Facebook-hashtags hebben geen viraal effect
Hashtags op sociale netwerken zijn bedoeld om de zichtbaarheid van (wannabe-)internethypes te vergroten. Dit is allicht ook de reden waarom Facebook de functie hashtags in juni heeft ingevoerd. Dus, hoe loopt het voor het sociale netwerk?
Niet zo goed.
Nieuwe gegevens uit de Facabookanalysedienst EdgeRank Checker tonen aan dat Facebook-hashtags niets doen voor het sociale netwerk: geen extra zichtbaarheid, geen viraal bereik. Erger zelfs: je kan zelfs spreken van een negatieve impact.
Volgens EdgeRank, is de kans kleiner bij posts met een hashtag dat er een viraal bereik is.
“De gegevens tonen dat posts zonder hashtag het beter doen dan posts met hashtags. Posts met een hashtag hebben geen groter bereik,” zei EdgeRank in een blogpost.
De hashtags zijn populair gemaakt door Twitter en laten sociale netwerkers weten wat er gebeurt op evenementen, rond tv-programma’s en nieuws in ontwikkeling. In theorie klikken gebruikers op hashtags om meer content te ontdekken die verband houdt met dat onderwerp. In het beste geval worden de onderwerpen een trend en gaan ze viraal. Facebook heeft de hashtagfunctie in juni gelanceerd en voegde er een paar weken daarna mobiele ondersteuning aan toe.
De analyse van EdgeRank baseert zich op meer dan 500 pagina’s in juli, waar er 35.000 posts gebeurden waarvan er meer dan 6.000 een hashtag hadden. EdgeRank nam een gemiddelde van posts met en zonder hashtags.
Het maakt niet uit vanuit welke hoed EdgeRank de gegevens benaderde en of ze rekening hielden met het aantal fans, de tijd van de post en de consistentie in hashtaggebruik. De hashtags deden niets voor de gebruikers.
Bij EdgeRank waren ze zo verbaasd over de resultaten dat ze ook eens een keer naar de Twitterhashtags hebben gekeken. Daar bleken de tags wel te helpen aan het virale bereik.
Op Twitter verdubbelt een hashtag door de band genomen de waarschijnlijkheid op een retweet. “Meer dan 70 procent van de merken zien een verhoging in het aantal retweets als ze hashtags gebruiken.”
EdgeRank probeert te verklaren waarom Facebookhashtags nutteloos zijn: weinig mensen klikken erop. De reden daarvoor is volgens EdgeRank dat veel merken de hashtags niet juist gebruiken.
“Na onderzoek van hoe de hashtags gebruikt worden, blijken ze vooral ingezet te worden als promotioneel materiaal. Sommige merken bouwen hun campagnes rond hashtags en gebruiken ze in hun posts. En advertenties genereren nu eenmaal minder engagement, minder clicks en minder bereik.”
Hashtags op sociale netwerken zijn bedoeld om de zichtbaarheid van (wannabe-)internethypes te vergroten. Dit is allicht ook de reden waarom Facebook de functie hashtags in juni heeft ingevoerd. Dus, hoe loopt het voor het sociale netwerk?
Niet zo goed.
Nieuwe gegevens uit de Facabookanalysedienst EdgeRank Checker tonen aan dat Facebook-hashtags niets doen voor het sociale netwerk: geen extra zichtbaarheid, geen viraal bereik. Erger zelfs: je kan zelfs spreken van een negatieve impact.
Volgens EdgeRank, is de kans kleiner bij posts met een hashtag dat er een viraal bereik is.
“De gegevens tonen dat posts zonder hashtag het beter doen dan posts met hashtags. Posts met een hashtag hebben geen groter bereik,” zei EdgeRank in een blogpost.
De hashtags zijn populair gemaakt door Twitter en laten sociale netwerkers weten wat er gebeurt op evenementen, rond tv-programma’s en nieuws in ontwikkeling. In theorie klikken gebruikers op hashtags om meer content te ontdekken die verband houdt met dat onderwerp. In het beste geval worden de onderwerpen een trend en gaan ze viraal. Facebook heeft de hashtagfunctie in juni gelanceerd en voegde er een paar weken daarna mobiele ondersteuning aan toe.
De analyse van EdgeRank baseert zich op meer dan 500 pagina’s in juli, waar er 35.000 posts gebeurden waarvan er meer dan 6.000 een hashtag hadden. EdgeRank nam een gemiddelde van posts met en zonder hashtags.
Het maakt niet uit vanuit welke hoed EdgeRank de gegevens benaderde en of ze rekening hielden met het aantal fans, de tijd van de post en de consistentie in hashtaggebruik. De hashtags deden niets voor de gebruikers.
Bij EdgeRank waren ze zo verbaasd over de resultaten dat ze ook eens een keer naar de Twitterhashtags hebben gekeken. Daar bleken de tags wel te helpen aan het virale bereik.
Op Twitter verdubbelt een hashtag door de band genomen de waarschijnlijkheid op een retweet. “Meer dan 70 procent van de merken zien een verhoging in het aantal retweets als ze hashtags gebruiken.”
EdgeRank probeert te verklaren waarom Facebookhashtags nutteloos zijn: weinig mensen klikken erop. De reden daarvoor is volgens EdgeRank dat veel merken de hashtags niet juist gebruiken.
“Na onderzoek van hoe de hashtags gebruikt worden, blijken ze vooral ingezet te worden als promotioneel materiaal. Sommige merken bouwen hun campagnes rond hashtags en gebruiken ze in hun posts. En advertenties genereren nu eenmaal minder engagement, minder clicks en minder bereik.”