Appwinkel Facebook verwijst voor eigen gewin
Ook Facebook opent met het App Center zijn eigen appwinkel, al lijkt het nieuwe centrum vooral een etalage voor andere digitale verkooppunten. Het tegendeel is echter waar.
De netwerksite maakte woensdagavond bekend dat zijn App Center een centrale plaats wordt om online diensten en mobiele apps te ontdekken en te downloaden. In tegenstelling tot online marktplaatsen van mobiele platforms, zoals Google Play en de iOS App Store, heeft Facebook geen eigen besturingssysteem, waardoor het App Center een wat vreemde combinatie is van etalage en verkooppunt.
Zo zal App Center mobiele apps voor Android en iPhone wel weergeven, maar worden Facebook-gebruikers naar diens appwinkels doorgeleid voor een download of aankoop. Daarnaast zijn ook gratis sociale webapps te vinden die gebruik maken van Facebook Connect, een techniek waarbij apps de loginggegevens van de netwerksite gebruiken.
[related_article id=”158256″]
Cash in het handje
Eigenlijk de enige manier waarop Facebook direct iets verdient aan de nieuwe marktplaats is met hulp van HTML5-webapps die niet exclusief zijn voor een bepaald besturingssysteem. Hier strijkt Facebook de welhaast gebruikelijke 30 percent op van elke aankoop.
Zo op het eerste oog lijkt Facebook weinig inkomsten te halen uit App Center, maar het is de netwerksite vooral te doen om de promotie van webapps die zijn Connect-techniek gebruiken. Via deze Facebook-login kan de netwerksite nog meer informatie bijeen rapen over zijn gebruikers, wat weer kan leiden tot hogere opbrengsten uit gerichte advertenties.
HTML5-apps pushen
Daarnaast kan het ontwikkelaars aansporen om exclusieve HTML5-apps voor App Center te bouwen in plaats van voor afgesloten omgevingen als iOS, Android of Windows Phone.
Dus terwijl het aan de oppervlakte lijkt alsof Facebook concurrenten een dienst bewijst, is App Center in feit een slimme strategische zet die zijn invloed op de lange termijn alleen maar verder verstevigt.
Met medewerking van Rafe Needleman, CNET
Ook Facebook opent met het App Center zijn eigen appwinkel, al lijkt het nieuwe centrum vooral een etalage voor andere digitale verkooppunten. Het tegendeel is echter waar.
De netwerksite maakte woensdagavond bekend dat zijn App Center een centrale plaats wordt om online diensten en mobiele apps te ontdekken en te downloaden. In tegenstelling tot online marktplaatsen van mobiele platforms, zoals Google Play en de iOS App Store, heeft Facebook geen eigen besturingssysteem, waardoor het App Center een wat vreemde combinatie is van etalage en verkooppunt.
Zo zal App Center mobiele apps voor Android en iPhone wel weergeven, maar worden Facebook-gebruikers naar diens appwinkels doorgeleid voor een download of aankoop. Daarnaast zijn ook gratis sociale webapps te vinden die gebruik maken van Facebook Connect, een techniek waarbij apps de loginggegevens van de netwerksite gebruiken.
[related_article id=”158256″]
Cash in het handje
Eigenlijk de enige manier waarop Facebook direct iets verdient aan de nieuwe marktplaats is met hulp van HTML5-webapps die niet exclusief zijn voor een bepaald besturingssysteem. Hier strijkt Facebook de welhaast gebruikelijke 30 percent op van elke aankoop.
Zo op het eerste oog lijkt Facebook weinig inkomsten te halen uit App Center, maar het is de netwerksite vooral te doen om de promotie van webapps die zijn Connect-techniek gebruiken. Via deze Facebook-login kan de netwerksite nog meer informatie bijeen rapen over zijn gebruikers, wat weer kan leiden tot hogere opbrengsten uit gerichte advertenties.
HTML5-apps pushen
Daarnaast kan het ontwikkelaars aansporen om exclusieve HTML5-apps voor App Center te bouwen in plaats van voor afgesloten omgevingen als iOS, Android of Windows Phone.
Dus terwijl het aan de oppervlakte lijkt alsof Facebook concurrenten een dienst bewijst, is App Center in feit een slimme strategische zet die zijn invloed op de lange termijn alleen maar verder verstevigt.
Met medewerking van Rafe Needleman, CNET