Test

Dit is een popup

Nieuws

Marslanding offline door copyrights

De YouTube-uitzending van de geslaagde landing op Mars door Nasa is offline gehaald door een auteursrechtenbeheerder die de DMCA misbruikte.

De Marslanding is wereldnieuws, dus is het niet meer dan logisch dat NASA de videobeelden van de geslaagde landing op de eigen site en op YouTube publiceert. Want als je videobeelden zoekt, dan is YouTube natuurlijk de eerste plek waar je zoekt.

Het is dan ook een blunder dat geïnteresseerde bezoekers tegen een copyrightmelding aan liepen. Het vrij onbekende Scripps Local News had namelijk een copyright claim ingediend bij YouTube, waarna de video automatisch werd verwijderd. Gênant, omdat NASA alle beelden altijd zonder auteursrechten vrijgeeft.

Inmiddels heeft YouTube de video weer vrijgegeven, maar het geeft wel aan dat partijen misbruik kunnen maken van het YouTube Content ID-systeem, al dan niet opzettelijk. Vermoedelijk valt Scripps zelf ook niets te verwijten; het lijkt erop dat de nieuwssite eerder geweest is met het posten van (een deel van) de NASA-video dan de NASA zelf, waardoor YouTube Content ID ten onrechte Scripps als de rechtmatige eigenaar van het materiaal aan heeft gezien.

De YouTube-uitzending van de geslaagde landing op Mars door Nasa is offline gehaald door een auteursrechtenbeheerder die de DMCA misbruikte.

De Marslanding is wereldnieuws, dus is het niet meer dan logisch dat NASA de videobeelden van de geslaagde landing op de eigen site en op YouTube publiceert. Want als je videobeelden zoekt, dan is YouTube natuurlijk de eerste plek waar je zoekt.

Het is dan ook een blunder dat geïnteresseerde bezoekers tegen een copyrightmelding aan liepen. Het vrij onbekende Scripps Local News had namelijk een copyright claim ingediend bij YouTube, waarna de video automatisch werd verwijderd. Gênant, omdat NASA alle beelden altijd zonder auteursrechten vrijgeeft.

Inmiddels heeft YouTube de video weer vrijgegeven, maar het geeft wel aan dat partijen misbruik kunnen maken van het YouTube Content ID-systeem, al dan niet opzettelijk. Vermoedelijk valt Scripps zelf ook niets te verwijten; het lijkt erop dat de nieuwssite eerder geweest is met het posten van (een deel van) de NASA-video dan de NASA zelf, waardoor YouTube Content ID ten onrechte Scripps als de rechtmatige eigenaar van het materiaal aan heeft gezien.

internetmarsnasanieuwsroveryoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!