Heeft het toetsenbord nog een toekomst?
Hoewel je op laptops en desktops nog met een toetsenbord typt, zijn de dagen van het fysieke typen en klikken geteld. Wat heeft de toekomst in petto voor man-machine-interactie?
Sinds de opkomst van smartphones en tablets zijn touchscreens alomtegenwoordig. Ze worden zelfs verwacht. Maar ook die technologie zal niet blijven bestaan, dankzij gebaren-interfaces zoals die van Microsofts Kinect. Zulke softwareprogramma’s registreren de bewegingen van de gebruiker en zetten ze om naar computercommando’s.
Het idee van bewegingsherkenning bestaat al langer, maar de laatste jaren is het pas bekend geworden in gezinnen. Eerst was er de Nintendo Wii, de spelconsole die je laat zwaaien met je controller om te dicteren wat er gebeurt. Maar de echte toekomst van gebareninterfaces is die van het bewegen zonder controller. En daarvoor heb je Microsofts Xbox Kinect.
[related_article id=”161452″]
De koploper
De sleutel tot het omzetten van beweging naar computercommando’s is het meten in de diepte. Een spel waarbij de speler slechts in twee dimensies mag bewegen is niet alleen stom, het werkt ook niet. De Kinect gebruikt meerdere camera’s en een techniek die structured light heet.
Een infrarood patroon wordt naar buiten geprojecteerd, weg van de console. Storingen in het veld stellen de beweging van de speler voor. Gebruikers kunnen springen, draaien en dansen, en hun digitale persoonlijkheid volgen.
Volgens de verkoopcijfers slaat de technologie snel aan. De Kinect is het snelst verkopende consumentenelektronicatoestel ooit: acht miljoen stuks werden verkocht in twee maanden tijd. De spelconsole is de koploper van gebaren-interfacetechnologie, maar de toekomst blijft niet bij boks- en bowlingspelletjes.
Concurrentie
Omdat de Kinect 3D-motioncapturing aanbiedt voor een betaalbare prijs, werd het toestel al snel gehackt. Ook al snel staken andere toepassingen de kop op: KinectShop liet gebruikers bijvoorbeeld virtueel kleren passen.
Keukenrobots kunnen de Kinecttechnologie gebruiken om broodjes te smeren en popcorn te maken, al gebeurt dat wel erg traag. En Microsoft omarmt de trend: het biedt studenten, docenten en professionele onderzoekers een ontwikkelkit aan.
Maar de Kinect en toekomstige concurrenten als de Asus WAVI Xtion vertegenwoordigen slechts één tak van gebaren-interfacetechnologie. Smartphones met bewegingssensortechnologie worden ontwikkeld om aanraakschermen voorgoed te verbannen.
De toekomst
Ramesh Raskar, Henry Holtzman en Hiroshi Ishii, Media Lab-professors aan de Amerikaanse MIY-universiteit, werken aan een scherm met optische sensors dat de plaatsing en de beweging van de vinger analyseert. Je hoeft dus niet meer te vegen of te knijpen op het scherm. Het zou in principe werken als een "gigantische lensloze camera", volgens de drie.
Natuurlijk kunnen gebaren-interfaces veel verder gaan dan de consumentenmarkt. Ze kunnen bijvoorbeeld ingezet worden als persoonlijke robots of gebarentaalherkenningspunten. Afgaand op het succes van de Kinect, die de technologie bij het grote publiek bekendmaakte, duurt het niet lang voordat we vergeten zijn dat we ooit met toetsenborden werkten.
Hoewel je op laptops en desktops nog met een toetsenbord typt, zijn de dagen van het fysieke typen en klikken geteld. Wat heeft de toekomst in petto voor man-machine-interactie?
Sinds de opkomst van smartphones en tablets zijn touchscreens alomtegenwoordig. Ze worden zelfs verwacht. Maar ook die technologie zal niet blijven bestaan, dankzij gebaren-interfaces zoals die van Microsofts Kinect. Zulke softwareprogramma’s registreren de bewegingen van de gebruiker en zetten ze om naar computercommando’s.
Het idee van bewegingsherkenning bestaat al langer, maar de laatste jaren is het pas bekend geworden in gezinnen. Eerst was er de Nintendo Wii, de spelconsole die je laat zwaaien met je controller om te dicteren wat er gebeurt. Maar de echte toekomst van gebareninterfaces is die van het bewegen zonder controller. En daarvoor heb je Microsofts Xbox Kinect.
[related_article id=”161452″]
De koploper
De sleutel tot het omzetten van beweging naar computercommando’s is het meten in de diepte. Een spel waarbij de speler slechts in twee dimensies mag bewegen is niet alleen stom, het werkt ook niet. De Kinect gebruikt meerdere camera’s en een techniek die structured light heet.
Een infrarood patroon wordt naar buiten geprojecteerd, weg van de console. Storingen in het veld stellen de beweging van de speler voor. Gebruikers kunnen springen, draaien en dansen, en hun digitale persoonlijkheid volgen.
Volgens de verkoopcijfers slaat de technologie snel aan. De Kinect is het snelst verkopende consumentenelektronicatoestel ooit: acht miljoen stuks werden verkocht in twee maanden tijd. De spelconsole is de koploper van gebaren-interfacetechnologie, maar de toekomst blijft niet bij boks- en bowlingspelletjes.
Concurrentie
Omdat de Kinect 3D-motioncapturing aanbiedt voor een betaalbare prijs, werd het toestel al snel gehackt. Ook al snel staken andere toepassingen de kop op: KinectShop liet gebruikers bijvoorbeeld virtueel kleren passen.
Keukenrobots kunnen de Kinecttechnologie gebruiken om broodjes te smeren en popcorn te maken, al gebeurt dat wel erg traag. En Microsoft omarmt de trend: het biedt studenten, docenten en professionele onderzoekers een ontwikkelkit aan.
Maar de Kinect en toekomstige concurrenten als de Asus WAVI Xtion vertegenwoordigen slechts één tak van gebaren-interfacetechnologie. Smartphones met bewegingssensortechnologie worden ontwikkeld om aanraakschermen voorgoed te verbannen.
De toekomst
Ramesh Raskar, Henry Holtzman en Hiroshi Ishii, Media Lab-professors aan de Amerikaanse MIY-universiteit, werken aan een scherm met optische sensors dat de plaatsing en de beweging van de vinger analyseert. Je hoeft dus niet meer te vegen of te knijpen op het scherm. Het zou in principe werken als een "gigantische lensloze camera", volgens de drie.
Natuurlijk kunnen gebaren-interfaces veel verder gaan dan de consumentenmarkt. Ze kunnen bijvoorbeeld ingezet worden als persoonlijke robots of gebarentaalherkenningspunten. Afgaand op het succes van de Kinect, die de technologie bij het grote publiek bekendmaakte, duurt het niet lang voordat we vergeten zijn dat we ooit met toetsenborden werkten.