De mobiele trends van 2013
Tijdens de afgelopen week zat het gros van de mobiele industrie bij elkaar op het Mobile World Congress in Barcelona. Het is het grootste evenement van de sector en vormt daarom de ideale barometer voor de trends van het komende jaar.
Groot, groter, grootst
Grote schermen: het is een trend die al langer aan de gang is, maar in 2013 nog meer tractie krijgt. Het onderscheid tussen smartphones en tablets verkleint, met smartphones die qua formaat uit hun voegen barsten en tablets waarmee je ook kan bellen.
Verschillende fabrikanten lijken een graantje te willen meepikken van het succes van de Samsung Galaxy Note II (5,5 inch). Op MWC kregen we nog meer ‘phablets’ te zien, waaronder de LG Optimus G Pro (5,5 inch), de ZTE Grand Memo (5,7 inch) en de Huawei Ascend Mate (6,1 inch).
[related_article id=”161563″]
Maar er zijn ook bedrijven die het anders aanpakken en hun tablets gewoon van een belfunctie voorzien. Samsung doet het al een tijdje, maar bij de Asus Fonepad wordt het ook echt als een troef uitgespeeld. Al is het maar de vraag of telefoneren met zo’n 7 inch toestel echt praktisch is.
Goedkoop, goedkoper, goedkoopst
De strijd om het grootste scherm gebeurt bij de toptoestellen, terwijl aan de andere kant van het spectrum om het goedkoopste prijskaartje wordt gestreden. De telefoonbouwers proberen hun entry-level smartphones zo voordelig mogelijk op de markt te zetten en lanceren toestellen die specifiek gericht zijn op opkomende markten. Er is een duidelijke prijzenslag aan de gang, die er toe leidt dat de democratisering van de smartphone realiteit wordt.
Jelly Bean alomtegenwoordig
Hoewel Google niet aanwezig was met een eigen stand, was Android in Barcelona toch alomtegenwoordig. Het leeuwendeel van de voorgestelde toestellen draait immers op het platform en we liepen het bekende groene robotje dan ook regelmatig tegen het lijf.
Android 4.1 Jelly Bean is ondertussen al enkele maanden oud en het deed ons dan ook plezier dat we de laatste versie op zo goed als alle toestellen konden terugvinden. Al zal er misschien al sprake zijn van Android 5.0 tegen de tijd dat we die toestellen effectief in de winkel zien liggen. De trage adoptie van nieuwe versies blijft een probleem bij Android.
Androiduitdagers dienen zich aan
Android zal niet meteen moeten vrezen voor haar dominante positie, maar krijgt in 2013 wel meer uitdaging op de markt. Op het MWC kregen we een aantal nieuwe spelers te zien, die dit jaar hun eigen besturingssysteem lanceren.
Vooral Firefox OS wist heel wat aandacht naar zich toe te trekken. Mozilla’s open besturingssysteem is volledig op HTML5 gebaseerd en wist een bonte groep medestanders te verzamelen. Vijf telefoonbouwers zijn alvast van plan om Firefox-smartphones te maken met het oog op opkomende markten.
Maar we kregen op de beurs ook Ubuntu voor smartphones en tablets te zien. Canonical heeft grootse plannen met haar Linux-besturingssysteem en hoopt een plaatsje op de mobiele markt te veroveren.
Het is alleen nog de vraag of er voldoende bestaansreden is voor deze nieuwe aanbieders en gebruikers hun vertrouwde platform achter zich willen laten om de overstap te maken.
Weinig grote aankondigingen
Dit is niet zozeer een mobiele trend, maar wel een trend van de beurs op zich. Hoewel in Barcelona alle relevante media aanwezig waren, lijken de grote merken er steeds vaker voor te kiezen om hun toptoestellen tijdens een eigen evenement te lanceren.
Zo heeft HTC amper een week voor het MWC de nieuwe One getoond en gaat Samsung binnen twee weken de Galaxy S IV aankondigen. Het lijkt vooral een marketingstrategie om te vermijden dat je product wordt ondergesneeuwd door al het ander nieuws dat typisch op zo’n beurs wordt bekendgemaakt.
Chinezen stelen de show
Door het uitblijven van grote aankondigingen door bedrijven als Samsung en HTC, zagen de Chinese uitdagers Huawei en ZTE de kans schoon om de aandacht naar zich toe te trekken. Dat was al merkbaar vanaf dat je voet aan land zette in de luchthaven van Barcelona. Grote spandoeken van Huawei sierden het toneel.
Ook op de beurs zelf pakten de Chinezen uit met grote booths en veel nieuwe toestellen. Huawei presenteerde haar nieuwe vlaggenschip, de Ascend P2, tijdens een persconferentie en ook ZTE had haar nieuwe vlaggenschip, de Grand S, voor de beurs bewaard.
De Chinese fabrikanten hebben in Europa vaak nog te kampen met een slecht imago. Door toptoestellen tegen een erg scherpe prijs op de markt te zetten hopen ze dat de consument over dat imago heen kijkt en de Chinese toestellen omarmt.
Waar was Microsoft?
Microsoft was toch wel de opvallende afwezige op de beurs. Vier maanden geleden bracht het bedrijf Windows 8 op de markt – een besturingssysteem dat duidelijk gericht is op mobiel gebruik. Maar tijdens de grootste mobiele beurs ter wereld laat het bedrijf niets van zich horen. We moesten het stellen met de Windows Phones en Windows-tablets die enkele fabrikanten met zich mee hadden gebracht, maar ook dat aanbod was heel beperkt.
