Telenet denkt over gerichte reclame via digitale tv
Telenet wil met de televisiezenders rond de tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken voor hun advertentiemodel, dat momenteel door de digicorder wordt bedreigd.
De Vlaamse (commerciële) televisiezenders klagen dat ze hun inkomsten zien kelderen omdat digitale kijkers de reclame gewoon doorspoelen. Dat vormt volgens de zenders een bedreiging voor een kwalitatief Vlaams aanbod.
[related_article id=”158578″]
Telenet nodigde de zenders donderdag uit om samen rond de tafel te gaan zitten. Blokkeren van reclame is volgens het telecombedrijf alleszins niet de oplossing. “Dit zal ervoor zorgen dat de consument zijn kijkgedrag geforceerd moet aanpassen. We verwachten dat die consument dan op zoek zal gaan naar alternatieven, zoals internationale platformen, waar veel minder Vlaamse content is,” zegt Vincent Bruyneel, hoofd strategie bij Telenet.
Het bedrijf ziet wel een mogelijke oplossing in gerichte advertenties. “Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma’s hij bekijkt. Op die manier weten we welke reclame relevant is voor die klant,” aldus Bruyneel. Er zal dan wel rekening moeten worden gehouden met de privacywetgeving.
Telenet maakte donderdag ook van de gelegenheid gebruik om een aantal beweringen te ontkrachten. Het bedrijf wees er onder andere op dat het doorspoelen van reclame twintig jaar geleden ook al kon met VHS. De consument is nu gewoon minder geïnteresseerd in traditionele reclame.
We kijken dankzij digitale tv nu wel meer uitgesteld, maar dat is volgens Telenet toch nog steeds maar goed voor 5 procent van het totale kijkgedrag. De reclame-uitgaven op televisie zijn bovendien tussen 2006 en 2012 gestegen van 1,07 miljard euro naar 1,446 miljard euro.
Telenet heeft ten slotte ook nog eens benadrukt dat het geen geld verdient aan de digicorder. “Die toestellen vragen investeringen en zijn pas na tien jaar winstgevend,” stelt Bruyneel. Het bedrijf zegt ook elk jaar 100 miljoen euro te investeren in tv-distributie, daarvan vloeit 69 miljoen euro naar de televisiezenders.
Telenet wil met de televisiezenders rond de tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken voor hun advertentiemodel, dat momenteel door de digicorder wordt bedreigd.
De Vlaamse (commerciële) televisiezenders klagen dat ze hun inkomsten zien kelderen omdat digitale kijkers de reclame gewoon doorspoelen. Dat vormt volgens de zenders een bedreiging voor een kwalitatief Vlaams aanbod.
[related_article id=”158578″]
Telenet nodigde de zenders donderdag uit om samen rond de tafel te gaan zitten. Blokkeren van reclame is volgens het telecombedrijf alleszins niet de oplossing. “Dit zal ervoor zorgen dat de consument zijn kijkgedrag geforceerd moet aanpassen. We verwachten dat die consument dan op zoek zal gaan naar alternatieven, zoals internationale platformen, waar veel minder Vlaamse content is,” zegt Vincent Bruyneel, hoofd strategie bij Telenet.
Het bedrijf ziet wel een mogelijke oplossing in gerichte advertenties. “Wij kunnen zien wie de klant is en welke programma’s hij bekijkt. Op die manier weten we welke reclame relevant is voor die klant,” aldus Bruyneel. Er zal dan wel rekening moeten worden gehouden met de privacywetgeving.
Telenet maakte donderdag ook van de gelegenheid gebruik om een aantal beweringen te ontkrachten. Het bedrijf wees er onder andere op dat het doorspoelen van reclame twintig jaar geleden ook al kon met VHS. De consument is nu gewoon minder geïnteresseerd in traditionele reclame.
We kijken dankzij digitale tv nu wel meer uitgesteld, maar dat is volgens Telenet toch nog steeds maar goed voor 5 procent van het totale kijkgedrag. De reclame-uitgaven op televisie zijn bovendien tussen 2006 en 2012 gestegen van 1,07 miljard euro naar 1,446 miljard euro.
Telenet heeft ten slotte ook nog eens benadrukt dat het geen geld verdient aan de digicorder. “Die toestellen vragen investeringen en zijn pas na tien jaar winstgevend,” stelt Bruyneel. Het bedrijf zegt ook elk jaar 100 miljoen euro te investeren in tv-distributie, daarvan vloeit 69 miljoen euro naar de televisiezenders.