Test

Dit is een popup

De problemen van een grotere iPhone en iPad

Je zou denken dat het makkelijk is om het scherm van een toestel wat groter te maken, maar dat is het niet. Zeker niet als dat toestel een Apple-logo draagt.

Het gerucht doet de ronde dat Apple aan het experimenteren is met grotere schermen voor de iPhone en iPad. Geloof het of niet, maar daar komt meer bij kijken dan gewoon de toestellen wat groter maken.

Het huidige 4 inch-formaat van de iPhone zou opgekrikt worden naar 4,3 inch. Het scherm van de iPad zou maar liefst 13 inch worden, ten opzichte van de huidige 9,7 inch.

[related_article id=”158256″]

Je zou denken dat het makkelijk is om het scherm van een toestel wat groter te maken – maak een groter scherm en prop alle elektronica erin – maar dat is het niet. Zeker niet wanneer het bedrijf achter het toestel obsessief bezig is met het leveren van de best mogelijke gebruikservaring.

Hier volgen een aantal bedenkingn:

Ergonomie

Zijn de grotere schermen makkelijk te gebruiken? Apple heeft er erg druk om gedaan dat het 4 inch-scherm van de iPhone 5 betekent dat de telefoon nog steeds met één hand te bedienen is. Heeft Apple een manier gevonden om een 4,3 inch-scherm te maken dat op dezelfde manier kan worden bediend?

Ik heb al wat toestellen van verschillende groottes in handen gehad en mijn ervaring is dat zelfs de toevoeging van 0,1 inch een verschil kan maken tussen gebruiksvriendelijk of ongemakkelijk gebruik van een toestel.

Wat een 13 inch iPad betreft, dat is een gigantisch scherm. Als je al eens een scherm van dat formaat vast hebt gehad, dan weet je dat het enkele uitdagingen op gebied van design met zich meebrengt. Gewicht en dikte zijn van uiterst belang.

Misschien is dit de reden dat Apple geïnteresseerd is in Liquidmetal?

Batterijleven

De toevoeging van 0,3 inch aan de iPhone is misschien niet veel, maar de toevoeging van 3,3 inch aan de iPad betekent een enorme toename in energieverbruik. Dat betekent ongetwijfeld dat de batterij groter moet worden en dat betekent dan weer een zwaardere tablet. Meer gewicht kan een onhandigere ervaring betekenen.

Toeleveringsketen

Kunnen toeleveranciers genoeg grote schermen produceren om te voldoen aan de vraag? Er zijn al geruchten dat de lancering van de nieuwe iPhone wordt uitgesteld omdat er een tekort is aan schermen. De productie van schermen wordt in oppervlakte bepaald, niet in aantal panelen, en de toevoeging van een paar extra inches kan meer druk betekenen voor de fabrikant.

Apple verkoopt elk kwartaal miljoenen iPhones en iPads en alles wat de toeleveringsketen doet vertragen, kan het bedrijf honderden miljoenen in omzet kosten.

Prijs

Apple is erin geslaagd om de prijs van de iPhone en iPad constant te houden. Nieuwe iDevices kosten even veel als de oude iDevices die ze vervangen. Wie wil upgraden, hoeft zich dus niet aan een prijsschok te verwachten.

Groter kan ook duurder betekenen. Apple zal dus moeten proberen om het prijskaartje van grotere toestellen toch nog onder controle te houden.

Fragmentatie

Apple doet hard haar best om te voorkomen dat verschillende schermgroottes zorgen voor fragmentatie van het platform. Apps schalen netjes tussen de iPhone en de iPad, de iPad en de iPad Mini, en retina- en niet-retinaschermen.

Kortom

Hoewel er ongetwijfeld een fascinatie is voor het vergroten van schermformaten als het op Android en Windows aankomt, concurreert Apple in essentie enkel tegen zichzelf en de druk om meer inches toe te voegen – of ze nu nuttig zijn of niet – is dan ook onbestaand.

Dit betekent dat Apple geen risico’s hoeft te nemen. Het kan de producten op de markt brengen waar de consumenten om vragen, in plaats van ongewenste design tweaks op te dringen aan de gebruikers.

