Test

Dit is een popup

Wat kun je allemaal met de PS Vita?

De PlayStation Vita is een stevige brok technologie. Wat gaat er allemaal achter schuil?

Design
In het ontwerp herken je de lijnen van de PSP, die voor de PS Vita echter van een nog strakkere vormgeving zijn voorzien. Met een hoogte van zo’n acht centimeter en een breedte van ruim achttien centimeter is de Vita een fractie groter dan zijn voorganger. De dikte van 1,86 centimeter maakt hem dan weer wat dunner.


De PS Vita ontleed

Multitouch-oledscherm
Je kunt niet rond het bloedmooie grote 5 inch oledscherm kijken. Sublieme kleuren, prima kijkhoek en de resolutie zit wel goed. Toch een puntje van kritiek: wanneer je niet recht voor het schermpje zit, bijvoorbeeld als iemand meekijkt, zie je een ietwat groene waas over het scherm. De kleuren blijven goed zichtbaar, maar het effect is toch storend.

[related_article id=”160734″]

Het aanraakgevoelige scherm heeft een beeldverhouding van 16:9 (breedbeeld). Het scherm kan 24-bitkleuren aan met een resolutie van 960 x 544 pixels.

Analoge sticks
Gebaseerd op het design van de PlayStation-controller werd de PS Vita uitgerust met twee analoge sticks. Dit brengt alle traditionele besturingsopties van de ‘grote’ consoles binnen het bereik van de Vita-speler.

Een haast onmisbare optie voor firstpersonshooters, maar ook heel welkom in tal van andere genres en toepassingen. De sticks zelf zijn voldoende robuust uitgevoerd om intens en langdurig gebruik aan te kunnen. Tegelijkertijd werden ze ook in het moderne platte design van de hele console verwerkt om niet achter de rand van je jaszak te blijven haken. De eerste minuten vraagt het enige gewenning omdat de sticks zo klein zijn, maar daar raak je al snel aan gewend.

De PS Vita ontleed

Camera’s
Samen met het exemplaar aan de achterzijde stelt de frontcamera je in staat om je fysieke omgeving in de spelbeleving te brengen voor een unieke augmented reality-ervaring. Je keukenblad wordt een boksring of je slaapkamer de achtergrond waartegen zich intense luchtgevechten afspelen.

De camera’s zijn in staat om gezichten te detecteren en hoofden te volgen. Beide registreren videobeelden in een resolutie van 640 x 480 pixels met zestig frames per seconde of 320 x 240 pixels met 120 frames per seconde.

Achter-touchpad
Het centrale gedeelte van de achterzijde is aanraakgevoelig. Dit multitouchpad heeft ruwweg de oppervlakte van het scherm aan de voorzijde en laat dus makkelijk input toe van de pink, ring-, midden- en eventueel ook de wijsvinger. Sommige games combineren die aanraking met die op het scherm, wat de deur openzet voor intuïtieve en heel unieke besturingsmogelijkheden. De eerste beschikbare games maken er gretig gebruik van, maar het is nog wachten op de eerste titel die het touchpad echt nuttig gebruikt, zonder "geforceerd" over te komen.

PS Vita Cards
De PS Vita maakt gebruik van PS Vita Cards, de nieuwe datadragers waarop de games voor deze console te koop aangeboden worden. Lang niet alle games zullen immers via het PlayStation Network en de PlayStation Store gedownload kunnen worden. De PS Vita-kaart is een compacte flashgeheugenkaart van twee of vier gigabyte, afhankelijk van de game. Sony liet al blijken dat de online-aankoop van games goedkoper gaat worden dan een winkelgame, maar veel details daarover zijn nog niet bekend.


De PS Vita ontleed

Memory Cards
In de Memory Card-sleuf stop je de PS Vita-specifieke geheugenkaarten van 4, 8, 16 of 32 GB. Sommige games zullen savegames en andere data opslaan op de gamekaart zelf. Andere vereisen daarvoor de extra geheugencapaciteit die deze geheugenkaarten bieden. Let daarop wanneer je een game koopt.

