Karma: cadeaudienst op een smartphone
Karma, een jonge applicatie om cadeaus mee te versturen, combineert Facebookanalyse met een goeie cadeaucatalogus en een unieke betaalcyclus.
De ervaring begint met een semantische analyse van de Facebookinformatie van een bepaalde gebruiker. Karma houdt de updates van je vrienden in de gaten en kijkt in welke emotionele categorie ze vallen. Veel berichten die beginnen met “sorry” of “het spijt me dat” zullen bijvoorbeeld in de categorie ‘Moeilijke dag’ terechtkomen.
De dienst kijkt ook uit naar verjaardagen, nieuwe banen en veranderingen in relaties. Dat is op zich vrij slim, aangezien Facebook zelf niet altijd even sterk is in het naar voren schuiven van sociale gebeurtenissen. Of toch niet degene die er echt toe doen in iemands leven.
[related_article id=”158662″]
Karma is echter een cadeaudienst, geen overzicht van de hoogtes en laagtes in het leven van je vrienden.
Ontvanger past aan
“Het hele proces verloopt vlot”, schrijft Rafe Needleman van CNet. “Je kunt makkelijk door de catalogus navigeren en het versturen van een elektronische kaart is bijvoorbeeld kinderspel. Zelfs het schrijven van het kaartje verloopt vlot: er zijn bijvoorbeeld dropdownmenu’s die je kunt gebruiken bij de aanhef en het afsluiten van je boodschap.”
De ontvanger krijgt de elektronische kaart, een webadres, via sms, Facebook, e-mail of een combinatie van de drie aan.
“Een van de leuke dingen aan de dienst is dat je het fysieke adres van de ontvanger niet eens hoeft te weten”, gaat Needleman verder. “Noch hoef je zijn preciese smaak te kennen. Wanneer je een geschenk verstuurt, vult de ontvanger zijn adres in. Hij kan zelfs enkele opties van het geschenk aanpassen, bijvoorbeeld de kleur van een pluche dinosaurus. Alle cadeaus worden verpakt afgeleverd.”
Je kunt de cadeaus ook ruilen, als je dat wil. Als je geen fysiek cadeau wil ontvangen heb je zelfs de optie om het bedrag van het geschenk aan een goed doel te doneren.
Betalen
Wanneer je voor de eerste keer een cadeau verstuurt, hoeft je je kredietkaartgegevens niet in te vullen tot op het moment dat de ontvanger bevestigt dat hij of zij het geschenk wil ontvangen. Op dat moment stuurt Karma de verzender een bericht met de vraag zijn profiel bij te werken en zijn betaalgegevens toe te voegen.
“Het hele proces is simpel en wijst zichzelf uit”, besluit Needleman. “Zowel voor de gever als de ontvanger. Het is zelfs aangenaam te noemen, en dat ondanks een hele hoop opties die je onderweg kunt aanpassen. Ik ben onder de indruk van hoe pijnloos het hele proces verloopt, vooral omdat het op een smartphone is.”
Karma, een jonge applicatie om cadeaus mee te versturen, combineert Facebookanalyse met een goeie cadeaucatalogus en een unieke betaalcyclus.
De ervaring begint met een semantische analyse van de Facebookinformatie van een bepaalde gebruiker. Karma houdt de updates van je vrienden in de gaten en kijkt in welke emotionele categorie ze vallen. Veel berichten die beginnen met “sorry” of “het spijt me dat” zullen bijvoorbeeld in de categorie ‘Moeilijke dag’ terechtkomen.
De dienst kijkt ook uit naar verjaardagen, nieuwe banen en veranderingen in relaties. Dat is op zich vrij slim, aangezien Facebook zelf niet altijd even sterk is in het naar voren schuiven van sociale gebeurtenissen. Of toch niet degene die er echt toe doen in iemands leven.
[related_article id=”158662″]
Karma is echter een cadeaudienst, geen overzicht van de hoogtes en laagtes in het leven van je vrienden.
Ontvanger past aan
“Het hele proces verloopt vlot”, schrijft Rafe Needleman van CNet. “Je kunt makkelijk door de catalogus navigeren en het versturen van een elektronische kaart is bijvoorbeeld kinderspel. Zelfs het schrijven van het kaartje verloopt vlot: er zijn bijvoorbeeld dropdownmenu’s die je kunt gebruiken bij de aanhef en het afsluiten van je boodschap.”
De ontvanger krijgt de elektronische kaart, een webadres, via sms, Facebook, e-mail of een combinatie van de drie aan.
“Een van de leuke dingen aan de dienst is dat je het fysieke adres van de ontvanger niet eens hoeft te weten”, gaat Needleman verder. “Noch hoef je zijn preciese smaak te kennen. Wanneer je een geschenk verstuurt, vult de ontvanger zijn adres in. Hij kan zelfs enkele opties van het geschenk aanpassen, bijvoorbeeld de kleur van een pluche dinosaurus. Alle cadeaus worden verpakt afgeleverd.”
Je kunt de cadeaus ook ruilen, als je dat wil. Als je geen fysiek cadeau wil ontvangen heb je zelfs de optie om het bedrag van het geschenk aan een goed doel te doneren.
Betalen
Wanneer je voor de eerste keer een cadeau verstuurt, hoeft je je kredietkaartgegevens niet in te vullen tot op het moment dat de ontvanger bevestigt dat hij of zij het geschenk wil ontvangen. Op dat moment stuurt Karma de verzender een bericht met de vraag zijn profiel bij te werken en zijn betaalgegevens toe te voegen.
“Het hele proces is simpel en wijst zichzelf uit”, besluit Needleman. “Zowel voor de gever als de ontvanger. Het is zelfs aangenaam te noemen, en dat ondanks een hele hoop opties die je onderweg kunt aanpassen. Ik ben onder de indruk van hoe pijnloos het hele proces verloopt, vooral omdat het op een smartphone is.”