Test

Dit is een popup

Als Google ooit ‘evil’ wordt, is het nu

We zien dat Google agressieve trucs bedenkt om Google+ te promoten, net nu het bedrijf tegenvallende resultaten voorlegt. Ik hoop dat die twee dingen niets met elkaar te maken hebben.

Wie zich sinds deze week voor een Googledienst inschrijft, krijgt er meteen een account op Google+ bij. Google communiceerde niet over die verandering en vertelt dus ook niet waar die beslissing voor moet dienen. Echt moeilijk is het niet om de reden te raden: Google+ heeft 90 miljoen leden, Facebook heeft er 800 miljoen. Twitter heeft er zelfs al 175 miljoen.

Google, de grote internetgigant, is op achtervolgen aangewezen als sociaal netwerk. En als het Google+ niet lukt om het gat dicht te rijden op eigen kracht, dan zet Google wel een hulpje in: de inschrijvingen op alle Googlediensten moeten dus ook Google+-leden opleveren.

[related_article id=”158901″]

Eerder deze maand kondigde Google ook aan dat het informatie uit Google+ gaat aanbieden in zijn zoekresultaten. Foto’s en posts worden weergegeven boven of tussen de zoekresultaten. Daarbij bevoordeelt het Google+ volgens internetrechtenverdedigers EPIC, het Electronic Privacy Information Center. Advertenties, boodschappen van andere sociale netwerken en relevante resultaten worden verdrukt.

EPIC heeft in een brief naar de Amerikaanse mededingingsautoriteiten gevraagd om een onderzoek te openen tegen Google. Ze vrezen dat de internetgigant zijn dominante positie als zoekmachine gaat misbruiken om het succes van Google+ op te pompen. Een praktijk die Microsoft ooit heeft toegepast om het marktaandeel van Internet Explorer op te vijzelen door het mee te leveren met Microsoft Windows, het dominante besturingssysteem.

Tegenvallende resultaten
Vorige week moest Google nog toelichting geven bij resultaten die tegenvallen. De omzet van het bedrijf gaat lekker omhoog, maar de winst begint te sputteren. Dit kwartaal was de winst 2,705 miljard dollar, terwijl dat in het vorig kwartaal nog 2,729 miljard was. De 24 miljoen dollar verschil is allicht kleingeld voor Google, maar laat ons toch maar eens kijken waar die krimp vandaan komt.

Google haalt zijn geld voornamelijk uit advertenties. En die advertenties gaan behoorlijk hard voor Google. Dit jaar zijn er 34 procent meer aangeklikt dan vorig jaar, maar er is een probleem: het geld dat Google aan elke klik afzonderlijk verdient, valt terug met zo’n acht procent.

De bomen die voor Google altijd tot in de hemel groeiden, hebben nu blijkbaar toch hun volle wasdom bereikt. Voor een bedrijf is het altijd slecht nieuws als de top in zicht is, want investeerders zijn enkel tevreden als er groeivooruitzichten zijn. Zit er geen groei meer in zijn business, dan kan de winst alleen nog omhoog door in de kosten te gaan snoeien.

En besparen is Google van plan. Je moet alleen een beetje tussen de regels van de verklaring die Larry Page aflegde lezen: “Er zijn zoveel mogelijkheden voor Google vandaag. Maar om een echte impact op de wereld te hebben, moeten we harde keuzes maken in waarop we ons concentreren.”

Nu is er voor Google wel een manier om zijn advertenties duurder te gaan verkopen. En dat is gerichter adverteren gaan toestaan. En dat betekent dat ze nog meer informatie van je gaan gebruiken om te zien welke advertenties ze je heel gericht kunnen doorsluizen. En daar is een sociaal netwerk nu eenmaal heel handig voor. Google+ dus. Het sociale netwerk moet voor Google dus wel slagen, of het ziet de waarde van zijn advertenties verder achteruitgaan.

Je kan verwachten dat Google er alles aan doet om dat project te laten slagen. Microsoft heeft immers aan zijn fratsen met Internet Explorer ook twee dingen overgehouden: een veroordeling en een dominante positie voor Internet Explorer. Dus als Google ooit afstand doet van zijn motto ‘don’t be evil’, zal dat nu ongeveer zijn.

