Test

Dit is een popup

Boeing maakt indrukwekkende vlucht

Hoe maak je een testvlucht van een Boeing 787 spannend? Je stelt het vluchtplan zo op dat het vliegtuignummer en het Boeinglogo via gps te herkennen zijn, natuurlijk.

De vlucht van 9.000 nautische mijlen (16.668 kilometer) spande over twaalf Amerikaanse staten en duurde negentien uur. Maar wanneer je de route bekijkt, zie je dat het vluchtpatroon ‘787’ vormt, gevolgd door het logo van Boeing.

Het splinternieuwe commerciële lijnvliegtuig steeg op 9 februari op. Om 13.33 uur verliet het Boeings eigen startbaan in de staat Washington; vrijdagochtend om kwart voor negen zette de piloot het toestel weer aan de grond.

Achttien uur vliegen
Randy Tinseth, Boeings marketingvicepresident, schreef een korte blogpost over de artistieke vlucht. “De mensen van Boeing Test & Evaluation hebben zichzelf overtroffen”, schrijft hij. “Toch was dit geen pleziervlucht.

"Het betreft een Maximum ETOPS-vlucht (Extended Operations) van achttien uur, door een 787 met GE-motoren. Het team communiceerde met de vele luchtverkeersleiders en ze kozen een route die niet door gesloten luchtruimen zou leiden.”

In augustus voerde het luchtvaartbedrijf een soortgelijke test uit met een Boeing 747; het patroon leek toen maar losjes op dat getal.

Hoe maak je een testvlucht van een Boeing 787 spannend? Je stelt het vluchtplan zo op dat het vliegtuignummer en het Boeinglogo via gps te herkennen zijn, natuurlijk.

De vlucht van 9.000 nautische mijlen (16.668 kilometer) spande over twaalf Amerikaanse staten en duurde negentien uur. Maar wanneer je de route bekijkt, zie je dat het vluchtpatroon ‘787’ vormt, gevolgd door het logo van Boeing.

Het splinternieuwe commerciële lijnvliegtuig steeg op 9 februari op. Om 13.33 uur verliet het Boeings eigen startbaan in de staat Washington; vrijdagochtend om kwart voor negen zette de piloot het toestel weer aan de grond.

Achttien uur vliegen
Randy Tinseth, Boeings marketingvicepresident, schreef een korte blogpost over de artistieke vlucht. “De mensen van Boeing Test & Evaluation hebben zichzelf overtroffen”, schrijft hij. “Toch was dit geen pleziervlucht.

"Het betreft een Maximum ETOPS-vlucht (Extended Operations) van achttien uur, door een 787 met GE-motoren. Het team communiceerde met de vele luchtverkeersleiders en ze kozen een route die niet door gesloten luchtruimen zou leiden.”

In augustus voerde het luchtvaartbedrijf een soortgelijke test uit met een Boeing 747; het patroon leek toen maar losjes op dat getal.

787boeingluchtvaartnieuwstestvlucht

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!