Test

Dit is een popup

Internet in de auto

Auto’s zullen in de nabije toekomst niet alleen vlotjes op hun eindbestemming, maar ook op het internet geraken. Daarmee ligt de weg open naar heel wat nieuwe toepassingen. We nemen plaats in de eerste nieuwe modellen met Vind ik leuk-knop.

In de jaren tachtig was ik fan van KITT, de sprekende auto in de Amerikaanse serie Knight Rider. Boordevol futuristische snufjes kon KITT door zijn baasje David Hasselhoff opgeroepen worden via een horloge, om vervolgens met gierende banden een of andere mafiabaas uit te schakelen. Dat waren nog eens tijden.

Snel naar het heden. Vervang Hasselhoffs horloge door een iPhone, en wat ooit fictie was, is nu werkelijkheid. Verschillende automerken slagen er vandaag in een verbinding te leggen tussen auto en internet. Met de iPhone of iPad als onderdeel van het dashboard ligt het wereldwijde web binnen handbereik. 

We zochtern enkele autofabrikanten op en testten de internetkunstjes van hun nieuwste modellen.

De kortste weg naar het internet
Eerst en vooral: om hun nieuwste automodellen op het internet te krijgen, blijkt elke constructeur zo zijn eigen systeem te hebben ontwikkeld. Voor BMW en Mini heb je een aparte app nodig die je op je iPhone installeert. Daarna verbind je je iPhone met de USB-poort van de auto. Ook de Pioneer Appradio, een losse module die je in elk automodel kan inbouwen, werkt via zo’n app.

Het voordeel van een app op je smartphone is dat je er ook de laatste kilometers te voet mee kan afleggen. De auto geeft namelijk de eindbestemming uit het navigatiesysteem door aan de app. Ook gegevens als brandstofverbruik kan je in de app aflezen. Audi werkt met een simkaart in de auto zelf, die zowel voor telefoongesprekken als voor data gebruikt wordt.

Dat klinkt onhandig – de operatoren vragen (uiteraard) extra abonnementskosten voor een tweede simkaart – maar het systeem werkt wel zonder gedoe. Bij Mercedes ga je online via een bluetooth-dataverbinding met je gsm. Ik haalde er voor deze reportage een oude Sony Ericsson en een Nokia bij, die als draadloze modem dienden.

Met mijn iPhone lukte dit voorlopig nog niet, maar daar wordt aan gewerkt, kreeg ik te horen. Bij Toyota wordt de iPhone draadloos (via personal hotspot en bluetooth) ingezet om een internetverbinding op te zetten. Je gebruikt hier wel telkens je persoonlijke data-abonnement, en de kosten kunnen snel oplopen.

Dan is TomTom misschien een betere oplossing: daar betaal je per jaar een vast bedrag voor de Live Services, en in het buitenland kan je zelfs gratis de internettoepassingen gebruiken.

Internet in de auto

Navigeren met Google Earth
Live satellietbeelden van jezelf en je omgeving op je gps terwijl je rijdt? Voorlopig staat de technologie nog niet zo ver, maar autobouwers komen toch al aardig in de buurt. Het navigatiesysteem van Audi bijvoorbeeld werkt op basis van Google Earth in 3D of 2D.

Tijdens de testrit merkte ik dat de satellietbeelden elkaar snel en vloeiend opvolgden, ook toen ik snel reed. Zo zag ik bijvoorbeeld meteen hoe groot de tuin achter een huis was, terwijl ik met mijn auto voor de oprit op straat stond.

Voor je al te enthousiast wordt, eerst nog dit: binnen amper een halve dag en met 250 km op de teller, verbruikte ik bijna 100 MB data om de satellietbeelden onderweg op te vragen. Rij je zo naar het zuiden van Frankrijk, dan ben je bankroet tegen de tijd dat je aankomt. Alhoewel, wie zich een Audi kan aanschaffen…

In elk geval zou ik aanraden om roaming uit te zetten. Dat is misschien even wennen, maar je kan het navigatiesysteem even goed gebruiken zonder dataverbinding. Al zijn de kaarten dan wel schematisch, zonder satellietfoto’s, zoals alle andere navigatiesystemen.