We zien dat Google agressieve trucs bedenkt om Google+ te promoten, net nu het bedrijf tegenvallende resultaten voorlegt. Ik hoop dat die twee dingen niets met elkaar te maken hebben.

Wie zich sinds deze week voor een Googledienst inschrijft, krijgt er meteen een account op Google+ bij. Google communiceerde niet over die verandering en vertelt dus ook niet waar die beslissing voor moet dienen. Echt moeilijk is het niet om de reden te raden: Google+ heeft 90 miljoen leden, Facebook heeft er 800 miljoen. Twitter heeft er zelfs al 175 miljoen.

Google, de grote internetgigant, is op achtervolgen aangewezen als sociaal netwerk. En als het Google+ niet lukt om het gat dicht te rijden op eigen kracht, dan zet Google wel een hulpje in: de inschrijvingen op alle Googlediensten moeten dus ook Google+-leden opleveren.

[related_article id=”158901″]

Eerder deze maand kondigde Google ook aan dat het informatie uit Google+ gaat aanbieden in zijn zoekresultaten. Foto’s en posts worden weergegeven boven of tussen de zoekresultaten. Daarbij bevoordeelt het Google+ volgens internetrechtenverdedigers EPIC, het Electronic Privacy Information Center. Advertenties, boodschappen van andere sociale netwerken en relevante resultaten worden verdrukt.

EPIC heeft in een brief naar de Amerikaanse mededingingsautoriteiten gevraagd om een onderzoek te openen tegen Google. Ze vrezen dat de internetgigant zijn dominante positie als zoekmachine gaat misbruiken om het succes van Google+ op te pompen. Een praktijk die Microsoft ooit heeft toegepast om het marktaandeel van Internet Explorer op te vijzelen door het mee te leveren met Microsoft Windows, het dominante besturingssysteem.

Tegenvallende resultaten
Vorige week moest Google nog toelichting geven bij resultaten die tegenvallen. De omzet van het bedrijf gaat lekker omhoog, maar de winst begint te sputteren. Dit kwartaal was de winst 2,705 miljard dollar, terwijl dat in het vorig kwartaal nog 2,729 miljard was. De 24 miljoen dollar verschil is allicht kleingeld voor Google, maar laat ons toch maar eens kijken waar die krimp vandaan komt.

Google haalt zijn geld voornamelijk uit advertenties. En die advertenties gaan behoorlijk hard voor Google. Dit jaar zijn er 34 procent meer aangeklikt dan vorig jaar, maar er is een probleem: het geld dat Google aan elke klik afzonderlijk verdient, valt terug met zo’n acht procent.

De bomen die voor Google altijd tot in de hemel groeiden, hebben nu blijkbaar toch hun volle wasdom bereikt. Voor een bedrijf is het altijd slecht nieuws als de top in zicht is, want investeerders zijn enkel tevreden als er groeivooruitzichten zijn. Zit er geen groei meer in zijn business, dan kan de winst alleen nog omhoog door in de kosten te gaan snoeien.

En besparen is Google van plan. Je moet alleen een beetje tussen de regels van de verklaring die Larry Page aflegde lezen: “Er zijn zoveel mogelijkheden voor Google vandaag. Maar om een echte impact op de wereld te hebben, moeten we harde keuzes maken in waarop we ons concentreren.”

Nu is er voor Google wel een manier om zijn advertenties duurder te gaan verkopen. En dat is gerichter adverteren gaan toestaan. En dat betekent dat ze nog meer informatie van je gaan gebruiken om te zien welke advertenties ze je heel gericht kunnen doorsluizen. En daar is een sociaal netwerk nu eenmaal heel handig voor. Google+ dus. Het sociale netwerk moet voor Google dus wel slagen, of het ziet de waarde van zijn advertenties verder achteruitgaan.

Je kan verwachten dat Google er alles aan doet om dat project te laten slagen. Microsoft heeft immers aan zijn fratsen met Internet Explorer ook twee dingen overgehouden: een veroordeling en een dominante positie voor Internet Explorer. Dus als Google ooit afstand doet van zijn motto ‘don’t be evil’, zal dat nu ongeveer zijn.

businessgooglegoogle plusgoogleplusinternetnieuwsresultatenzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!