Waarom vereist mijn software een permanente internetverbinding?
In computerland kan je moeilijk naast het probleem van piraterij kijken. Al jarenlang vechten software- en spelontwikkelaars tegen de bierkaai, maar de oplossing lijkt eindelijk voorhanden: Online Digital Rights Management, kortweg Online DRM.
Van zodra er een permanente internetverbinding nodig is die je computer rechtstreeks identificeert, is piraterij niet meer mogelijk. Je registratienummer moet namelijk uniek zijn; anders weert de online server je verbinding en kan je niets meer doen.
De techniek staat nog in z’n kinderschoenen, maar spelontwikkelaars en Microsoft testen alvast je internetverbinding. Office 365 is al een prima voorbeeld van hoe alles via online verificatie verschuift naar het internet. Daarnaast zijn er twee varianten van online DRM: een eenmalige activatie bij het starten van het programma of een permanente verbinding tijdens het gebruik.
In de praktijk
Dat online DRM niet altijd even goed ontvangen wordt, hebben we reeds mogen merken. De storm rond de verplichte internetverbinding voor de nieuwe Xbox One is nog maar net gaan liggen en ook het debacle rond SimCity ligt nog vers in het geheugen.
SimCity vereist een permanente internetverbinding, maar omdat de uitgever bij de lancering niet genoeg internetservers had voorzien, regende het klachten van ontevreden spelers. Het heeft een week geduurd voordat iedereen echt met het spel aan de slag kon.
Bij de Xbox One was het oorspronkelijk de bedoeling dat je één keer om de 24 uur op internet zou aanmelden, maar Microsoft is uiteindelijk – na veel kritiek – toch afgestapt van dat idee.
Microsoft pakt het anders aan bij Office 365. Daar wordt gebruikgemaakt van een eenmalige online activatie bij het opstarten van het Office-pakket. Daarnaast introduceert Microsoft bij Office 365 ook web apps, om vanaf het internet, waar je ook bent, steeds verder te kunnen werken. Een luxepositie voor jou, en een extra beveiliging voor hen om te voorkomen dat Office 365 illegaal verdeeld wordt.
Andere software- en spelontwikkelaars kijken de kat uit de boom, maar eigenlijk kan je niet om het feit heen dat dit mogelijk het enige waterdichte antwoord is op piraterij. Bij SimCity werkt het alleszins, want je kan nergens een werkende illegale versie downloaden.
Kortom
De initiële procedure gaat voor veel ellende zorgen, omdat niet elke ontwikkelaar of uitgever fatsoenlijk kan inschatten wat je voor Online DRM nodig hebt. Van zodra die procedure gestroomlijnd is, moeten jij en ik gewoon de massa volgen.
Dankzij deze beveiliging krijgen ontwikkelaars ook echt geld voor hun software, waardoor ze minder risico lopen om over de kop te gaan. Jij en ik zullen daar in de nabije toekomst helaas aan moeten wennen, of we dat nu willen of niet.
In computerland kan je moeilijk naast het probleem van piraterij kijken. Al jarenlang vechten software- en spelontwikkelaars tegen de bierkaai, maar de oplossing lijkt eindelijk voorhanden: Online Digital Rights Management, kortweg Online DRM.
Van zodra er een permanente internetverbinding nodig is die je computer rechtstreeks identificeert, is piraterij niet meer mogelijk. Je registratienummer moet namelijk uniek zijn; anders weert de online server je verbinding en kan je niets meer doen.
De techniek staat nog in z’n kinderschoenen, maar spelontwikkelaars en Microsoft testen alvast je internetverbinding. Office 365 is al een prima voorbeeld van hoe alles via online verificatie verschuift naar het internet. Daarnaast zijn er twee varianten van online DRM: een eenmalige activatie bij het starten van het programma of een permanente verbinding tijdens het gebruik.
In de praktijk
Dat online DRM niet altijd even goed ontvangen wordt, hebben we reeds mogen merken. De storm rond de verplichte internetverbinding voor de nieuwe Xbox One is nog maar net gaan liggen en ook het debacle rond SimCity ligt nog vers in het geheugen.
SimCity vereist een permanente internetverbinding, maar omdat de uitgever bij de lancering niet genoeg internetservers had voorzien, regende het klachten van ontevreden spelers. Het heeft een week geduurd voordat iedereen echt met het spel aan de slag kon.
Bij de Xbox One was het oorspronkelijk de bedoeling dat je één keer om de 24 uur op internet zou aanmelden, maar Microsoft is uiteindelijk – na veel kritiek – toch afgestapt van dat idee.
Microsoft pakt het anders aan bij Office 365. Daar wordt gebruikgemaakt van een eenmalige online activatie bij het opstarten van het Office-pakket. Daarnaast introduceert Microsoft bij Office 365 ook web apps, om vanaf het internet, waar je ook bent, steeds verder te kunnen werken. Een luxepositie voor jou, en een extra beveiliging voor hen om te voorkomen dat Office 365 illegaal verdeeld wordt.
Andere software- en spelontwikkelaars kijken de kat uit de boom, maar eigenlijk kan je niet om het feit heen dat dit mogelijk het enige waterdichte antwoord is op piraterij. Bij SimCity werkt het alleszins, want je kan nergens een werkende illegale versie downloaden.
Kortom
De initiële procedure gaat voor veel ellende zorgen, omdat niet elke ontwikkelaar of uitgever fatsoenlijk kan inschatten wat je voor Online DRM nodig hebt. Van zodra die procedure gestroomlijnd is, moeten jij en ik gewoon de massa volgen.
Dankzij deze beveiliging krijgen ontwikkelaars ook echt geld voor hun software, waardoor ze minder risico lopen om over de kop te gaan. Jij en ik zullen daar in de nabije toekomst helaas aan moeten wennen, of we dat nu willen of niet.