Tijdens de afgelopen week zat het gros van de mobiele industrie bij elkaar op het Mobile World Congress in Barcelona. Het is het grootste evenement van de sector en vormt daarom de ideale barometer voor de trends van het komende jaar.
Groot, groter, grootst
Grote schermen: het is een trend die al langer aan de gang is, maar in 2013 nog meer tractie krijgt. Het onderscheid tussen smartphones en tablets verkleint, met smartphones die qua formaat uit hun voegen barsten en tablets waarmee je ook kan bellen.
Verschillende fabrikanten lijken een graantje te willen meepikken van het succes van de Samsung Galaxy Note II (5,5 inch). Op MWC kregen we nog meer ‘phablets’ te zien, waaronder de LG Optimus G Pro (5,5 inch), de ZTE Grand Memo (5,7 inch) en de Huawei Ascend Mate (6,1 inch).
[related_article id=”161563″]
Maar er zijn ook bedrijven die het anders aanpakken en hun tablets gewoon van een belfunctie voorzien. Samsung doet het al een tijdje, maar bij de Asus Fonepad wordt het ook echt als een troef uitgespeeld. Al is het maar de vraag of telefoneren met zo’n 7 inch toestel echt praktisch is.
Goedkoop, goedkoper, goedkoopst
De strijd om het grootste scherm gebeurt bij de toptoestellen, terwijl aan de andere kant van het spectrum om het goedkoopste prijskaartje wordt gestreden. De telefoonbouwers proberen hun entry-level smartphones zo voordelig mogelijk op de markt te zetten en lanceren toestellen die specifiek gericht zijn op opkomende markten. Er is een duidelijke prijzenslag aan de gang, die er toe leidt dat de democratisering van de smartphone realiteit wordt.
Jelly Bean alomtegenwoordig
Hoewel Google niet aanwezig was met een eigen stand, was Android in Barcelona toch alomtegenwoordig. Het leeuwendeel van de voorgestelde toestellen draait immers op het platform en we liepen het bekende groene robotje dan ook regelmatig tegen het lijf.
Android 4.1 Jelly Bean is ondertussen al enkele maanden oud en het deed ons dan ook plezier dat we de laatste versie op zo goed als alle toestellen konden terugvinden. Al zal er misschien al sprake zijn van Android 5.0 tegen de tijd dat we die toestellen effectief in de winkel zien liggen. De trage adoptie van nieuwe versies blijft een probleem bij Android.
Androiduitdagers dienen zich aan
Android zal niet meteen moeten vrezen voor haar dominante positie, maar krijgt in 2013 wel meer uitdaging op de markt. Op het MWC kregen we een aantal nieuwe spelers te zien, die dit jaar hun eigen besturingssysteem lanceren.
Vooral Firefox OS wist heel wat aandacht naar zich toe te trekken. Mozilla’s open besturingssysteem is volledig op HTML5 gebaseerd en wist een bonte groep medestanders te verzamelen. Vijf telefoonbouwers zijn alvast van plan om Firefox-smartphones te maken met het oog op opkomende markten.
Maar we kregen op de beurs ook Ubuntu voor smartphones en tablets te zien. Canonical heeft grootse plannen met haar Linux-besturingssysteem en hoopt een plaatsje op de mobiele markt te veroveren.
Het is alleen nog de vraag of er voldoende bestaansreden is voor deze nieuwe aanbieders en gebruikers hun vertrouwde platform achter zich willen laten om de overstap te maken.
Weinig grote aankondigingen
Dit is niet zozeer een mobiele trend, maar wel een trend van de beurs op zich. Hoewel in Barcelona alle relevante media aanwezig waren, lijken de grote merken er steeds vaker voor te kiezen om hun toptoestellen tijdens een eigen evenement te lanceren.
Zo heeft HTC amper een week voor het MWC de nieuwe One getoond en gaat Samsung binnen twee weken de Galaxy S IV aankondigen. Het lijkt vooral een marketingstrategie om te vermijden dat je product wordt ondergesneeuwd door al het ander nieuws dat typisch op zo’n beurs wordt bekendgemaakt.
Chinezen stelen de show
Door het uitblijven van grote aankondigingen door bedrijven als Samsung en HTC, zagen de Chinese uitdagers Huawei en ZTE de kans schoon om de aandacht naar zich toe te trekken. Dat was al merkbaar vanaf dat je voet aan land zette in de luchthaven van Barcelona. Grote spandoeken van Huawei sierden het toneel.
Ook op de beurs zelf pakten de Chinezen uit met grote booths en veel nieuwe toestellen. Huawei presenteerde haar nieuwe vlaggenschip, de Ascend P2, tijdens een persconferentie en ook ZTE had haar nieuwe vlaggenschip, de Grand S, voor de beurs bewaard.
De Chinese fabrikanten hebben in Europa vaak nog te kampen met een slecht imago. Door toptoestellen tegen een erg scherpe prijs op de markt te zetten hopen ze dat de consument over dat imago heen kijkt en de Chinese toestellen omarmt.
Waar was Microsoft?
Microsoft was toch wel de opvallende afwezige op de beurs. Vier maanden geleden bracht het bedrijf Windows 8 op de markt – een besturingssysteem dat duidelijk gericht is op mobiel gebruik. Maar tijdens de grootste mobiele beurs ter wereld laat het bedrijf niets van zich horen. We moesten het stellen met de Windows Phones en Windows-tablets die enkele fabrikanten met zich mee hadden gebracht, maar ook dat aanbod was heel beperkt.