Test

Dit is een popup

Vijf fouten die thuiswerkers maken

Zelfs de meest ervaren thuiswerkers gaan weleens de mist in. Een overzicht van de vijf meest voorkomende spelbrekers volgens Debra Benton, auteur van het boek "The Virtual Executive":

1. Veranderen van communicatiemiddelen
“Je kunt "ja" zeggen in elke e-mail die je verstuurt, maar om een "neen" toe te lichten moet je vaak de telefoon nemen. Ook als je thuis werkt”, stelt Debra Benton in het zakenblad Forbes. Dat impliceert dat je thuis ook al die communicatiekanalen vlot moet kunnen gebruiken. Werken op de sofa of op de hoek van de keukentafel is alleen al daarom geen goed idee. Je opteert best voor een echt thuiskantoor. Ga hier ook voor kwaliteit in het bureaumeubilair. Want net als op het werk ben je het best af met een ergonomische uitrusting.

2. Grasmaaier, zwembad of schreeuwende kinderen
Het thuiskantoor is idealiter een afgesloten ruimte. Hierdoor is de kans op verstrooiing minimaal en heb je minder last van achtergrondgeluiden. “Het is een foute instelling om te wennen aan dergelijke geluiden. Want mensen aan de andere kant van de lijn doen dat niet”, oppert Benton. “Ik ken een dame die tijdens de zomer haar thuiskantoor naast het kinderzwembad plaatste, waardoor je om de paar minuten iemand in het water hoorde plonsen en kinderen hoorde gillen. Mensen beseffen het niet altijd, maar het ondermijnt je geloofwaardigheid.”

3. Speelgoed, ondergoed en bierglazen
Videoconferencing wordt meer en meer gebruikt, ook als je toevallig thuis werkt. “Hou rekening dat hierbij alles in beeld komt. Alles, dus ook achtergelaten ondergoed of speelgoed”, merkt Benton op. Soms gaat het om misverstanden. “Ik hoorde onlangs van een bedrijf waar iemand van thuis uit in een videogesprek zat. Hij dronk frisdrank uit een bierglas, waardoor zijn collega’s dachten dat hij al van "s ochtends vroeg aan de alcohol zat.”

4. E-mail checken in pyjama
Een klassieker. Je gaat snel aan de slag en vergeet je aan te kleden, te ontbijten of zelfs te wassen. “Je kleedt je voor je dagje thuiswerk best net alsof je ook echt naar het werk vertrekt. Ik sprak laatst een CEO die er echt een punt van maakt om op zijn minst eerst zijn tanden te poetsen vooraleer hij boodschappen op voicemails achterlaat”, aldus de auteur.

5. Denken dat je alleen werkt
Misschien wel de meest cruciale denkfout. Thuiswerk lijkt ideaal om ongestoord bijvoorbeeld een rapport door te nemen. “Maar intussen loopt de winkel verder. Collega"s hebben je ten gepaste tijden nodig.” Bereikbaarheid staat dus cruciaal en dat begint al vóór je dagje thuiskantoor, door op tijd aan je collega"s en oversten te laten weten welke bepaalde dagen je thuis werkt.

Zelfs de meest ervaren thuiswerkers gaan weleens de mist in. Een overzicht van de vijf meest voorkomende spelbrekers volgens Debra Benton, auteur van het boek "The Virtual Executive":

1. Veranderen van communicatiemiddelen
“Je kunt "ja" zeggen in elke e-mail die je verstuurt, maar om een "neen" toe te lichten moet je vaak de telefoon nemen. Ook als je thuis werkt”, stelt Debra Benton in het zakenblad Forbes. Dat impliceert dat je thuis ook al die communicatiekanalen vlot moet kunnen gebruiken. Werken op de sofa of op de hoek van de keukentafel is alleen al daarom geen goed idee. Je opteert best voor een echt thuiskantoor. Ga hier ook voor kwaliteit in het bureaumeubilair. Want net als op het werk ben je het best af met een ergonomische uitrusting.

2. Grasmaaier, zwembad of schreeuwende kinderen
Het thuiskantoor is idealiter een afgesloten ruimte. Hierdoor is de kans op verstrooiing minimaal en heb je minder last van achtergrondgeluiden. “Het is een foute instelling om te wennen aan dergelijke geluiden. Want mensen aan de andere kant van de lijn doen dat niet”, oppert Benton. “Ik ken een dame die tijdens de zomer haar thuiskantoor naast het kinderzwembad plaatste, waardoor je om de paar minuten iemand in het water hoorde plonsen en kinderen hoorde gillen. Mensen beseffen het niet altijd, maar het ondermijnt je geloofwaardigheid.”

3. Speelgoed, ondergoed en bierglazen
Videoconferencing wordt meer en meer gebruikt, ook als je toevallig thuis werkt. “Hou rekening dat hierbij alles in beeld komt. Alles, dus ook achtergelaten ondergoed of speelgoed”, merkt Benton op. Soms gaat het om misverstanden. “Ik hoorde onlangs van een bedrijf waar iemand van thuis uit in een videogesprek zat. Hij dronk frisdrank uit een bierglas, waardoor zijn collega’s dachten dat hij al van "s ochtends vroeg aan de alcohol zat.”

4. E-mail checken in pyjama
Een klassieker. Je gaat snel aan de slag en vergeet je aan te kleden, te ontbijten of zelfs te wassen. “Je kleedt je voor je dagje thuiswerk best net alsof je ook echt naar het werk vertrekt. Ik sprak laatst een CEO die er echt een punt van maakt om op zijn minst eerst zijn tanden te poetsen vooraleer hij boodschappen op voicemails achterlaat”, aldus de auteur.

5. Denken dat je alleen werkt
Misschien wel de meest cruciale denkfout. Thuiswerk lijkt ideaal om ongestoord bijvoorbeeld een rapport door te nemen. “Maar intussen loopt de winkel verder. Collega"s hebben je ten gepaste tijden nodig.” Bereikbaarheid staat dus cruciaal en dat begint al vóór je dagje thuiskantoor, door op tijd aan je collega"s en oversten te laten weten welke bepaalde dagen je thuis werkt.

foutennieuwsofficethuiskantoorthuiswerken

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!