Wegwijs met Google Maps
Als je op je computer via http://maps.google.com een route uitstippelt of een locatie zoekt, kun je de resultaten van die zoekopdracht doorsturen naar je wagen via het grijze envelopje rechtsboven. Bij Audi en Toyota moet  je je eerst registreren, op respectievelijk http://my.audi.com en http://my.toyota.eu.

Op Google Maps kies je Send to car, vervolgens het automerk en vul je je gebruikersnaam in. Bij Mini/BMW werkt deze tool via de iPhone-app BMW/Mini Connected; bij Mercedes geef je rechtstreeks het chassisnummer aan Google door. Naar de nieuwste Connected-navigatiebakjes van TomTom (de 1000-reeks) kun je nog geen locaties doorsturen van op de pc.

Wel kun je in de auto zelf een bestemming opzoeken via Google Local Search en ernaartoe navigeren. Meestal lukt het ook om handenvrij via bluetooth te bellen naar het nummer dat  Google vermeldt. Heel vlot en heel handig.

Internet in de auto

Verkeersupdates
Een belangrijke troef van het internet is dat er constant nieuwe informatie ter beschikking is. Dit kan van pas komen wanneer je files tracht te vermijden. De huidige generatie ingebouwde navigatietoestellen werkt vaak nog altijd met TMC via de FM-radio om digitale verkeersinfo op je navigatiekaart te tonen, en eventueel omleidingen voor te stellen.

Die info is niet zo nauwkeurig als bijvoorbeeld HD Traffic van TomTom. Een TomTom met Live Services ontvangt om de twee minuten nieuwe verkeersinfo via de ingebouwde simkaart, en die is uiterst gedetailleerd, ook in het buitenland.

Zo reed ik met een testwagen van Mercedes naar Berlijn, waar hij voorstelde om van de snelweg te gaan, terwijl TomTom met HD Traffic me aanraadde dwars door de file te rijden. Dat bleek de juiste keuze, want twee minuten later was er weer vlot verkeer. Wellicht "wist’ de TomTom dat de alternatieve wegen ook vol verkeer zaten, info die via TMC niet beschikbaar was.

File-info via internet omvat bij TomTom zowel informatie van Touring Mobilis als gegevens die TomTom zelf verzamelt, onder meer via gsm-masten en locatiegegevens van professionele chauffeurs. Diezelfde Live Services kun je ook oproepen op de TomTom-app voor iPhone, en zijn in bepaalde automodellen zelfs ingebouwd beschikbaar.

Onder andere Renault, Fiat en Mazda zullen binnenkort in specifieke modellen dezelfde Live Services aanbieden als de losse toestellen (exclusief jaarabonnement). Ook andere gps-fabrikanten zoals Garmin en Navigon bieden vergelijkbare diensten aan.

En ten slotte kun je via de (betaalde) iPhone-app Inrix ook een abonnement nemen op verkeersinfo via internet. Inrix heeft een van de weinige apps die al perfect geïntegreerd zijn met de Pioneer Appradio.

Mail met je auto
De meest voor de hand liggende internettoepassing vind je terug bij Mercedes, met z’n Comand Online-infotainmentsysteem. Als de auto stilstaat kun je gewoon surfen via de browser. Je moet het adres ingeven in sms-taal via het cijferpaneeltje. Nadien kan je wel een lijst met favorieten aanleggen.

E-mailen is mogelijk in een BMW of Mini, maar dan heb je een vaste houder voor je iPhone nodig. Je agenda bekijken of zelfs laten voorlezen kan BMW dan weer wel, net als de Pioneer Appradio (alleen bekijken).

Wagen wordt hotspot
Heb je een mifi-mobiele router, iPhone of Android-toestel aan boord, dan kun je je internetverbinding delen met al je andere passagiers in de auto. Het enige wat je moet doen, is een wifi-hotspot creëren. Via tethering of via de functie Personal hotspot zorg je dat de iPad of laptop van je spruiten op de achterbank ook op het internet kan.

Nu merk je in een rijdende auto al snel dat de verbinding erg traag is. Dat komt doordat je smartphone het signaal moet opvangen door het metalen chassis van de auto heen. De meeste A-merken bieden daarom een wifi-hotspot aan. Met een gsm-antenne op het dak van de auto is een betere (en gezondere?) ontvangst gegarandeerd.

