Streaming: wie betaalt, wie verdient?
In Het Depot in Leuven werd gisteren gedebatteerd over muziekstreaming. Het enthousiasme is er, maar het geld nog niet.
Dat vat kort het debat samen. Tegelijk lijkt er een nieuwe strijd aan te komen. Niet tussen fysieke cd’s en het internet. Wel tussen iTunes en legale streamingdiensten als Spotify en Deezer.
“Streaming is eigenlijk iTunes aan het kannibaliseren”, zegt Christoph Elskens. Hij is eigenaar van Noisesome Recordings en zo manager van onder meer de band Customs.
In praktijk merkt hij op dat er vandaag soms de vraag is bij Apple om extra promotiemateriaal wel aan hen, maar niet aan Spotify of Deezer te geven. Omgekeerd proberen streamingdiensten hun platform interessanter te maken zegt Johan Van Roy, de Belgische marketingverantwoordelijke bij Deezer.
Vaak gaat het dan over een album dat tot drie weken vroeger beschikbaar is, wat fans moet overtuigen om voor hun dienst te betalen.
Op de zetel vlnr: Christoph Elskens (Noisesome Recordings), Koen Galle (22Tracks.com) en Johan Van Roy (Deezer). Moderatoren waren Jan Delvaux (muziekkenner) en Karel De Graeve (Focus Knack).
Betalen en verdienen zijn meteen twee van de sleutelwoorden van de avond. In tegenstelling tot concurrent Spotify werkt Deezer niet met een gratis periode van zes maanden. Wel probeert het bedrijf in elk land een overeenkomst te sluiten met een lokaal telecombedrijf, zoals dat hier met Belgacom gebeurt.
Dat geeft Deezer meteen een verzekerd inkomen zo lang die deal loopt. Belgacom biedt de streamingdienst op zijn beurt aan aan zijn abonnees. Al kan je als niet-klant ook een account aanmaken.
Weinig inkomsten
Maar een succesvol zakenmodel voor artiesten is streaming niet, of tenminste nog niet. Wat opvalt is dat de muzieksector minder problemen lijkt te hebben met streaming dan met legale downloadplatforms tien jaar geleden. Al wil dat niet zeggen dat er vandaag geld mee te verdienen valt.
Elskens verwijst in het debat naar de de YouTube-video’s van Customs die samen anderhalf miljoen keer bekeken zijn. “Maar ik kan daar hier niets mee traktreren klinkt het.”
In de eerste weken nadat streamingdiensten in België van start gingen heeft Elskens nog geen twee euro verdient zegt hij. Een paar keer op een nationale radiozender komen is vandaag dus een pak winstgevender. Al benadrukt Elskens wel dat het hier echt om de beginweken van de streamingdiensten ging.
Wel merkt hij op dat streamingdiensten de markt opnieuw hebben opengetrokken, waar Apple’s platform eerder gesloten is, heb je via streamingdiensten makkelijk een wereldwijde distributie. “Ik ben zeker pro, maar wel los van het financiële want je verdient er nog niets aan”, aldus Elskens.
Streaming Vs. radio
Hoewel muziekstreaming aan legale downloaddiensten vreet, lopen radio’s volgens Van Roy (Deezer) geen risico. Die zenders hebben een grote begeleidingsfunctie in het ontdekken van nieuwe muziek.
Koen Galle van 22Tracks.com voorspelt wel een trend door de komst van streaming. Volgens hem zullen klassieke media meer naar mainstream muziek neigen, waar streaming de niche kan bedienen.
Wie betaalt?
Er lijkt een consensus te bestaan over het feit dat streaming niet tijdelijk is maar een nieuwe manier van muziekbeleving.
De vraag is of er op termijn veel mensen zullen betalen voor die streamingdiensten. Of zal de doorsnee Spotify-gebruiker zich tevreden stellen met de tien uur per maand? Spotify zelf nam niet deel aan het debat maar volgens Van Roy luistert een gebruiker bij concurrent Deezer doorgaans zestig tot zeventig uur per maand. De gratis luistertijd bij Spotify is op dat vlak verwaarloosbaar.
Hoewel Spotify vandaag bekender is dan Deezer, luidt vanuit het publiek de vraag of Spotify zichzelf niet in de problemen werkt met zijn gratis dienst.
De zes maanden gratis zijn een prima lokvogel, maar tegelijk betaalt het bedrijf wel de vergoedingen voor alle afgespeelde nummers. Als er binnen enkele maanden te weinig mensen een betalende account nemen, kan het zijn investering niet terugverdienen.
Kanteljaar
Daar komt nog de vraag bij wat er zou gebeuren als morgen een grote speler zou concurreren. Er wordt gefluisterd dat Apple aan een eigen streamingmodel werkt. Als het dat succesvol koppelt aan de iPhone of iPod, dan kan dat dat een succesverhaal worden, maar tegelijk ook een bedreiging voor jonge bedrijven als Deezer en Spotify.
Volgens Galle id 2012 een kanteljaar: er is nog geen oplossing voor het financieren van artiesten en volgens hem zullen er sowieso enkele streamingdiensten het niet overleven. Maar omdat de internetconsumptie sowieso stijgt, zal streaming op termijn een grotere plaats innemen.
Piraterij kwam tijdens het hele debat maar af en toe aan bod. Niemand zegt dat streaming piraterij zal verbannen, maar een indijking zit er wel aan te komen. “Als je de drempel laag genoeg zet, waarom zou je dan nog illegaal downloaden?” Vat Van Roy samen.