Het gerucht doet de ronde dat Apple aan het experimenteren is met grotere schermen voor de iPhone en iPad. Geloof het of niet, maar daar komt meer bij kijken dan gewoon de toestellen wat groter maken.

Het huidige 4 inch-formaat van de iPhone zou opgekrikt worden naar 4,3 inch. Het scherm van de iPad zou maar liefst 13 inch worden, ten opzichte van de huidige 9,7 inch.

[related_article id=”158256″]

Je zou denken dat het makkelijk is om het scherm van een toestel wat groter te maken – maak een groter scherm en prop alle elektronica erin – maar dat is het niet. Zeker niet wanneer het bedrijf achter het toestel obsessief bezig is met het leveren van de best mogelijke gebruikservaring.

Hier volgen een aantal bedenkingn:

Ergonomie

Zijn de grotere schermen makkelijk te gebruiken? Apple heeft er erg druk om gedaan dat het 4 inch-scherm van de iPhone 5 betekent dat de telefoon nog steeds met één hand te bedienen is. Heeft Apple een manier gevonden om een 4,3 inch-scherm te maken dat op dezelfde manier kan worden bediend?

Ik heb al wat toestellen van verschillende groottes in handen gehad en mijn ervaring is dat zelfs de toevoeging van 0,1 inch een verschil kan maken tussen gebruiksvriendelijk of ongemakkelijk gebruik van een toestel.

Wat een 13 inch iPad betreft, dat is een gigantisch scherm. Als je al eens een scherm van dat formaat vast hebt gehad, dan weet je dat het enkele uitdagingen op gebied van design met zich meebrengt. Gewicht en dikte zijn van uiterst belang.

Misschien is dit de reden dat Apple geïnteresseerd is in Liquidmetal?

Batterijleven

De toevoeging van 0,3 inch aan de iPhone is misschien niet veel, maar de toevoeging van 3,3 inch aan de iPad betekent een enorme toename in energieverbruik. Dat betekent ongetwijfeld dat de batterij groter moet worden en dat betekent dan weer een zwaardere tablet. Meer gewicht kan een onhandigere ervaring betekenen.

Toeleveringsketen

Kunnen toeleveranciers genoeg grote schermen produceren om te voldoen aan de vraag? Er zijn al geruchten dat de lancering van de nieuwe iPhone wordt uitgesteld omdat er een tekort is aan schermen. De productie van schermen wordt in oppervlakte bepaald, niet in aantal panelen, en de toevoeging van een paar extra inches kan meer druk betekenen voor de fabrikant.

Apple verkoopt elk kwartaal miljoenen iPhones en iPads en alles wat de toeleveringsketen doet vertragen, kan het bedrijf honderden miljoenen in omzet kosten.

Prijs

Apple is erin geslaagd om de prijs van de iPhone en iPad constant te houden. Nieuwe iDevices kosten even veel als de oude iDevices die ze vervangen. Wie wil upgraden, hoeft zich dus niet aan een prijsschok te verwachten.

Groter kan ook duurder betekenen. Apple zal dus moeten proberen om het prijskaartje van grotere toestellen toch nog onder controle te houden.

Fragmentatie

Apple doet hard haar best om te voorkomen dat verschillende schermgroottes zorgen voor fragmentatie van het platform. Apps schalen netjes tussen de iPhone en de iPad, de iPad en de iPad Mini, en retina- en niet-retinaschermen.

Kortom

Hoewel er ongetwijfeld een fascinatie is voor het vergroten van schermformaten als het op Android en Windows aankomt, concurreert Apple in essentie enkel tegen zichzelf en de druk om meer inches toe te voegen – of ze nu nuttig zijn of niet – is dan ook onbestaand.

Dit betekent dat Apple geen risico’s hoeft te nemen. Het kan de producten op de markt brengen waar de consumenten om vragen, in plaats van ongewenste design tweaks op te dringen aan de gebruikers.

appleformaathardwareinchipadiphonemobielnieuwsschermsmartphonetablet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!