Test

Dit is een popup

Belgische startup levert in je autokoffer

Ben jij altijd thuis wanneer ze je online bestelling leveren? Een Belgische startup speelt er op in door pakketjes in de koffer van je wagen te parkeren.

Je koffer als extra large brievenbus, dat is de opzet van Nick De Mey en Philippe De Ridder. Beiden zijn medeoprichter van Board of Innovation, een organisatie die nadenkt over nieuwe zakenmodellen. Van daaruit hebben ze Cardrops opgericht.

Het concept is eenvoudig, je plaatst een speciaal toestel in de wagen waarmee je koffer op afstand is te openen. Het leveringsbedrijf kan je auto volgen en schat in wanneer je auto lang genoeg stilstaat om het pakket te leveren, bijvoorbeeld doorheen je werkdag. Het resultaat is dat jij niet langer naar het postkantoor hoeft of verlof moet nemen om je pakje te ontvangen.

Wanneer zijn jullie er mee begonnen?
De Mey: “Sinds september komen we er mee naar buiten al ligt het al een jaar of twee-drie op tafel. De technologie en acceptatie staat nu pas ver genoeg. Bekijk het als de smart car, die zal op een dag ook vanzelf rijden, maar die revolutie gebeurt stap voor stap en dit is een aanvulling daarop.”

Waar kan je momenteel kopen of laten leveren met Cardrops?
“Op dit moment houden we nog een pilot waarbij we de volledige business case aan het uitwerken zijn. We gaan nog niet commerciëel live, maar testen momenteel bij een paar bedrijven.”

“Dat doen we omdat mensen vaak vragen hebben rond het vertrouwen, wat gebeurt er met de wagen, hoe zit het met security enz… Daarom testen we nu bij bedrijven die erg actief zijn met e-commerce waarbij hun eigen werknemers in de test zijn betrokken.”

Welke bedrijven zijn dat dan?
“Dat kan ik momenteel niet zeggen. Er zitten wel een paar grote namen mee aan boord.”

Onder meer eBay en Volkswagen staan op jullie site vermeld. Zijn zij er bij?
“Zij staan daar vooral als partners van de Board of Innovation maar zijn niet noodzakelijk betrokken in het testproject. Het is vooral om te tonen met wie we in het verleden al goed hebben samengewerkt.”

Pratisch over het concept: Kan je elke wagen zomaar van op afstand openen?
“Dat hangt er vanaf. De technologie is gelijkaardig als bij carsharing zoals Cambio. Het is een module in de wagen waarmee je een externe partij toegang kan geven.”

Maar wij werken niet met RFID en een smartcard zoals in dat systeem. We communiceren van op afstand met een bakje in de wagen. Natuurlijk moet de authentificatie goed zitten en dat proberen we nu in het pilootproject zo goed mogelijkuit te werken.

Hoe werkt dat dan concreet? Vanaf welk bouwjaar zal je auto dit kunnen?
“Het gaat op een module die je aansluit op de diagnostics port. Die wordt sinds 1996 ingebouwd bij wagens en bedoeld om de resultaten van de boordcomputer uit te lezen.”

“Natuurlijk heeft niet elke wagen dezelfde mogelijkheden. Hoe recenter hoe beter natuurlijk. Maar het is min of meer een universele standaard.”

Wanneer willen jullie Cardrops voor het publiek lanceren?
“Ik hoop dat we tegen volgende zomer op een veel grotere schaal kunnen uitrollen. We geven onszelf nu een paar kwartalen om met de nodige zakenpartners te kunnen praten. Als we dan met onze resultaten van de test ons concept kunnen bijsturen, dan hopen we dat we er tegen volgende zomer mee naar buiten kunnen komen.”

“Enerzijds zijn we vandaag op zoek naar partners, bedrijven waarmee we kunnen samenwerken. Anderzijds zoeken we bétagebruikers die ons feedback kunnen geven rond consumentengedrag.”

Hebben jullie investeerders?
“Het concept is afkomstig van de Board of Innovation en daar komen voorlopig ook de budgetten uit. Er zijn nog geen investeerders op dit moment maar bij de uitrol op grote schaal hebben we wel investeringspartners nodig natuurlijk.”