Andere downloads, zoals video’s en muziek, kun je natuurlijk ook op deze geheugenkaarten kwijt. Groot nadeel: ze zijn duur vergeleken met klassieke geheugenkaarten. En reken maar op een kaartje van 16 GB als je wat games gaat downloaden. Uncharted: Golden Abyss bijvoorbeeld neemt al snel 3,7 GB in beslag.

Hoofdtelefoonaansluiting/microfoon
Via de klassieke jack sluit je probleemloos een hoofdtelefoon aan. Via de ingebouwde microfoon kun je dan weer praten met vrienden en andere gamers.

Stereoluidsprekers
De PS Vita is uitgerust met stereoluidsprekers die tamelijk goed klinken en ook nog eens hard gaan. Je zal nooit met je handen voor de luidsprekers komen dankzij een strategische plaatsing van Sony.

Six Axis-bewegingsensors
Een interne gyroscoop, accelerometer en elektronisch kompas maken de PS Vita tot een bewegingsgevoelig apparaat. Voorlopig is nog geen enkele launchgame erin geslaagd om die sensors nuttig te gebruiken, maar daar geven we de ontwikkelaars wat tijd.

Interne batterij
De interne batterij van de PS Vita houdt het drie tot vierenhalf uur vol bij intensief gamen. Zij laat je vijf uur video kijken en tot negen uur muziek beluisteren met het scherm uitgeschakeld. Prima resultaten voor zo’n krachtige handheld.

Gamen met power
De PS Vita draait op een quadcore ARM-processor en heeft 512 MB systeemgeheugen aan boord plus 128 VRAM-geheugen. Ter vergelijking: de PlayStation 3-console doet het met ‘maar’ 256 MB systeemgeheugen. De gebruikte ARM-chip is uniek voor de PS Vita en zullen we nooit zien op een smartphone.

De PlayStation Vita is een stevige brok technologie. Wat gaat er allemaal achter schuil?

Design
In het ontwerp herken je de lijnen van de PSP, die voor de PS Vita echter van een nog strakkere vormgeving zijn voorzien. Met een hoogte van zo’n acht centimeter en een breedte van ruim achttien centimeter is de Vita een fractie groter dan zijn voorganger. De dikte van 1,86 centimeter maakt hem dan weer wat dunner.


De PS Vita ontleed

Multitouch-oledscherm
Je kunt niet rond het bloedmooie grote 5 inch oledscherm kijken. Sublieme kleuren, prima kijkhoek en de resolutie zit wel goed. Toch een puntje van kritiek: wanneer je niet recht voor het schermpje zit, bijvoorbeeld als iemand meekijkt, zie je een ietwat groene waas over het scherm. De kleuren blijven goed zichtbaar, maar het effect is toch storend.

[related_article id=”160734″]

Het aanraakgevoelige scherm heeft een beeldverhouding van 16:9 (breedbeeld). Het scherm kan 24-bitkleuren aan met een resolutie van 960 x 544 pixels.

Analoge sticks
Gebaseerd op het design van de PlayStation-controller werd de PS Vita uitgerust met twee analoge sticks. Dit brengt alle traditionele besturingsopties van de ‘grote’ consoles binnen het bereik van de Vita-speler.

Een haast onmisbare optie voor firstpersonshooters, maar ook heel welkom in tal van andere genres en toepassingen. De sticks zelf zijn voldoende robuust uitgevoerd om intens en langdurig gebruik aan te kunnen. Tegelijkertijd werden ze ook in het moderne platte design van de hele console verwerkt om niet achter de rand van je jaszak te blijven haken. De eerste minuten vraagt het enige gewenning omdat de sticks zo klein zijn, maar daar raak je al snel aan gewend.

