Test

Dit is een popup

Kroes en Facebook in debat

Zijn persoonlijke gegevens de valuta van het internet? Daarover gaan eurocommissaris Neelie Kroes en Facebooks Europese beleidsdirecteur in gesprek op de Cebit-beurs.

Kroes benadrukt meteen de behoefte aan vertrouwen als het aankomt op persoonlijke gegevens. “Het gaat om betrokkenheid van iedereen en dat gaat alleen als er vertrouwen is. Met onze nieuwe Europese richtlijnen hebben we een stap vooruitgezet. Maar er is nog werk nodig in regulering en wetgeving om iedereen vertrouwen te geven.”

Richard Allan, Europees beleidsdirecteur van Facebook, heeft het over de vrijheid om informatie te delen, waar zijn bedrijf een zakenmodel op heeft geënt. “We zitten momenteel op een goede weg. Maar cruciaal zijn transparantie en aansprakelijkheid. We voorzien mensen met informatie over die transparantie […] en mensen kunnen ons aanspreken als we het fout doen. Online is er een heel korte feedbackloop.”

[related_article id=”158578″]

Maar tot een echte discussie komt het nauwelijks. Echt kritische vragen blijven uit en ook Kroes blijft zeer beleefd naar Facebook toe. Zo mogen er vragen worden gesteld via Twitter, maar zaken als de uitspraak van een Duitse rechter dat Facebook de Europese wetgeving overtreedt komen niet aan bod.

Concurrentievoordeel
Wel zegt Kroes dat bedrijven die bescherming en transparantie moeten uitspreken als een concurrentievoordeel. “Als jij beter met mijn data omgaat dan je concurrent, dan zal ik voor jou kiezen.”

Opmerkelijk genoeg doet Microsoft dat op Cebit. Zo staat er aan de ingang van de beurs een reclamepaneel van Microsoft dat zegt dat je bij Google een gebruiker bent, bij Microsoft een klant.

Microsoft speelt in op de privacykwesties bij concurrent Google.

Professor Lutz Heuser, CTO van het Zwitserse IT-bedrijf AGT International en ook lid van het panel, nuanceert de angst voor wat bedrijven met je data doen. “Tien jaar geleden voerden we een vergelijkbare discussie over databescherming. Daaruit kunnen we wel concluderen dat het niet zo dramatisch is verlopen als gedacht.”

Wel volgt hij de rest van het panel dat het draait om transparantie en het recht van de gebruiker om zijn gegevens te delen of niet.

Niemand leest de gebruiksvoorwaarden
Tijdens het gesprek komen ook gebruiksvoorwaarden aan bod. Zowel bij softwarebedrijven als onlinediensten zijn die vaak pagina"s lang en gevuld met allerlei verklaringen die niemand leest.

“Zet zulke dingen op één pagina”, zegt Heuser. Daarbij verwijst hij naar bepaalde applicaties die toegang vragen tot je gegevens, maar dat wel kort en duidelijk doen. Allan van Facebook is het daarmee eens, maar nuanceert. “Honderden pagina"s aan voorwaarden is zeker geen oplossing. Maar als wij als bedrijf iets over het hoofd zien, dan worden we daar wel op aangesproken.”

Meteen reageert Peter Schaar, de Duitse federale commissaris voor databescherming en vrijheid van informatie, op de woorden van Allan. “Maar je moet wel duidelijke taal spreken. Als Facebook zegt dat het je gegevens verwijdert, maar ze worden alleen onzichtbaar gemaakt, dan is dat fout, en dat soort dingen liggen gevoelig bij gebruikers.” De Facebook-vertegenwoordiger reageert er niet op.

Kroes sluit het debat af door te zeggen dat zowel bedrijven, overheden als regulatoren een verantwoordelijkheid hebben naar jonge gebruikers toe. “De regels moeten transparant zijn.”

Al wordt het overtreden, of zeer los omspringen met de regels door Facebook, hier nauwelijks publiek aangekaart, noch door de eurocommissaris, noch door de andere panelleden. Maar wel door de aanwezigen in hun twittervragen. Een gemiste kans.

