Hoe belangrijk is het logo van een app?
Een goede app moet inhoudelijk sterk staan. Maar het icoontje maakt de eerste indruk. Evernote legt uit hoe het zocht naar het perfecte logo.
Evernote is vooral bekend van zijn notitie-app. Je kan nota’s, foto’s en bedenksels vanop elk toestel snel en georganiseerd in je online account gooien om ze later makkelijk op te zoeken.
Maar het bedrijf heeft in zijn vierjarig bestaan al een portfolio opgebouwd van gerelateerde apps. Zo is er onder meer Evernote Food, voor wie graag een overzicht houdt van bijzondere gerechten. Of Evernote Hello, waarmee je bijhoudt wie je waar en wanneer hebt ontmoet.
[related_article id=”161563″]
Los van de inhoud merk je dat het bedrijf voor elke dienst heel eenvoudige en toch duidelijke logo’s gebruikt. Tijdens een uiteenzetting op de Evernote Trunk Conference gaat CEO Phil Libin samen met creatief directeur Gabe Campodonico in op hoe moeilijk het wel is om die universele eenvoud te bereiken.
Food
Het eerste voorbeeld op het grote scherm is dat van Evernote Food. Een prachtig stukje sushi. Niet dat je enkel Japanse gerechten fotografeert of tagt, maar het logo maakt meteen duidelijk waar het om draait: bijzondere maaltijden die je om een of andere reden wil bijhouden voor later.
Maar het denkwerk achter dat logo toont dat achter die eenvoud een uitgebreid creatief proces zit. Zo was een van de voorontwerpen van de app een reeks foto’s van gerechten.
Ook een klaargezette tafel stond bij de voorontwerpen. Maar beiden waren niet krachtig genoeg. Uiteindelijk ging het bedrijf voor sushi, eenvoudig, bijzonder en duidelijk. In de finale fase werd er zelfs voor gezorgd dat het om een authentiek stuk ging, en geen verzonnen mock-up.
)
Hello
Bij Hello, de contactenapplicatie van Evernote, is het verhaal iets complexer. Hier had het bedrijf aanvankelijk een van onderstaande zes logo’s in gedachten.
Geen van hen werd uiteindelijk sterk genoeg bevonden. Tot het team uitkwam op een half gezicht dat op zijn beurt in verschillende versies kreeg: met of zonder bril, met of zonder bakkebaarden, met of zonder gesloten ogen enz…
Tot er uiteindelijk werd gekozen voor dit logo
Negatieve feedback
Het mannetje met de bril werd het definitieve logo bij de lancering van Evernote Hello. Maar daarmee is het verhaal niet gedaan. Zodra het icoontje in de App Store verscheen, kreeg het bedrijf massaal veel negatieve reacties van Japanse gebruikers.
Het bedrijf kreeg van hen te horen dat het gezicht op het icoon er bijzonder angstaanjagend uitzag. Het was een raadsel voor Evernote waarom dat zo was, maar het werd snel duidelijk dat het logo moest veranderen als het van Evernote Food een succes wou maken.
“Zodra we wisten dat mensen er schik van hadden, begin je alles in twijfel te trekken,” zegt Libin uit.
In vier dagen tijd werd er een nieuw ontwerp bedacht. Maar niet zonder vele pogingen, van radicaal anders tot minuscule details.
Uiteindelijk kwam een mannetje in een vak op de shortlist. Maar volgens Libin begin je in deze fase alles te evalueren “Waarom heeft hij een snor? Zweet hij? Waarom wuift hij? Allemaal dingen waarvan je je afvraagt hoe mensen ze gaan interpreteren.”
Het nieuwe definitieve ontwerp (boven) werd uiteindelijk nog iets anders. Libin: “Het icoon heeft uiteindelijk mee bepaald welke richting de app uitging. Het is een pin die niet in een kalenderachtergrond staan, maar waarbij het lijkt alsof het om een persoon op een bepaalde plaats en op een bepaald tijdstip gaat.”
Eenvoud is moeilijk
Wie vandaag naar het logo van Hello kijkt, ziet vooral de eenvoud. “Maar het is moeilijk om iets eenvoudig te maken,” zegt Libin. “We willen iets wat krachtig is omdat het mooi is, een ervaring die je gedachten aanvult.” Maar zelfs voor een eenvoudig mannetje, blijft dat een ingewikkeld creatief proces dat zelfs na een eerste versie nog radicaal kan veranderen.