In Het Depot in Leuven werd gisteren gedebatteerd over muziekstreaming. Het enthousiasme is er, maar het geld nog niet.
Dat vat kort het debat samen. Tegelijk lijkt er een nieuwe strijd aan te komen. Niet tussen fysieke cd’s en het internet. Wel tussen iTunes en legale streamingdiensten als Spotify en Deezer.
“Streaming is eigenlijk iTunes aan het kannibaliseren”, zegt Christoph Elskens. Hij is eigenaar van Noisesome Recordings en zo manager van onder meer de band Customs.
In praktijk merkt hij op dat er vandaag soms de vraag is bij Apple om extra promotiemateriaal wel aan hen, maar niet aan Spotify of Deezer te geven. Omgekeerd proberen streamingdiensten hun platform interessanter te maken zegt Johan Van Roy, de Belgische marketingverantwoordelijke bij Deezer.
Vaak gaat het dan over een album dat tot drie weken vroeger beschikbaar is, wat fans moet overtuigen om voor hun dienst te betalen.
Op de zetel vlnr: Christoph Elskens (Noisesome Recordings), Koen Galle (22Tracks.com) en Johan Van Roy (Deezer). Moderatoren waren Jan Delvaux (muziekkenner) en Karel De Graeve (Focus Knack).
Betalen en verdienen zijn meteen twee van de sleutelwoorden van de avond. In tegenstelling tot concurrent Spotify werkt Deezer niet met een gratis periode van zes maanden. Wel probeert het bedrijf in elk land een overeenkomst te sluiten met een lokaal telecombedrijf, zoals dat hier met Belgacom gebeurt.
Dat geeft Deezer meteen een verzekerd inkomen zo lang die deal loopt. Belgacom biedt de streamingdienst op zijn beurt aan aan zijn abonnees. Al kan je als niet-klant ook een account aanmaken.
Weinig inkomsten
Maar een succesvol zakenmodel voor artiesten is streaming niet, of tenminste nog niet. Wat opvalt is dat de muzieksector minder problemen lijkt te hebben met streaming dan met legale downloadplatforms tien jaar geleden. Al wil dat niet zeggen dat er vandaag geld mee te verdienen valt.
Elskens verwijst in het debat naar de de YouTube-video’s van Customs die samen anderhalf miljoen keer bekeken zijn. “Maar ik kan daar hier niets mee traktreren klinkt het.”
In de eerste weken nadat streamingdiensten in België van start gingen heeft Elskens nog geen twee euro verdient zegt hij. Een paar keer op een nationale radiozender komen is vandaag dus een pak winstgevender. Al benadrukt Elskens wel dat het hier echt om de beginweken van de streamingdiensten ging.
Wel merkt hij op dat streamingdiensten de markt opnieuw hebben opengetrokken, waar Apple’s platform eerder gesloten is, heb je via streamingdiensten makkelijk een wereldwijde distributie. “Ik ben zeker pro, maar wel los van het financiële want je verdient er nog niets aan”, aldus Elskens.
Streaming Vs. radio
Hoewel muziekstreaming aan legale downloaddiensten vreet, lopen radio’s volgens Van Roy (Deezer) geen risico. Die zenders hebben een grote begeleidingsfunctie in het ontdekken van nieuwe muziek.
Koen Galle van 22Tracks.com voorspelt wel een trend door de komst van streaming. Volgens hem zullen klassieke media meer naar mainstream muziek neigen, waar streaming de niche kan bedienen.
Wie betaalt?
Er lijkt een consensus te bestaan over het feit dat streaming niet tijdelijk is maar een nieuwe manier van muziekbeleving.
De vraag is of er op termijn veel mensen zullen betalen voor die streamingdiensten. Of zal de doorsnee Spotify-gebruiker zich tevreden stellen met de tien uur per maand? Spotify zelf nam niet deel aan het debat maar volgens Van Roy luistert een gebruiker bij concurrent Deezer doorgaans zestig tot zeventig uur per maand. De gratis luistertijd bij Spotify is op dat vlak verwaarloosbaar.
Hoewel Spotify vandaag bekender is dan Deezer, luidt vanuit het publiek de vraag of Spotify zichzelf niet in de problemen werkt met zijn gratis dienst.
De zes maanden gratis zijn een prima lokvogel, maar tegelijk betaalt het bedrijf wel de vergoedingen voor alle afgespeelde nummers. Als er binnen enkele maanden te weinig mensen een betalende account nemen, kan het zijn investering niet terugverdienen.
Kanteljaar
Daar komt nog de vraag bij wat er zou gebeuren als morgen een grote speler zou concurreren. Er wordt gefluisterd dat Apple aan een eigen streamingmodel werkt. Als het dat succesvol koppelt aan de iPhone of iPod, dan kan dat dat een succesverhaal worden, maar tegelijk ook een bedreiging voor jonge bedrijven als Deezer en Spotify.
Volgens Galle id 2012 een kanteljaar: er is nog geen oplossing voor het financieren van artiesten en volgens hem zullen er sowieso enkele streamingdiensten het niet overleven. Maar omdat de internetconsumptie sowieso stijgt, zal streaming op termijn een grotere plaats innemen.
Piraterij kwam tijdens het hele debat maar af en toe aan bod. Niemand zegt dat streaming piraterij zal verbannen, maar een indijking zit er wel aan te komen. “Als je de drempel laag genoeg zet, waarom zou je dan nog illegaal downloaden?” Vat Van Roy samen.