Test

Dit is een popup

De opmars van de zelfrijdende auto

De Amerikaanse staat Nevada heeft als eerste nummerplaten uitgereikt voor zelfbesturende auto"s. Wordt u binnenkort zelf naar uw werk gevoerd door uw wagen? Of neemt uw auto gewoon af en toe het stuur over?

Bedrijven kunnen in Nevada een zelfbesturende auto testen, maar moeten dan wel in het bezit zijn van een licentie die de staat uitreikt. En die kost 1 à 3 miljoen dollar. De regels in Nevada zijn afgestemd in samenspraak met verzekeraars, autoproducenten, de politie en technische professionals. Volgens zusterblad PC Magazine werken Google, Audi en Volkswagen aan dergelijke wagens.

De licenties moeten bedrijven ertoe bewegen hun testcentra te verhuizen naar Nevada, een staat die flink getroffen is door de economische crisis.

Nevada reikt zelfs twee kentekens uit: gerobotiseerde wagens die nog in de testfase zitten, krijgen een rode kentekenplaat. Zelfrijdende auto"s die door burgers gebruikt mogen worden, krijgen groene platen. De persoon die in de wagen zit, wordt wettelijk als de bestuurder beschouwd. Ook al rijdt hij of zij niet meer zelf.

Testauto’s moeten trouwens steeds twee passagiers bevatten. Passagiers mogen gerust met hun mobiele telefoon bellen of tekstberichten versturen, maar een dronken toestand is uit den boze.

Botsing
De hoop is dat dankzij zelfrijdende auto"s minder files en ongelukken ontstaan en er minder benzine wordt verbruikt. Toch is de dag dat we allen in zelfbesturende wagens rijden nog veraf. Er zal nog flink wat getest moeten worden. Het was bijvoorbeeld zo’n zelfrijdende wagen van Google die deze zomer een kettingbotsing veroorzaakte in Californië.

Google bevestigde het ongeval, maar beweert dat op dat moment een medewerker aan het stuur zat. Volgens de woordvoerder zouden Googles zelfrijdende wagens al meer dan 200.000 kilometer zonder incidenten op de teller hebben staan. Ook in China lopen er projecten met zelfrijdende wagens. Wat in het ene geval toekomstmuziek is, blijkt op een ander domein erg actueel.

Veel ontwikkelingen en realisaties situeren zich vandaag rond de auto die af en toe het stuur overneemt. Een milde vorm hiervan is cruisecontrol, iets dat al geruime tijd wordt toegepast in auto’s. Maar sommige modellen gaan iets verder. Zo stelde Toyota onlangs een wagen voor die is uitgerust met een camera die de witte lijnen op de weg ‘leest’, waardoor u niet op de andere rijbaan terecht kunt komen.

Bij BMW spreekt men bijvoorbeeld over "advanced automated assistance", wat is bedoeld voor op de snelweg. Met behulp van de technologie aan boord kunt u tot 130 km/uur een snelwegrit autonoom uitvoeren, inclusief inhaalmanoeuvres, wisselingen van rijstrook en rekening houdend met invoegend verkeer.

Eerder stelde BMW ook al ‘Emergency Stop Assistant’ voor, een systeem waarbij de auto in noodgevallen, zoals een hartaanval van de bestuurder, zelfstandig de besturing overneemt en bijvoorbeeld uw auto aan de kant zet. Zelf rijden of niet: uw auto wordt steeds slimmer.

Gezocht: internet in de auto
Een van de speerpunten voor de komende jaren wordt ook de online ondersteuning in de wagens. Gartner voorspelde dat al binnen vier jaar de meeste consumenten in mature markten internettoegang aan boord als belangrijk criterium zullen beschouwen bij de aanschaf van een wagen.

De Amerikaanse staat Nevada heeft als eerste nummerplaten uitgereikt voor zelfbesturende auto"s. Wordt u binnenkort zelf naar uw werk gevoerd door uw wagen? Of neemt uw auto gewoon af en toe het stuur over?

Bedrijven kunnen in Nevada een zelfbesturende auto testen, maar moeten dan wel in het bezit zijn van een licentie die de staat uitreikt. En die kost 1 à 3 miljoen dollar. De regels in Nevada zijn afgestemd in samenspraak met verzekeraars, autoproducenten, de politie en technische professionals. Volgens zusterblad PC Magazine werken Google, Audi en Volkswagen aan dergelijke wagens.

De licenties moeten bedrijven ertoe bewegen hun testcentra te verhuizen naar Nevada, een staat die flink getroffen is door de economische crisis.

Nevada reikt zelfs twee kentekens uit: gerobotiseerde wagens die nog in de testfase zitten, krijgen een rode kentekenplaat. Zelfrijdende auto"s die door burgers gebruikt mogen worden, krijgen groene platen. De persoon die in de wagen zit, wordt wettelijk als de bestuurder beschouwd. Ook al rijdt hij of zij niet meer zelf.

Testauto’s moeten trouwens steeds twee passagiers bevatten. Passagiers mogen gerust met hun mobiele telefoon bellen of tekstberichten versturen, maar een dronken toestand is uit den boze.

Botsing
De hoop is dat dankzij zelfrijdende auto"s minder files en ongelukken ontstaan en er minder benzine wordt verbruikt. Toch is de dag dat we allen in zelfbesturende wagens rijden nog veraf. Er zal nog flink wat getest moeten worden. Het was bijvoorbeeld zo’n zelfrijdende wagen van Google die deze zomer een kettingbotsing veroorzaakte in Californië.

Google bevestigde het ongeval, maar beweert dat op dat moment een medewerker aan het stuur zat. Volgens de woordvoerder zouden Googles zelfrijdende wagens al meer dan 200.000 kilometer zonder incidenten op de teller hebben staan. Ook in China lopen er projecten met zelfrijdende wagens. Wat in het ene geval toekomstmuziek is, blijkt op een ander domein erg actueel.

Veel ontwikkelingen en realisaties situeren zich vandaag rond de auto die af en toe het stuur overneemt. Een milde vorm hiervan is cruisecontrol, iets dat al geruime tijd wordt toegepast in auto’s. Maar sommige modellen gaan iets verder. Zo stelde Toyota onlangs een wagen voor die is uitgerust met een camera die de witte lijnen op de weg ‘leest’, waardoor u niet op de andere rijbaan terecht kunt komen.

Bij BMW spreekt men bijvoorbeeld over "advanced automated assistance", wat is bedoeld voor op de snelweg. Met behulp van de technologie aan boord kunt u tot 130 km/uur een snelwegrit autonoom uitvoeren, inclusief inhaalmanoeuvres, wisselingen van rijstrook en rekening houdend met invoegend verkeer.

Eerder stelde BMW ook al ‘Emergency Stop Assistant’ voor, een systeem waarbij de auto in noodgevallen, zoals een hartaanval van de bestuurder, zelfstandig de besturing overneemt en bijvoorbeeld uw auto aan de kant zet. Zelf rijden of niet: uw auto wordt steeds slimmer.

Gezocht: internet in de auto
Een van de speerpunten voor de komende jaren wordt ook de online ondersteuning in de wagens. Gartner voorspelde dat al binnen vier jaar de meeste consumenten in mature markten internettoegang aan boord als belangrijk criterium zullen beschouwen bij de aanschaf van een wagen.

autonomieitprofessionalNot Connected Carnummerplaatroboticazakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!