Test

Dit is een popup

iPhone-gebruikers klagen Apple aan

Enkele iPhone-gebruikers klagen Apple aan. Reden: Apple had niet de toestemming om hun smartphones te vergrendelen op het AT&T netwerk.

De Amerikaanse Apple-klanten klagen het bedrijf nu aan omdat ze van mening waren dat Apple de iPhone niet exclusief voor AT&T mocht verkopen.

Zach Ward en Thomas Buchar hebben een class action-lawsuit aangespannen in Noord-Californië. Volgens de twee overtrad Apple de Sharman Act en DMCA (Digital Millennium Copyright Act).

[related_article id=”161563″]

Geen toestemming
Het duo zegt dat Apple niet de toestemming had om hun toestellen te vergrendelen op het AT&T netwerk, ook wel bekend als een simlock.

Het bedrijf van wijlen Steve Jobs installeerde softwarematige vergrendelingen zodat simkaarten van andere operatoren niet werkten met het iToestel, zodat consumenten niet bij een andere operator konden aankloppen. Hierdoor ontstond oneerlijke concurrentie en werden iPhone-abonnementen kunstmatig duur gehouden, beweren Ward & Buchar.

De twee eisen nu een schadevergoeding voor het verlies dat ze geleden hebben door deze kunstmatige prijzen bovenop een verbod op Apple’s simlockpraktijken. Verder eisen ze dat Apple unlockcodes aanbied aan klanten die er om vragen, alsook een verbod op de verkoop van iPhones zolang de iPhonemaker niet duidelijk meegeeft aan de consument dat het toestel vergrendeld is.

In België verboden
Ook in Europa gebeuren zulke simlocks op basis van exclusiviteitscontracten. In België is dit echter bij wet verboden: een consument moet altijd de mogelijkheid hebben een smartphone te kunnen kopen bij de ene aanbieder van telecomdiensten en deze daarna te gebruiken op het netwerk van de andere.

Apple had sinds de eerste iPhone een exclusiviteitscontract met de Amerikaanse mobiele telefonie-provider AT&T. Dat contract verviel dit jaar, waarna Sprint en Verizon eveneens de nieuwe iPhone konden verkopen.

Dat consumenten simlocks liever niet zien is niet nieuw, maar voorheen werden de operatoren hiervoor aangeklaagd. Sinds 2011 is er een uitspraak die zegt dat consumenten het recht niet hebben om operatoren aan te klagen wegens een clausule in hun contract, waardoor men het nu over een andere boeg gooit: men klaagt de fabrikant aan.

Ook andere fabrikanten, zoals Samsung, brengen toestellen uit die enkel werken met een bepaalde operator in combinatie met een contract. Of ook zij getroffen worden door deze rechtszaak is voorlopig niet bekend.

Enkele iPhone-gebruikers klagen Apple aan. Reden: Apple had niet de toestemming om hun smartphones te vergrendelen op het AT&T netwerk.

De Amerikaanse Apple-klanten klagen het bedrijf nu aan omdat ze van mening waren dat Apple de iPhone niet exclusief voor AT&T mocht verkopen.

Zach Ward en Thomas Buchar hebben een class action-lawsuit aangespannen in Noord-Californië. Volgens de twee overtrad Apple de Sharman Act en DMCA (Digital Millennium Copyright Act).

[related_article id=”161563″]

Geen toestemming
Het duo zegt dat Apple niet de toestemming had om hun toestellen te vergrendelen op het AT&T netwerk, ook wel bekend als een simlock.

Het bedrijf van wijlen Steve Jobs installeerde softwarematige vergrendelingen zodat simkaarten van andere operatoren niet werkten met het iToestel, zodat consumenten niet bij een andere operator konden aankloppen. Hierdoor ontstond oneerlijke concurrentie en werden iPhone-abonnementen kunstmatig duur gehouden, beweren Ward & Buchar.

De twee eisen nu een schadevergoeding voor het verlies dat ze geleden hebben door deze kunstmatige prijzen bovenop een verbod op Apple’s simlockpraktijken. Verder eisen ze dat Apple unlockcodes aanbied aan klanten die er om vragen, alsook een verbod op de verkoop van iPhones zolang de iPhonemaker niet duidelijk meegeeft aan de consument dat het toestel vergrendeld is.

In België verboden
Ook in Europa gebeuren zulke simlocks op basis van exclusiviteitscontracten. In België is dit echter bij wet verboden: een consument moet altijd de mogelijkheid hebben een smartphone te kunnen kopen bij de ene aanbieder van telecomdiensten en deze daarna te gebruiken op het netwerk van de andere.

Apple had sinds de eerste iPhone een exclusiviteitscontract met de Amerikaanse mobiele telefonie-provider AT&T. Dat contract verviel dit jaar, waarna Sprint en Verizon eveneens de nieuwe iPhone konden verkopen.

Dat consumenten simlocks liever niet zien is niet nieuw, maar voorheen werden de operatoren hiervoor aangeklaagd. Sinds 2011 is er een uitspraak die zegt dat consumenten het recht niet hebben om operatoren aan te klagen wegens een clausule in hun contract, waardoor men het nu over een andere boeg gooit: men klaagt de fabrikant aan.

Ook andere fabrikanten, zoals Samsung, brengen toestellen uit die enkel werken met een bepaalde operator in combinatie met een contract. Of ook zij getroffen worden door deze rechtszaak is voorlopig niet bekend.

aanklachtat-tiphonemobielnieuwsrechtszaaksimlock

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!