Hoe bepalen jullie de leveringsplaats? Iemand die om 16u in Brussel staat geparkeerd kan tegen 17.30u in Leuven zitten.
“Dat is een deel van wat we met de test willen uitzoeken. We doen een kansberekening opdat we iemand gaan vinden op een bepaalde plaats. Dicht bij de spits is de kans groot dat iemand zich verplaatst, maar om 15 uur is de kans groter dat de wagen een tijdje stilstaat.”

Dus je gaat berekend zoeken?
“Ja, je kan geen timeslot opgeven, maar we zoeken zelf wel naar het optimale tijdstip.”

“We willen niet noodzakelijk de snelste zijn, maar wel de meest eenvoudige levering. Al moeten die twee op termijn wel naar elkaar toe groeien.”

Waarom laat je mensen niet zelf een tijdstip opgeven?
“Dat zou kunnen maar vaak blijkt dat mensen vrij slecht zijn in het inschatten van zichzelf.”

Jullie zijn een alternatief voor mensen die overdag niet thuis zijn, maar laten mensen in praktijk die pakjes niet op hun werk aankomen?
“In veel gevallen kan dat, maar je verschuift de kost en energie naar de werkgever die het er vaak bijneemt. Vandaag valt dat mee, maar e-commerce gaat alleen maar groeien en in een bedrijf met honderd werknemers krijgt de secretaresse al snel een hoop pakketjes binnen.”

“In veel bedrijven is er daarom een systeem uitgewerkt. Hoe en of privépakjes zijn toegestaan. We willen in dat systeem ook onze oplossing aanbieden door het te integreren in leasewagens bijvoorbeeld.”

Mik je dan op zulke grote overeenkomsten met merken of leasebedrijven? Want voor de consument spreekt jullie site al snel van een instapkost van 99 euro, of een maandelijkse kost van 25 euro.
“Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden als je met grote contracten kan werken in plaats van één op één verkoop. Maar beide scenario’s zijn er. We willen alle mogelijkheen nu ook aftoesten in onze pilootperiode om de verschillen en mogelijkheden te ontdekken.”

Ben jij altijd thuis wanneer ze je online bestelling leveren? Een Belgische startup speelt er op in door pakketjes in de koffer van je wagen te parkeren.

Je koffer als extra large brievenbus, dat is de opzet van Nick De Mey en Philippe De Ridder. Beiden zijn medeoprichter van Board of Innovation, een organisatie die nadenkt over nieuwe zakenmodellen. Van daaruit hebben ze Cardrops opgericht.

Het concept is eenvoudig, je plaatst een speciaal toestel in de wagen waarmee je koffer op afstand is te openen. Het leveringsbedrijf kan je auto volgen en schat in wanneer je auto lang genoeg stilstaat om het pakket te leveren, bijvoorbeeld doorheen je werkdag. Het resultaat is dat jij niet langer naar het postkantoor hoeft of verlof moet nemen om je pakje te ontvangen.

Wanneer zijn jullie er mee begonnen?
De Mey: “Sinds september komen we er mee naar buiten al ligt het al een jaar of twee-drie op tafel. De technologie en acceptatie staat nu pas ver genoeg. Bekijk het als de smart car, die zal op een dag ook vanzelf rijden, maar die revolutie gebeurt stap voor stap en dit is een aanvulling daarop.”

Waar kan je momenteel kopen of laten leveren met Cardrops?
“Op dit moment houden we nog een pilot waarbij we de volledige business case aan het uitwerken zijn. We gaan nog niet commerciëel live, maar testen momenteel bij een paar bedrijven.”

“Dat doen we omdat mensen vaak vragen hebben rond het vertrouwen, wat gebeurt er met de wagen, hoe zit het met security enz… Daarom testen we nu bij bedrijven die erg actief zijn met e-commerce waarbij hun eigen werknemers in de test zijn betrokken.”

Welke bedrijven zijn dat dan?
“Dat kan ik momenteel niet zeggen. Er zitten wel een paar grote namen mee aan boord.”

Onder meer eBay en Volkswagen staan op jullie site vermeld. Zijn zij er bij?
“Zij staan daar vooral als partners van de Board of Innovation maar zijn niet noodzakelijk betrokken in het testproject. Het is vooral om te tonen met wie we in het verleden al goed hebben samengewerkt.”