Zijn persoonlijke gegevens de valuta van het internet? Daarover gaan eurocommissaris Neelie Kroes en Facebooks Europese beleidsdirecteur in gesprek op de Cebit-beurs.

Kroes benadrukt meteen de behoefte aan vertrouwen als het aankomt op persoonlijke gegevens. “Het gaat om betrokkenheid van iedereen en dat gaat alleen als er vertrouwen is. Met onze nieuwe Europese richtlijnen hebben we een stap vooruitgezet. Maar er is nog werk nodig in regulering en wetgeving om iedereen vertrouwen te geven.”

Richard Allan, Europees beleidsdirecteur van Facebook, heeft het over de vrijheid om informatie te delen, waar zijn bedrijf een zakenmodel op heeft geënt. “We zitten momenteel op een goede weg. Maar cruciaal zijn transparantie en aansprakelijkheid. We voorzien mensen met informatie over die transparantie […] en mensen kunnen ons aanspreken als we het fout doen. Online is er een heel korte feedbackloop.”

[related_article id=”158578″]

Maar tot een echte discussie komt het nauwelijks. Echt kritische vragen blijven uit en ook Kroes blijft zeer beleefd naar Facebook toe. Zo mogen er vragen worden gesteld via Twitter, maar zaken als de uitspraak van een Duitse rechter dat Facebook de Europese wetgeving overtreedt komen niet aan bod.

Concurrentievoordeel
Wel zegt Kroes dat bedrijven die bescherming en transparantie moeten uitspreken als een concurrentievoordeel. “Als jij beter met mijn data omgaat dan je concurrent, dan zal ik voor jou kiezen.”

Opmerkelijk genoeg doet Microsoft dat op Cebit. Zo staat er aan de ingang van de beurs een reclamepaneel van Microsoft dat zegt dat je bij Google een gebruiker bent, bij Microsoft een klant.

Microsoft speelt in op de privacykwesties bij concurrent Google.

Professor Lutz Heuser, CTO van het Zwitserse IT-bedrijf AGT International en ook lid van het panel, nuanceert de angst voor wat bedrijven met je data doen. “Tien jaar geleden voerden we een vergelijkbare discussie over databescherming. Daaruit kunnen we wel concluderen dat het niet zo dramatisch is verlopen als gedacht.”

Wel volgt hij de rest van het panel dat het draait om transparantie en het recht van de gebruiker om zijn gegevens te delen of niet.

Niemand leest de gebruiksvoorwaarden
Tijdens het gesprek komen ook gebruiksvoorwaarden aan bod. Zowel bij softwarebedrijven als onlinediensten zijn die vaak pagina"s lang en gevuld met allerlei verklaringen die niemand leest.

“Zet zulke dingen op één pagina”, zegt Heuser. Daarbij verwijst hij naar bepaalde applicaties die toegang vragen tot je gegevens, maar dat wel kort en duidelijk doen. Allan van Facebook is het daarmee eens, maar nuanceert. “Honderden pagina"s aan voorwaarden is zeker geen oplossing. Maar als wij als bedrijf iets over het hoofd zien, dan worden we daar wel op aangesproken.”

Meteen reageert Peter Schaar, de Duitse federale commissaris voor databescherming en vrijheid van informatie, op de woorden van Allan. “Maar je moet wel duidelijke taal spreken. Als Facebook zegt dat het je gegevens verwijdert, maar ze worden alleen onzichtbaar gemaakt, dan is dat fout, en dat soort dingen liggen gevoelig bij gebruikers.” De Facebook-vertegenwoordiger reageert er niet op.

Kroes sluit het debat af door te zeggen dat zowel bedrijven, overheden als regulatoren een verantwoordelijkheid hebben naar jonge gebruikers toe. “De regels moeten transparant zijn.”

Al wordt het overtreden, of zeer los omspringen met de regels door Facebook, hier nauwelijks publiek aangekaart, noch door de eurocommissaris, noch door de andere panelleden. Maar wel door de aanwezigen in hun twittervragen. Een gemiste kans.

allancebitdatabescherminggebruiksvoorwaardenheuserkempfkroesmaatschappijnieuwsoverheidpersoonlijke dataprivacyschaartransparantie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!