Gentse spelstudio zamelt vermogen in op KickStarter
Het gegeven van KickStarter is inmiddels bekend: uitvinders, ondernemers en artiesten vragen om donaties voor hun product of project. Wie geld overmaakt, krijgt daar bepaalde extra’s voor terug en hoort in veel gevallen bij de eerste mensen die de gadget, game of film in handen krijgen.
Larian Studios, een ervaren Gentse spelstudio die al jaren Role Playing Games (RPG) produceert, besloot voor de laatste editie van zijn Divinity-spelserie naar Kickstarter te trekken om geld in te zamelen. Binnen een paar weken tijd wist het zijn doelstelling van 400.000 dollar aan donaties binnen te halen, afkomstig van zo’n 9.500 mensen.
In de Verenigde Staten is KickStarter al een gevestigde waarde, die onder meer leidde tot de ontwikkeling van Android-spelconsole Ouya en het slimme horloge Pebble. Nu begint de inzamelsite ook steeds meer aan te slaan in Europa, getuige het succes van Divinity: Original Sin.
[related_article id=”160734″]
Veruit de grootste groep donateurs maakte het minimale bedrag over om als eerste een digitale kopie van het nieuwe spel te kunnen downloaden, zodra Divinity: Original Sin af is. Want Larian trok juist naar KickStarter om meer personeel aan te nemen en zo de game een stuk uitgebreider te kunnen maken dan het nu is.
Omdat de KickStarter-campagne een maand zal duren, is de kans groot dat het ingezamelde bedrag aan het einde van april nog veel hoger zal zijn. Inzamelingscampagnes gaan geregeld ver over het gestelde doel heen, waarna de ontwikkelaars vaak onder grote druk komen om aan de massale vraag te voldoen.
Het gegeven van KickStarter is inmiddels bekend: uitvinders, ondernemers en artiesten vragen om donaties voor hun product of project. Wie geld overmaakt, krijgt daar bepaalde extra’s voor terug en hoort in veel gevallen bij de eerste mensen die de gadget, game of film in handen krijgen.
Larian Studios, een ervaren Gentse spelstudio die al jaren Role Playing Games (RPG) produceert, besloot voor de laatste editie van zijn Divinity-spelserie naar Kickstarter te trekken om geld in te zamelen. Binnen een paar weken tijd wist het zijn doelstelling van 400.000 dollar aan donaties binnen te halen, afkomstig van zo’n 9.500 mensen.
In de Verenigde Staten is KickStarter al een gevestigde waarde, die onder meer leidde tot de ontwikkeling van Android-spelconsole Ouya en het slimme horloge Pebble. Nu begint de inzamelsite ook steeds meer aan te slaan in Europa, getuige het succes van Divinity: Original Sin.
[related_article id=”160734″]
Veruit de grootste groep donateurs maakte het minimale bedrag over om als eerste een digitale kopie van het nieuwe spel te kunnen downloaden, zodra Divinity: Original Sin af is. Want Larian trok juist naar KickStarter om meer personeel aan te nemen en zo de game een stuk uitgebreider te kunnen maken dan het nu is.
Omdat de KickStarter-campagne een maand zal duren, is de kans groot dat het ingezamelde bedrag aan het einde van april nog veel hoger zal zijn. Inzamelingscampagnes gaan geregeld ver over het gestelde doel heen, waarna de ontwikkelaars vaak onder grote druk komen om aan de massale vraag te voldoen.