Test

Dit is een popup

Citroën leent bij Peugeot voor DS5 Hybrid4

Citroën stelt op het autosalon in Brussel zijn langverwachte hybride voor. De DS5 Hybrid4 gebruikt dezelfde hybridetechnologie als Peugeot, maar koppelt daar een opvallend stoer uiterlijk aan.

Je kunt haast niet rond de nieuwe DS5 Hybrid4 kijken. Een opvallende auto, net als alle andere DS-modellen, en Citroën is duidelijk trots op zijn eerste hybride-auto. Van een rasechte plug-in hybride is er nog geen sprake, maar de Hybrid4-technologie is een van de opvallendste hybride-oplossingen op de markt.

Vorig jaar heeft Peugeot al succesvol de eerste Hybrid4-auto gelanceerd in de vorm van de 3008. Deze hybridevorm bestaat uit een verbrandingsmotor en een elektromotor, maar nu zitten beide volledig gescheiden. De verbrandingsmotor levert zijn vermogen aan het voorstel, de elektromotor aan het achterstel. Gecombineerd levert dit een vierwielaandrijving.

200 pk gecombineerd vermogen
Technisch is dit interessant, maar de vergelijking met rasechte 4×4’s gaat zeker niet op. Het vermogen van de achtertrein, 37 pk, is namelijk niet genoeg om deze auto te gebruiken in bossen en heuvels. In totaal levert de DS5 Hybrid4, gecombineerd met de 2.0 HDi-dieselmotor van 163 pk, 200 pk aan vermogen.

Een mooi cijfer, maar tegenwoordig draait het allemaal rond de uitstootwaarde. Ook hier scoort hij voorbeeldig: 99 g/km CO2. Opgelet, dit geldt alleen bij 17 inchvelgen. Kies je voor 18 of 19 inch, dan klimt de CO2-waarde naar 107 g/km.

Vier rijstijlen
Je kunt vier verschillende rijstijlen kiezen: auto (de auto configureert alles zelf), ZEV (bij minder dan 60 km/u rijd je uitsluitend op de elektromotor), vierwielaandrijving en sport (de elektromotor combineert zijn vermogen met de verbrandingsmotor voor extra pk’s). Genoeg opties waarin iedereen zijn rijstijl terugvindt.

Doordat de batterij en de elektromotor op de achteras gemonteerd zitten, is het koffer iets kleiner van inhoud vergeleken met een gewone DS5: 325 liter in plaats van de originele 468 liter. Je merkt dat de kofferdiepte beperkt is.

De originele DS5 is verkrijgbaar voor 30.285 euro. De Hybrid4-uitvoering, met een betere standaarduitrusting, is er vanaf 37.635 euro.

Citroën stelt op het autosalon in Brussel zijn langverwachte hybride voor. De DS5 Hybrid4 gebruikt dezelfde hybridetechnologie als Peugeot, maar koppelt daar een opvallend stoer uiterlijk aan.

Je kunt haast niet rond de nieuwe DS5 Hybrid4 kijken. Een opvallende auto, net als alle andere DS-modellen, en Citroën is duidelijk trots op zijn eerste hybride-auto. Van een rasechte plug-in hybride is er nog geen sprake, maar de Hybrid4-technologie is een van de opvallendste hybride-oplossingen op de markt.

Vorig jaar heeft Peugeot al succesvol de eerste Hybrid4-auto gelanceerd in de vorm van de 3008. Deze hybridevorm bestaat uit een verbrandingsmotor en een elektromotor, maar nu zitten beide volledig gescheiden. De verbrandingsmotor levert zijn vermogen aan het voorstel, de elektromotor aan het achterstel. Gecombineerd levert dit een vierwielaandrijving.

200 pk gecombineerd vermogen
Technisch is dit interessant, maar de vergelijking met rasechte 4×4’s gaat zeker niet op. Het vermogen van de achtertrein, 37 pk, is namelijk niet genoeg om deze auto te gebruiken in bossen en heuvels. In totaal levert de DS5 Hybrid4, gecombineerd met de 2.0 HDi-dieselmotor van 163 pk, 200 pk aan vermogen.

Een mooi cijfer, maar tegenwoordig draait het allemaal rond de uitstootwaarde. Ook hier scoort hij voorbeeldig: 99 g/km CO2. Opgelet, dit geldt alleen bij 17 inchvelgen. Kies je voor 18 of 19 inch, dan klimt de CO2-waarde naar 107 g/km.

Vier rijstijlen
Je kunt vier verschillende rijstijlen kiezen: auto (de auto configureert alles zelf), ZEV (bij minder dan 60 km/u rijd je uitsluitend op de elektromotor), vierwielaandrijving en sport (de elektromotor combineert zijn vermogen met de verbrandingsmotor voor extra pk’s). Genoeg opties waarin iedereen zijn rijstijl terugvindt.

Doordat de batterij en de elektromotor op de achteras gemonteerd zitten, is het koffer iets kleiner van inhoud vergeleken met een gewone DS5: 325 liter in plaats van de originele 468 liter. Je merkt dat de kofferdiepte beperkt is.

De originele DS5 is verkrijgbaar voor 30.285 euro. De Hybrid4-uitvoering, met een betere standaarduitrusting, is er vanaf 37.635 euro.

autosalonbrusselcitro-ncitroen dsds5 hybrid4hybrid4hybridenieuwspeugeot

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!