Een goede app moet inhoudelijk sterk staan. Maar het icoontje maakt de eerste indruk. Evernote legt uit hoe het zocht naar het perfecte logo.
Evernote is vooral bekend van zijn notitie-app. Je kan nota’s, foto’s en bedenksels vanop elk toestel snel en georganiseerd in je online account gooien om ze later makkelijk op te zoeken.
Maar het bedrijf heeft in zijn vierjarig bestaan al een portfolio opgebouwd van gerelateerde apps. Zo is er onder meer Evernote Food, voor wie graag een overzicht houdt van bijzondere gerechten. Of Evernote Hello, waarmee je bijhoudt wie je waar en wanneer hebt ontmoet.
[related_article id=”161563″]
Los van de inhoud merk je dat het bedrijf voor elke dienst heel eenvoudige en toch duidelijke logo’s gebruikt. Tijdens een uiteenzetting op de Evernote Trunk Conference gaat CEO Phil Libin samen met creatief directeur Gabe Campodonico in op hoe moeilijk het wel is om die universele eenvoud te bereiken.
Food
Het eerste voorbeeld op het grote scherm is dat van Evernote Food. Een prachtig stukje sushi. Niet dat je enkel Japanse gerechten fotografeert of tagt, maar het logo maakt meteen duidelijk waar het om draait: bijzondere maaltijden die je om een of andere reden wil bijhouden voor later.
Maar het denkwerk achter dat logo toont dat achter die eenvoud een uitgebreid creatief proces zit. Zo was een van de voorontwerpen van de app een reeks foto’s van gerechten.
Ook een klaargezette tafel stond bij de voorontwerpen. Maar beiden waren niet krachtig genoeg. Uiteindelijk ging het bedrijf voor sushi, eenvoudig, bijzonder en duidelijk. In de finale fase werd er zelfs voor gezorgd dat het om een authentiek stuk ging, en geen verzonnen mock-up.
)
Hello
Bij Hello, de contactenapplicatie van Evernote, is het verhaal iets complexer. Hier had het bedrijf aanvankelijk een van onderstaande zes logo’s in gedachten.
Geen van hen werd uiteindelijk sterk genoeg bevonden. Tot het team uitkwam op een half gezicht dat op zijn beurt in verschillende versies kreeg: met of zonder bril, met of zonder bakkebaarden, met of zonder gesloten ogen enz…
Tot er uiteindelijk werd gekozen voor dit logo
Negatieve feedback
Het mannetje met de bril werd het definitieve logo bij de lancering van Evernote Hello. Maar daarmee is het verhaal niet gedaan. Zodra het icoontje in de App Store verscheen, kreeg het bedrijf massaal veel negatieve reacties van Japanse gebruikers.
Het bedrijf kreeg van hen te horen dat het gezicht op het icoon er bijzonder angstaanjagend uitzag. Het was een raadsel voor Evernote waarom dat zo was, maar het werd snel duidelijk dat het logo moest veranderen als het van Evernote Food een succes wou maken.
“Zodra we wisten dat mensen er schik van hadden, begin je alles in twijfel te trekken,” zegt Libin uit.
In vier dagen tijd werd er een nieuw ontwerp bedacht. Maar niet zonder vele pogingen, van radicaal anders tot minuscule details.
Uiteindelijk kwam een mannetje in een vak op de shortlist. Maar volgens Libin begin je in deze fase alles te evalueren “Waarom heeft hij een snor? Zweet hij? Waarom wuift hij? Allemaal dingen waarvan je je afvraagt hoe mensen ze gaan interpreteren.”
Het nieuwe definitieve ontwerp (boven) werd uiteindelijk nog iets anders. Libin: “Het icoon heeft uiteindelijk mee bepaald welke richting de app uitging. Het is een pin die niet in een kalenderachtergrond staan, maar waarbij het lijkt alsof het om een persoon op een bepaalde plaats en op een bepaald tijdstip gaat.”
Eenvoud is moeilijk
Wie vandaag naar het logo van Hello kijkt, ziet vooral de eenvoud. “Maar het is moeilijk om iets eenvoudig te maken,” zegt Libin. “We willen iets wat krachtig is omdat het mooi is, een ervaring die je gedachten aanvult.” Maar zelfs voor een eenvoudig mannetje, blijft dat een ingewikkeld creatief proces dat zelfs na een eerste versie nog radicaal kan veranderen.