Internet in de auto

Autotweets
Praten zoals KITT uit de tv-serie Knight Rider doen auto’s voorlopig nog niet. Statusupdates posten op sociaalnetwerksites lukt al wel automatisch, althans wanneer je met een BMW of Mini rijdt. Als je de app BMW Connected installeert, activeer je meteen ook Facebook en Twitter.

Terwijl op de ene helft van het scherm in de auto statusupdates passeren, blijft de andere helft je navigatiekaart tonen. Je kan je berichten ook laten voorlezen. De tekst staat redelijk groot, maar dan nog is je aandacht een paar seconden afgeleid. Alle avatars staan er, maar links of foto’s kan je op het autoscherm niet oproepen.

Leuker en vooral veel veiliger zijn de voorgeprogrammeerde boodschappen die je je auto de wereld kan laten insturen. In de iPhone-app zelf is het mogelijk zinnetjes te bouwen rond een aantal variabelen die de app uit de auto haalt: bestemming, huidige locatie, nog af te leggen kilometers, brandstoftank bijna leeg, laatst gebelde persoon, buitentemperatuur enzovoort. Deze boodschappen kunnen dan meteen naar Facebook doorgestuurd worden.

Muziek luisteren
Gedaan met ruis en met slechte ontvangst. Internetradio – zelfs bij de laagste streaming (64 kbps) – klink in de auto meer dan behoorlijk. Het lijkt vanzelfsprekend, maar behalve BMW en Mini vond ik niet meteen automerken die iets met deze technologie doen. Je hebt uiteraard wel weer de App BMW Connected nodig op de iPhone.

Bij hoge streamingkwaliteit valt de radio niet om de haverklap uit, ook op plaatsen waar er geen 3G, maar Edge is. Muziek via bluetooth van je smartphone naar de auto sturen kan wel in heel wat wagens. Het lukte prima om op mijn iPhone een app als TuneIn Radio Pro te installeren, en vervolgens zo via Bluetooth Audio in de auto naar internetradio te luisteren. Zelfde kwaliteit.

Je (nieuwe) auto hoeft dan alleen de optie bluetooth aan boord te hebben. In oudere modellen kan je een carkit met Bluetooth Audio laten inbouwen. Ook de Appradio van Pioneer zal in de nabije toekomst verkrijgbaar zijn met internetradio.

Auto’s zullen in de nabije toekomst niet alleen vlotjes op hun eindbestemming, maar ook op het internet geraken. Daarmee ligt de weg open naar heel wat nieuwe toepassingen. We nemen plaats in de eerste nieuwe modellen met Vind ik leuk-knop.

In de jaren tachtig was ik fan van KITT, de sprekende auto in de Amerikaanse serie Knight Rider. Boordevol futuristische snufjes kon KITT door zijn baasje David Hasselhoff opgeroepen worden via een horloge, om vervolgens met gierende banden een of andere mafiabaas uit te schakelen. Dat waren nog eens tijden.

Snel naar het heden. Vervang Hasselhoffs horloge door een iPhone, en wat ooit fictie was, is nu werkelijkheid. Verschillende automerken slagen er vandaag in een verbinding te leggen tussen auto en internet. Met de iPhone of iPad als onderdeel van het dashboard ligt het wereldwijde web binnen handbereik. 

We zochtern enkele autofabrikanten op en testten de internetkunstjes van hun nieuwste modellen.

De kortste weg naar het internet
Eerst en vooral: om hun nieuwste automodellen op het internet te krijgen, blijkt elke constructeur zo zijn eigen systeem te hebben ontwikkeld. Voor BMW en Mini heb je een aparte app nodig die je op je iPhone installeert. Daarna verbind je je iPhone met de USB-poort van de auto. Ook de Pioneer Appradio, een losse module die je in elk automodel kan inbouwen, werkt via zo’n app.

Het voordeel van een app op je smartphone is dat je er ook de laatste kilometers te voet mee kan afleggen. De auto geeft namelijk de eindbestemming uit het navigatiesysteem door aan de app. Ook gegevens als brandstofverbruik kan je in de app aflezen. Audi werkt met een simkaart in de auto zelf, die zowel voor telefoongesprekken als voor data gebruikt wordt.

Dat klinkt onhandig – de operatoren vragen (uiteraard) extra abonnementskosten voor een tweede simkaart – maar het systeem werkt wel zonder gedoe. Bij Mercedes ga je online via een bluetooth-dataverbinding met je gsm. Ik haalde er voor deze reportage een oude Sony Ericsson en een Nokia bij, die als draadloze modem dienden.