De PS Vita ontleed

Camera’s
Samen met het exemplaar aan de achterzijde stelt de frontcamera je in staat om je fysieke omgeving in de spelbeleving te brengen voor een unieke augmented reality-ervaring. Je keukenblad wordt een boksring of je slaapkamer de achtergrond waartegen zich intense luchtgevechten afspelen.

De camera’s zijn in staat om gezichten te detecteren en hoofden te volgen. Beide registreren videobeelden in een resolutie van 640 x 480 pixels met zestig frames per seconde of 320 x 240 pixels met 120 frames per seconde.

Achter-touchpad
Het centrale gedeelte van de achterzijde is aanraakgevoelig. Dit multitouchpad heeft ruwweg de oppervlakte van het scherm aan de voorzijde en laat dus makkelijk input toe van de pink, ring-, midden- en eventueel ook de wijsvinger. Sommige games combineren die aanraking met die op het scherm, wat de deur openzet voor intuïtieve en heel unieke besturingsmogelijkheden. De eerste beschikbare games maken er gretig gebruik van, maar het is nog wachten op de eerste titel die het touchpad echt nuttig gebruikt, zonder "geforceerd" over te komen.

PS Vita Cards
De PS Vita maakt gebruik van PS Vita Cards, de nieuwe datadragers waarop de games voor deze console te koop aangeboden worden. Lang niet alle games zullen immers via het PlayStation Network en de PlayStation Store gedownload kunnen worden. De PS Vita-kaart is een compacte flashgeheugenkaart van twee of vier gigabyte, afhankelijk van de game. Sony liet al blijken dat de online-aankoop van games goedkoper gaat worden dan een winkelgame, maar veel details daarover zijn nog niet bekend.


De PS Vita ontleed

Memory Cards
In de Memory Card-sleuf stop je de PS Vita-specifieke geheugenkaarten van 4, 8, 16 of 32 GB. Sommige games zullen savegames en andere data opslaan op de gamekaart zelf. Andere vereisen daarvoor de extra geheugencapaciteit die deze geheugenkaarten bieden. Let daarop wanneer je een game koopt.

Andere downloads, zoals video’s en muziek, kun je natuurlijk ook op deze geheugenkaarten kwijt. Groot nadeel: ze zijn duur vergeleken met klassieke geheugenkaarten. En reken maar op een kaartje van 16 GB als je wat games gaat downloaden. Uncharted: Golden Abyss bijvoorbeeld neemt al snel 3,7 GB in beslag.

Hoofdtelefoonaansluiting/microfoon
Via de klassieke jack sluit je probleemloos een hoofdtelefoon aan. Via de ingebouwde microfoon kun je dan weer praten met vrienden en andere gamers.

Stereoluidsprekers
De PS Vita is uitgerust met stereoluidsprekers die tamelijk goed klinken en ook nog eens hard gaan. Je zal nooit met je handen voor de luidsprekers komen dankzij een strategische plaatsing van Sony.

Six Axis-bewegingsensors
Een interne gyroscoop, accelerometer en elektronisch kompas maken de PS Vita tot een bewegingsgevoelig apparaat. Voorlopig is nog geen enkele launchgame erin geslaagd om die sensors nuttig te gebruiken, maar daar geven we de ontwikkelaars wat tijd.

Interne batterij
De interne batterij van de PS Vita houdt het drie tot vierenhalf uur vol bij intensief gamen. Zij laat je vijf uur video kijken en tot negen uur muziek beluisteren met het scherm uitgeschakeld. Prima resultaten voor zo’n krachtige handheld.

Gamen met power
De PS Vita draait op een quadcore ARM-processor en heeft 512 MB systeemgeheugen aan boord plus 128 VRAM-geheugen. Ter vergelijking: de PlayStation 3-console doet het met ‘maar’ 256 MB systeemgeheugen. De gebruikte ARM-chip is uniek voor de PS Vita en zullen we nooit zien op een smartphone.

gamehome-entertainmentnieuwsontspanningplaystationplaystation vitaps vitavita

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!