Test

Dit is een popup

Eerste versie Steam-spelcomputer in 2013

Spelmaker Valve maakte geen loze dreigementen toen het zei aan een alternatief voor Windows te denken. De eerste bètaversie van de Steam-console staat voor 2013 op het programma.

Hardwareontwikkelaar Jeri Ellsworth zei in een interview met techsite Engadget dat haar team aan verschillende oplossingen werkt die spellen op het Steam-platform geschikt moeten maken voor de televisie. Het heeft daarbij te stellen met praktische problemen, zoals het tevreden houden van gamers die gewend zijn om met de muis en toetsenbord te werken.

Volgens Ellsworth is het voornaamste doel van de piepjonge hardwaredivisie van Valve ‘om het leuker te maken om Steam-spellen in je huiskamer te spelen.’ Het team geeft zich daarvoor een jaar tijd, wat het aannemelijk maakt dat de eerste hardware volgend jaar een feit is. Een belangrijke rol speelt daarbij de Steam Big Picture Mode, die de samenwerking met televisies flink moet verbeteren.

Ongebruikelijk aan de benadering van Valve is dat het zijn prototypes niet alleen intern zal testen, maar ook gamers de gelegenheid zal geven om testversies uit te proberen. Het kan waarschijnlijk nog een stuk langer duren voor de eerste producten in de winkel leggen; het is immers nog volop bezig met de rekrutering.

De details zijn dus nog bijzonder vaag, maar feit is wel dat Valve Software het maken van zijn eigen consoles serieus neemt. Directeur Gabe Newell heeft in het recente verleden felle kritiek geuit op Windows 8 en lonkt openlijk naar Linux als alternatief. De kans is aanwezig dat de eigen console dus een eigen variant van het opensource-besturingssysteem zal draaien.

Spelmaker Valve maakte geen loze dreigementen toen het zei aan een alternatief voor Windows te denken. De eerste bètaversie van de Steam-console staat voor 2013 op het programma.

Hardwareontwikkelaar Jeri Ellsworth zei in een interview met techsite Engadget dat haar team aan verschillende oplossingen werkt die spellen op het Steam-platform geschikt moeten maken voor de televisie. Het heeft daarbij te stellen met praktische problemen, zoals het tevreden houden van gamers die gewend zijn om met de muis en toetsenbord te werken.

Volgens Ellsworth is het voornaamste doel van de piepjonge hardwaredivisie van Valve ‘om het leuker te maken om Steam-spellen in je huiskamer te spelen.’ Het team geeft zich daarvoor een jaar tijd, wat het aannemelijk maakt dat de eerste hardware volgend jaar een feit is. Een belangrijke rol speelt daarbij de Steam Big Picture Mode, die de samenwerking met televisies flink moet verbeteren.

Ongebruikelijk aan de benadering van Valve is dat het zijn prototypes niet alleen intern zal testen, maar ook gamers de gelegenheid zal geven om testversies uit te proberen. Het kan waarschijnlijk nog een stuk langer duren voor de eerste producten in de winkel leggen; het is immers nog volop bezig met de rekrutering.

De details zijn dus nog bijzonder vaag, maar feit is wel dat Valve Software het maken van zijn eigen consoles serieus neemt. Directeur Gabe Newell heeft in het recente verleden felle kritiek geuit op Windows 8 en lonkt openlijk naar Linux als alternatief. De kans is aanwezig dat de eigen console dus een eigen variant van het opensource-besturingssysteem zal draaien.

big picture modeellsworthnieuwsprototypespelconsolesteamvalvewindows 8

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!