Google profiteert van illegale advertenties
Google profiteert van reclame voor illegale producten die wordt gegenereerd door zijn geautomatiseerde advertentiesystemen. Dat ontdekte de BBC.
In de advertenties wordt onder meer reclame gemaakt voor neptickets voor de Olympische Spelen deze zomer, voor cannabis en neppaspoorten. Deze advertenties werden meteen verwijderd door de internetgigant toen de BBC het bedrijf ervan op de hoogte bracht. Google heeft ook links verwijderd naar illegale ticketverkoop, na vragen van de politie.
Maar het bedrijf vertelde mensen van het programma 5 Live Investigates dat het de winst van zulke advertenties wel behoudt; winst die het maakt voordat het de advertenties verwijdert.
[related_article id=”158901″]
Geen officiële verkopers
Liz, die haar volledige naam niet wilde geven, nam contact op met het onderzoeksteam van 5 Live. “Mijn zussen en ik wilden onze ouders enkele tickets voor de Spelen cadeau doen”, vertelt ze. “Dus typten we ‘olympic tickets’ in Google. Helemaal bovenaan kwam een link naar een bedrijf dat LiveOlympicTickets heet.
“Het was een gesponsorde advertentie boven aan de pagina, dus veronderstelden wij dat het een officiële website was die we konden vertrouwen. We gaven 750 pond uit aan twee tickets voor de 1.500 meter, die mijn vader erg graag zou willen zien.”
De advertentie die Liz aanklikte kwam van Googles eigen AdWords-advertentiedienst, een van Googles belangrijkste inkomstenbronnen. Toen Liz echter haar bestelling plaatste, ontving ze een e-mail van het bedrijf waarin stond dat de verkoop niet kon doorgaan tenzij ze een kopie van haar handtekening zou faxen. “Toen ging er in mijn hoofd een alarmbelletje af”, zegt Liz.
En terecht, want LiveOlympicTickets is helemaal geen officiële verkoper van kaartjes voor de Olympische Spelen in Londen van dit jaar.
Google: "Wij zijn niet verantwoordelijk"
Een van Liz’ familieleden schreef naar Google en kreeg het volgende antwoord: “Hoewel Google AdWords een platform is waarmee bedrijven hun goederen of diensten kunnen aanprijzen is Google niet verantwoordelijk voor de acties van elk bedrijf.”
In het Verenigd Koninkrijk is het strafbaar om tickets voor de Olympische Spelen opnieuw te verkopen zonder toestemming van de organisatie. De maximumboete werd vorig jaar nog opgetrokken van 5.000 naar 20.000 Britse pond. Maar aangezien de internetgigant in de VS is geregistreerd, buiten het Britse rechtsgebied, wordt vervolging waarschijnlijk moeilijk.
Toch was LiveOlympicTickets Googles hoogste gesponsorde link voor kaartjes. En dat bleef zo, zelfs langer dan een week nadat de politie Google vroeg de advertentie te verwijderen. De bedrijfslink werd eindelijk verwijderd toen 5 Live Investigates Google belde.
Automatische reclame
Maar onderzoek door het programma toonde aan dat Google nog meer illegale zaken adverteert, waaronder cannabis, nepidentiteitskaarten en valse Britse paspoorten.
Maar waarom verschijnen deze advertenties? Googles advertentiesysteem is deels geautomatiseerd. Dit systeem helpt bepalen welke advertenties boven aan de zoekresultaten komen. AdWords filtert op sleutelwoorden, waardoor het nep- of illegale advertenties eruit kan zeven.
Kopers worden wel gewaarschuwd dat een gesponsorde link niet wil zeggen dat het bedrijf helemaal zuiver op de graat is. Wanneer een filter een advertentie markeert, start Google een manueel nazicht – een mens neemt een kijkje – en als de advertentie indruist tegen Google-beleid, wordt ze verwijderd.
Premie voor elke klik
Dubieuze verkopers vinden echter altijd wel manieren om bovenaan bij de zoekresultaten te komen. Eentje daarvan is Google AdWords een premie betalen voor iedere klik die de link genereert.
“We hebben al experimenten uitgevoerd waarbij we een oplichter van de AdWords-troon wilden stoten, maar we gingen naar 28 pond per klik en de oplichter bleef nog op de eerste positie”, zegt onlinebeveiligingsadviseur Reg Walker. “Vertrouwen op een geautomatiseerd proces is opvallend laks en trefwoorden intypen in Google kan erg snel illegale websites weergeven.”
Geld kwijt?
Na haar aankoop vroeg Liz LiveOlympicTickets een terugbetaling vaan haar tickets, maar ze kreeg het antwoord dat dat niet mogelijk was. Liz nam daarop contact op met haar bank om de betaling te annuleren; voorlopig krijgt Liz krediet voor het bedrag dat ze spendeerde, terwijl de bank zijn eigen onderzoek uitvoert.
Liz kocht ondertussen opnieuw tickets, dit keer bij een officiële verkoper. Maar afhankelijk van de bevindingen van haar bank kan ze haar 750 pond nog steeds kwijt zijn. Google belooft de zaak ook verder te onderzoeken, maar Liz gaat er niet op in omdat ze het nu belangrijker vindt dat ze haar geld terugkrijgt.