Met mijn iPhone lukte dit voorlopig nog niet, maar daar wordt aan gewerkt, kreeg ik te horen. Bij Toyota wordt de iPhone draadloos (via personal hotspot en bluetooth) ingezet om een internetverbinding op te zetten. Je gebruikt hier wel telkens je persoonlijke data-abonnement, en de kosten kunnen snel oplopen.

Dan is TomTom misschien een betere oplossing: daar betaal je per jaar een vast bedrag voor de Live Services, en in het buitenland kan je zelfs gratis de internettoepassingen gebruiken.

Internet in de auto

Navigeren met Google Earth
Live satellietbeelden van jezelf en je omgeving op je gps terwijl je rijdt? Voorlopig staat de technologie nog niet zo ver, maar autobouwers komen toch al aardig in de buurt. Het navigatiesysteem van Audi bijvoorbeeld werkt op basis van Google Earth in 3D of 2D.

Tijdens de testrit merkte ik dat de satellietbeelden elkaar snel en vloeiend opvolgden, ook toen ik snel reed. Zo zag ik bijvoorbeeld meteen hoe groot de tuin achter een huis was, terwijl ik met mijn auto voor de oprit op straat stond.

Voor je al te enthousiast wordt, eerst nog dit: binnen amper een halve dag en met 250 km op de teller, verbruikte ik bijna 100 MB data om de satellietbeelden onderweg op te vragen. Rij je zo naar het zuiden van Frankrijk, dan ben je bankroet tegen de tijd dat je aankomt. Alhoewel, wie zich een Audi kan aanschaffen…

In elk geval zou ik aanraden om roaming uit te zetten. Dat is misschien even wennen, maar je kan het navigatiesysteem even goed gebruiken zonder dataverbinding. Al zijn de kaarten dan wel schematisch, zonder satellietfoto’s, zoals alle andere navigatiesystemen.

Wegwijs met Google Maps
Als je op je computer via http://maps.google.com een route uitstippelt of een locatie zoekt, kun je de resultaten van die zoekopdracht doorsturen naar je wagen via het grijze envelopje rechtsboven. Bij Audi en Toyota moet  je je eerst registreren, op respectievelijk http://my.audi.com en http://my.toyota.eu.

Op Google Maps kies je Send to car, vervolgens het automerk en vul je je gebruikersnaam in. Bij Mini/BMW werkt deze tool via de iPhone-app BMW/Mini Connected; bij Mercedes geef je rechtstreeks het chassisnummer aan Google door. Naar de nieuwste Connected-navigatiebakjes van TomTom (de 1000-reeks) kun je nog geen locaties doorsturen van op de pc.

Wel kun je in de auto zelf een bestemming opzoeken via Google Local Search en ernaartoe navigeren. Meestal lukt het ook om handenvrij via bluetooth te bellen naar het nummer dat  Google vermeldt. Heel vlot en heel handig.

Internet in de auto

Verkeersupdates
Een belangrijke troef van het internet is dat er constant nieuwe informatie ter beschikking is. Dit kan van pas komen wanneer je files tracht te vermijden. De huidige generatie ingebouwde navigatietoestellen werkt vaak nog altijd met TMC via de FM-radio om digitale verkeersinfo op je navigatiekaart te tonen, en eventueel omleidingen voor te stellen.

Die info is niet zo nauwkeurig als bijvoorbeeld HD Traffic van TomTom. Een TomTom met Live Services ontvangt om de twee minuten nieuwe verkeersinfo via de ingebouwde simkaart, en die is uiterst gedetailleerd, ook in het buitenland.

Zo reed ik met een testwagen van Mercedes naar Berlijn, waar hij voorstelde om van de snelweg te gaan, terwijl TomTom met HD Traffic me aanraadde dwars door de file te rijden. Dat bleek de juiste keuze, want twee minuten later was er weer vlot verkeer. Wellicht "wist’ de TomTom dat de alternatieve wegen ook vol verkeer zaten, info die via TMC niet beschikbaar was.

File-info via internet omvat bij TomTom zowel informatie van Touring Mobilis als gegevens die TomTom zelf verzamelt, onder meer via gsm-masten en locatiegegevens van professionele chauffeurs. Diezelfde Live Services kun je ook oproepen op de TomTom-app voor iPhone, en zijn in bepaalde automodellen zelfs ingebouwd beschikbaar.