Pratisch over het concept: Kan je elke wagen zomaar van op afstand openen?
“Dat hangt er vanaf. De technologie is gelijkaardig als bij carsharing zoals Cambio. Het is een module in de wagen waarmee je een externe partij toegang kan geven.”

Maar wij werken niet met RFID en een smartcard zoals in dat systeem. We communiceren van op afstand met een bakje in de wagen. Natuurlijk moet de authentificatie goed zitten en dat proberen we nu in het pilootproject zo goed mogelijkuit te werken.

Hoe werkt dat dan concreet? Vanaf welk bouwjaar zal je auto dit kunnen?
“Het gaat op een module die je aansluit op de diagnostics port. Die wordt sinds 1996 ingebouwd bij wagens en bedoeld om de resultaten van de boordcomputer uit te lezen.”

“Natuurlijk heeft niet elke wagen dezelfde mogelijkheden. Hoe recenter hoe beter natuurlijk. Maar het is min of meer een universele standaard.”

Wanneer willen jullie Cardrops voor het publiek lanceren?
“Ik hoop dat we tegen volgende zomer op een veel grotere schaal kunnen uitrollen. We geven onszelf nu een paar kwartalen om met de nodige zakenpartners te kunnen praten. Als we dan met onze resultaten van de test ons concept kunnen bijsturen, dan hopen we dat we er tegen volgende zomer mee naar buiten kunnen komen.”

“Enerzijds zijn we vandaag op zoek naar partners, bedrijven waarmee we kunnen samenwerken. Anderzijds zoeken we bétagebruikers die ons feedback kunnen geven rond consumentengedrag.”

Hebben jullie investeerders?
“Het concept is afkomstig van de Board of Innovation en daar komen voorlopig ook de budgetten uit. Er zijn nog geen investeerders op dit moment maar bij de uitrol op grote schaal hebben we wel investeringspartners nodig natuurlijk.”

Hoe bepalen jullie de leveringsplaats? Iemand die om 16u in Brussel staat geparkeerd kan tegen 17.30u in Leuven zitten.
“Dat is een deel van wat we met de test willen uitzoeken. We doen een kansberekening opdat we iemand gaan vinden op een bepaalde plaats. Dicht bij de spits is de kans groot dat iemand zich verplaatst, maar om 15 uur is de kans groter dat de wagen een tijdje stilstaat.”

Dus je gaat berekend zoeken?
“Ja, je kan geen timeslot opgeven, maar we zoeken zelf wel naar het optimale tijdstip.”

“We willen niet noodzakelijk de snelste zijn, maar wel de meest eenvoudige levering. Al moeten die twee op termijn wel naar elkaar toe groeien.”

Waarom laat je mensen niet zelf een tijdstip opgeven?
“Dat zou kunnen maar vaak blijkt dat mensen vrij slecht zijn in het inschatten van zichzelf.”

Jullie zijn een alternatief voor mensen die overdag niet thuis zijn, maar laten mensen in praktijk die pakjes niet op hun werk aankomen?
“In veel gevallen kan dat, maar je verschuift de kost en energie naar de werkgever die het er vaak bijneemt. Vandaag valt dat mee, maar e-commerce gaat alleen maar groeien en in een bedrijf met honderd werknemers krijgt de secretaresse al snel een hoop pakketjes binnen.”

“In veel bedrijven is er daarom een systeem uitgewerkt. Hoe en of privépakjes zijn toegestaan. We willen in dat systeem ook onze oplossing aanbieden door het te integreren in leasewagens bijvoorbeeld.”

Mik je dan op zulke grote overeenkomsten met merken of leasebedrijven? Want voor de consument spreekt jullie site al snel van een instapkost van 99 euro, of een maandelijkse kost van 25 euro.
“Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden als je met grote contracten kan werken in plaats van één op één verkoop. Maar beide scenario’s zijn er. We willen alle mogelijkheen nu ook aftoesten in onze pilootperiode om de verschillen en mogelijkheden te ontdekken.”

businesscardropsde meyde ridderdigital commerceleveringLogistiek en e-commercenieuwswebshop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!