Google profiteert van reclame voor illegale producten die wordt gegenereerd door zijn geautomatiseerde advertentiesystemen. Dat ontdekte de BBC.
In de advertenties wordt onder meer reclame gemaakt voor neptickets voor de Olympische Spelen deze zomer, voor cannabis en neppaspoorten. Deze advertenties werden meteen verwijderd door de internetgigant toen de BBC het bedrijf ervan op de hoogte bracht. Google heeft ook links verwijderd naar illegale ticketverkoop, na vragen van de politie.
Maar het bedrijf vertelde mensen van het programma 5 Live Investigates dat het de winst van zulke advertenties wel behoudt; winst die het maakt voordat het de advertenties verwijdert.
[related_article id=”158901″]
Geen officiële verkopers
Liz, die haar volledige naam niet wilde geven, nam contact op met het onderzoeksteam van 5 Live. “Mijn zussen en ik wilden onze ouders enkele tickets voor de Spelen cadeau doen”, vertelt ze. “Dus typten we ‘olympic tickets’ in Google. Helemaal bovenaan kwam een link naar een bedrijf dat LiveOlympicTickets heet.
“Het was een gesponsorde advertentie boven aan de pagina, dus veronderstelden wij dat het een officiële website was die we konden vertrouwen. We gaven 750 pond uit aan twee tickets voor de 1.500 meter, die mijn vader erg graag zou willen zien.”
De advertentie die Liz aanklikte kwam van Googles eigen AdWords-advertentiedienst, een van Googles belangrijkste inkomstenbronnen. Toen Liz echter haar bestelling plaatste, ontving ze een e-mail van het bedrijf waarin stond dat de verkoop niet kon doorgaan tenzij ze een kopie van haar handtekening zou faxen. “Toen ging er in mijn hoofd een alarmbelletje af”, zegt Liz.
En terecht, want LiveOlympicTickets is helemaal geen officiële verkoper van kaartjes voor de Olympische Spelen in Londen van dit jaar.
Google: "Wij zijn niet verantwoordelijk"
Een van Liz’ familieleden schreef naar Google en kreeg het volgende antwoord: “Hoewel Google AdWords een platform is waarmee bedrijven hun goederen of diensten kunnen aanprijzen is Google niet verantwoordelijk voor de acties van elk bedrijf.”
In het Verenigd Koninkrijk is het strafbaar om tickets voor de Olympische Spelen opnieuw te verkopen zonder toestemming van de organisatie. De maximumboete werd vorig jaar nog opgetrokken van 5.000 naar 20.000 Britse pond. Maar aangezien de internetgigant in de VS is geregistreerd, buiten het Britse rechtsgebied, wordt vervolging waarschijnlijk moeilijk.
Toch was LiveOlympicTickets Googles hoogste gesponsorde link voor kaartjes. En dat bleef zo, zelfs langer dan een week nadat de politie Google vroeg de advertentie te verwijderen. De bedrijfslink werd eindelijk verwijderd toen 5 Live Investigates Google belde.
Automatische reclame
Maar onderzoek door het programma toonde aan dat Google nog meer illegale zaken adverteert, waaronder cannabis, nepidentiteitskaarten en valse Britse paspoorten.
Maar waarom verschijnen deze advertenties? Googles advertentiesysteem is deels geautomatiseerd. Dit systeem helpt bepalen welke advertenties boven aan de zoekresultaten komen. AdWords filtert op sleutelwoorden, waardoor het nep- of illegale advertenties eruit kan zeven.
Kopers worden wel gewaarschuwd dat een gesponsorde link niet wil zeggen dat het bedrijf helemaal zuiver op de graat is. Wanneer een filter een advertentie markeert, start Google een manueel nazicht – een mens neemt een kijkje – en als de advertentie indruist tegen Google-beleid, wordt ze verwijderd.
Premie voor elke klik
Dubieuze verkopers vinden echter altijd wel manieren om bovenaan bij de zoekresultaten te komen. Eentje daarvan is Google AdWords een premie betalen voor iedere klik die de link genereert.
“We hebben al experimenten uitgevoerd waarbij we een oplichter van de AdWords-troon wilden stoten, maar we gingen naar 28 pond per klik en de oplichter bleef nog op de eerste positie”, zegt onlinebeveiligingsadviseur Reg Walker. “Vertrouwen op een geautomatiseerd proces is opvallend laks en trefwoorden intypen in Google kan erg snel illegale websites weergeven.”
Geld kwijt?
Na haar aankoop vroeg Liz LiveOlympicTickets een terugbetaling vaan haar tickets, maar ze kreeg het antwoord dat dat niet mogelijk was. Liz nam daarop contact op met haar bank om de betaling te annuleren; voorlopig krijgt Liz krediet voor het bedrag dat ze spendeerde, terwijl de bank zijn eigen onderzoek uitvoert.
Liz kocht ondertussen opnieuw tickets, dit keer bij een officiële verkoper. Maar afhankelijk van de bevindingen van haar bank kan ze haar 750 pond nog steeds kwijt zijn. Google belooft de zaak ook verder te onderzoeken, maar Liz gaat er niet op in omdat ze het nu belangrijker vindt dat ze haar geld terugkrijgt.