Onder andere Renault, Fiat en Mazda zullen binnenkort in specifieke modellen dezelfde Live Services aanbieden als de losse toestellen (exclusief jaarabonnement). Ook andere gps-fabrikanten zoals Garmin en Navigon bieden vergelijkbare diensten aan.

En ten slotte kun je via de (betaalde) iPhone-app Inrix ook een abonnement nemen op verkeersinfo via internet. Inrix heeft een van de weinige apps die al perfect geïntegreerd zijn met de Pioneer Appradio.

Mail met je auto
De meest voor de hand liggende internettoepassing vind je terug bij Mercedes, met z’n Comand Online-infotainmentsysteem. Als de auto stilstaat kun je gewoon surfen via de browser. Je moet het adres ingeven in sms-taal via het cijferpaneeltje. Nadien kan je wel een lijst met favorieten aanleggen.

E-mailen is mogelijk in een BMW of Mini, maar dan heb je een vaste houder voor je iPhone nodig. Je agenda bekijken of zelfs laten voorlezen kan BMW dan weer wel, net als de Pioneer Appradio (alleen bekijken).

Wagen wordt hotspot
Heb je een mifi-mobiele router, iPhone of Android-toestel aan boord, dan kun je je internetverbinding delen met al je andere passagiers in de auto. Het enige wat je moet doen, is een wifi-hotspot creëren. Via tethering of via de functie Personal hotspot zorg je dat de iPad of laptop van je spruiten op de achterbank ook op het internet kan.

Nu merk je in een rijdende auto al snel dat de verbinding erg traag is. Dat komt doordat je smartphone het signaal moet opvangen door het metalen chassis van de auto heen. De meeste A-merken bieden daarom een wifi-hotspot aan. Met een gsm-antenne op het dak van de auto is een betere (en gezondere?) ontvangst gegarandeerd.

Internet in de auto

Autotweets
Praten zoals KITT uit de tv-serie Knight Rider doen auto’s voorlopig nog niet. Statusupdates posten op sociaalnetwerksites lukt al wel automatisch, althans wanneer je met een BMW of Mini rijdt. Als je de app BMW Connected installeert, activeer je meteen ook Facebook en Twitter.

Terwijl op de ene helft van het scherm in de auto statusupdates passeren, blijft de andere helft je navigatiekaart tonen. Je kan je berichten ook laten voorlezen. De tekst staat redelijk groot, maar dan nog is je aandacht een paar seconden afgeleid. Alle avatars staan er, maar links of foto’s kan je op het autoscherm niet oproepen.

Leuker en vooral veel veiliger zijn de voorgeprogrammeerde boodschappen die je je auto de wereld kan laten insturen. In de iPhone-app zelf is het mogelijk zinnetjes te bouwen rond een aantal variabelen die de app uit de auto haalt: bestemming, huidige locatie, nog af te leggen kilometers, brandstoftank bijna leeg, laatst gebelde persoon, buitentemperatuur enzovoort. Deze boodschappen kunnen dan meteen naar Facebook doorgestuurd worden.

Muziek luisteren
Gedaan met ruis en met slechte ontvangst. Internetradio – zelfs bij de laagste streaming (64 kbps) – klink in de auto meer dan behoorlijk. Het lijkt vanzelfsprekend, maar behalve BMW en Mini vond ik niet meteen automerken die iets met deze technologie doen. Je hebt uiteraard wel weer de App BMW Connected nodig op de iPhone.

Bij hoge streamingkwaliteit valt de radio niet om de haverklap uit, ook op plaatsen waar er geen 3G, maar Edge is. Muziek via bluetooth van je smartphone naar de auto sturen kan wel in heel wat wagens. Het lukte prima om op mijn iPhone een app als TuneIn Radio Pro te installeren, en vervolgens zo via Bluetooth Audio in de auto naar internetradio te luisteren. Zelfde kwaliteit.

Je (nieuwe) auto hoeft dan alleen de optie bluetooth aan boord te hebben. In oudere modellen kan je een carkit met Bluetooth Audio laten inbouwen. Ook de Appradio van Pioneer zal in de nabije toekomst verkrijgbaar zijn met internetradio.

automatiseringinteractieinternetNot Connected Cartechzone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!