Test

Dit is een popup

Facebook schikt om oneigenlijk gebruik ‘vind ik leuk’ bij advertenties

Een Amerikaanse rechtbank geeft zijn goedkeuring voor een schikking van 20 miljoen, waarmee Facebook gebruikers moet betalen die ongevraagd met foto en al bij advertenties verschenen.

De schikking is het slot van een zogenoemde ‘class action’-rechtszaak, waarin vijf Amerikaanse Facebook-gebruikers de netwerksite aanklaagden voor zijn ‘Sponsored Stories’-programma.

Daarbij nam Facebook profielfoto’s en opmerkingen van gebruikers die op de ‘vind ik leuk’-knop hadden gedrukt van een merk of product en plaatste die bij advertenties. De gebruikers betoogden dat hun recht op privacy daarmee werd geschonden, terwijl Facebook vooraf geen toestemming had gevraagd.

Uit de rechtsdocumenten bleek, zo schrijft Reuters, dat Facebook tussen januari 2011 en augustus 2012 in totaal 324 miljoen dollar had verdiend met de omstreden advertenties.

[related_article id=”158578″]

Je hoofd bij een vat glijmiddel
Het meest treffende voorbeeld in de rel rondom ‘Sponsored Stories’ was dat van Nick Bergus. De man prees als grap een groot vat glijdmiddel aan dat te koop stond op Amazon. Al snel stond zijn grappig bedoelde slogan op Facebook, waar collega’s en vrienden het konden zien.

De Amerikaanse districtsrechter beveelt Facebook om gebruikers vanaf nu meer controle te geven over de manier waarop hun ‘likes’ worden gebruikt bij Sponsored Stories. Hij zei dat het vonnis niet ver genoeg gaat voor de aanklagers, maar dat het desondanks ‘van aanzienlijke waarde is.’

Sommige belangengroepen wilden dat minderjarigen op geen enkele wijze moeten kunnen opduiken in gebruikte advertenties op Facebook.

Het schikkingsbedrag zal worden verdeeld onder 614.000 Facebook-gebruikers die zich hebben aangesloten bij de collectieve rechtszaak, wat volgens GigaOM neerkomt op zo’n 15 dollar schadevergoeding per persoon.

De rest van het geld gaat naar advocaten en verschillende nonprofitorganisaties die zich bezighouden met online privacy.

Zevenduizend gebruikers besloten zich vooraf terug te trekken uit het schikkingsvoorstel: zij willen een aparte rechtszaak tegen Facebook beginnen. GigaOm acht de kans op succes klein, nadat de rechter verklaarde dat het “verre van duidelijk is dat ze ooit kunnen aantonen dat hen op reeële wijze schade is berokkend.”

De schikking is het slot van een zogenoemde ‘class action’-rechtszaak, waarin vijf Amerikaanse Facebook-gebruikers de netwerksite aanklaagden voor zijn ‘Sponsored Stories’-programma.

Daarbij nam Facebook profielfoto’s en opmerkingen van gebruikers die op de ‘vind ik leuk’-knop hadden gedrukt van een merk of product en plaatste die bij advertenties. De gebruikers betoogden dat hun recht op privacy daarmee werd geschonden, terwijl Facebook vooraf geen toestemming had gevraagd.

Uit de rechtsdocumenten bleek, zo schrijft Reuters, dat Facebook tussen januari 2011 en augustus 2012 in totaal 324 miljoen dollar had verdiend met de omstreden advertenties.

[related_article id=”158578″]

Je hoofd bij een vat glijmiddel
Het meest treffende voorbeeld in de rel rondom ‘Sponsored Stories’ was dat van Nick Bergus. De man prees als grap een groot vat glijdmiddel aan dat te koop stond op Amazon. Al snel stond zijn grappig bedoelde slogan op Facebook, waar collega’s en vrienden het konden zien.

De Amerikaanse districtsrechter beveelt Facebook om gebruikers vanaf nu meer controle te geven over de manier waarop hun ‘likes’ worden gebruikt bij Sponsored Stories. Hij zei dat het vonnis niet ver genoeg gaat voor de aanklagers, maar dat het desondanks ‘van aanzienlijke waarde is.’

Sommige belangengroepen wilden dat minderjarigen op geen enkele wijze moeten kunnen opduiken in gebruikte advertenties op Facebook.

Het schikkingsbedrag zal worden verdeeld onder 614.000 Facebook-gebruikers die zich hebben aangesloten bij de collectieve rechtszaak, wat volgens GigaOM neerkomt op zo’n 15 dollar schadevergoeding per persoon.

De rest van het geld gaat naar advocaten en verschillende nonprofitorganisaties die zich bezighouden met online privacy.

Zevenduizend gebruikers besloten zich vooraf terug te trekken uit het schikkingsvoorstel: zij willen een aparte rechtszaak tegen Facebook beginnen. GigaOm acht de kans op succes klein, nadat de rechter verklaarde dat het “verre van duidelijk is dat ze ooit kunnen aantonen dat hen op reeële wijze schade is berokkend.”

advertentiescollectiefnieuwsprivacyrechtszaakreclammeschikkingsponsored storiesvind-ik-leuk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!