Test

Dit is een popup

Nieuws

YouTube zoekt Belgische adverteerders

YouTube heeft sinds 17 november ook een Belgische variant. Niet dat je daar voorheen veel van merkte, maar muzikanten en programmamakers kunnen voortaan iets verdienen aan hun video’s op de site. Al wil Google niet enkel Belgische filmpjes, het wil ook Belgische adverteerders aantrekken.

YouTube is het videoplatform bij uitstek. Enerzijds voor gebruikers, anderzijds voor handige marketeers die hun productvideo’s en reclamefilmpjes makkelijk willen delen met de wereld. Maar als Belgisch bedrijf adverteren op de site, specifiek naar Belgische gebruikers toe, was nog niet mogelijk. Daar komt verandering in vanaf 1 januari.

Vier formaten
Voor gebruikers verandert er weinig. Behalve dan dat zij vanaf 2012 Belgische advertenties zullen zien. YouTube hanteert vier verschillende formaten.

[related_article id=”158901″]

De meest in het oog springende is een zogenaamde takeover. Daarbij wordt de bovenkant van de website gedurende 24 uur ingenomen door een advertentie, die dan nog eens dubbel openklapt. Voor gebruikers niet de meest aangename reclamevorm, maar wel veruit degene die het meest in het oog springt.

Twee andere mogelijkheden zijn advertenties in de zoekresultaten rechts van de pagina en reclame vlak voor het bekijken van een videofragment. Gebruikers kunnen de banner of het promofilmpje wel telkens wegklikken.

Het laatste formaat is het zogenaamde brandchannel: een betaald YouTube-account van een bedrijf of merk. Al kan je de vraag stellen waarom een bedrijf zou bijbetalen als het nu al gratis video’s op YouTube zet. “Er zit op vlak van functionaliteit inderdaad niet zo veel verschil in", geeft Masha Driessen, hoofd van YouTube Benelux, toe. “Maar je bent wel beter vindbaar. Op het moment dat je een brandchannel opent, koppel je daar een minimumuitgave aan advertenties aan.”

Concreet wil dat zeggen dat een betaald videokanaal geld kost, maar dat bedrag krijg je als onderneming terug in de vorm van advertenties. Netto blijft het kanaal dus gratis.

Lokale content
Interessant om te weten is dat niet alle video’s reclame krijgen. Google deelt zijn video-aanbod op in drie stukken: Bij door gebruikers geüploade video’s is geen reclame te zien. Daarnaast is er partnercontent. Dat zijn video’s die Google zelf heeft goedgekeurd, vaak omdat ze een meerwaarde bieden, goed gemaakt zijn en een hoog aantal kijkers hebben.

Een derde categorie zijn de premiumpartners. Dit zijn programma’s en shows waarmee Google een overeenkomst heeft gesloten. Bekendste recente voorbeeld is Disney, dat binnenkort progamma’s op de videosite zal zetten, maar ook de Tour De France en de Amerikaanse sportzender ESPN hebben afspraken om video’s op YouTube te zetten.

In eigen land is het voorlopig afwachten op grote namen, met uitzondering van RTBF.be. Maar Pascal Van Laere, hoofd media solutions bij Google Benelux, laat wel weten dat zijn deur openstaat voor zenders en productiehuizen.

Inkomsten
De boodschap van Google is duidelijk. Jarenlang ontbrak de Belgische versie YouTube, tot dit najaar. Er werd een akkoord met auteursrechtenmaatschappij Sabam gesloten en nu gaat het bedrijf op zoek naar lokaal videomateriaal. Meer focus op Belgische gebruikers betekent immers ook meer focus op Belgische inkomsten, want voor niets gaat de zon op.

YouTube heeft sinds 17 november ook een Belgische variant. Niet dat je daar voorheen veel van merkte, maar muzikanten en programmamakers kunnen voortaan iets verdienen aan hun video’s op de site. Al wil Google niet enkel Belgische filmpjes, het wil ook Belgische adverteerders aantrekken.

YouTube is het videoplatform bij uitstek. Enerzijds voor gebruikers, anderzijds voor handige marketeers die hun productvideo’s en reclamefilmpjes makkelijk willen delen met de wereld. Maar als Belgisch bedrijf adverteren op de site, specifiek naar Belgische gebruikers toe, was nog niet mogelijk. Daar komt verandering in vanaf 1 januari.

Vier formaten
Voor gebruikers verandert er weinig. Behalve dan dat zij vanaf 2012 Belgische advertenties zullen zien. YouTube hanteert vier verschillende formaten.

[related_article id=”158901″]

De meest in het oog springende is een zogenaamde takeover. Daarbij wordt de bovenkant van de website gedurende 24 uur ingenomen door een advertentie, die dan nog eens dubbel openklapt. Voor gebruikers niet de meest aangename reclamevorm, maar wel veruit degene die het meest in het oog springt.

Twee andere mogelijkheden zijn advertenties in de zoekresultaten rechts van de pagina en reclame vlak voor het bekijken van een videofragment. Gebruikers kunnen de banner of het promofilmpje wel telkens wegklikken.

Het laatste formaat is het zogenaamde brandchannel: een betaald YouTube-account van een bedrijf of merk. Al kan je de vraag stellen waarom een bedrijf zou bijbetalen als het nu al gratis video’s op YouTube zet. “Er zit op vlak van functionaliteit inderdaad niet zo veel verschil in", geeft Masha Driessen, hoofd van YouTube Benelux, toe. “Maar je bent wel beter vindbaar. Op het moment dat je een brandchannel opent, koppel je daar een minimumuitgave aan advertenties aan.”

Concreet wil dat zeggen dat een betaald videokanaal geld kost, maar dat bedrag krijg je als onderneming terug in de vorm van advertenties. Netto blijft het kanaal dus gratis.

Lokale content
Interessant om te weten is dat niet alle video’s reclame krijgen. Google deelt zijn video-aanbod op in drie stukken: Bij door gebruikers geüploade video’s is geen reclame te zien. Daarnaast is er partnercontent. Dat zijn video’s die Google zelf heeft goedgekeurd, vaak omdat ze een meerwaarde bieden, goed gemaakt zijn en een hoog aantal kijkers hebben.

Een derde categorie zijn de premiumpartners. Dit zijn programma’s en shows waarmee Google een overeenkomst heeft gesloten. Bekendste recente voorbeeld is Disney, dat binnenkort progamma’s op de videosite zal zetten, maar ook de Tour De France en de Amerikaanse sportzender ESPN hebben afspraken om video’s op YouTube te zetten.

In eigen land is het voorlopig afwachten op grote namen, met uitzondering van RTBF.be. Maar Pascal Van Laere, hoofd media solutions bij Google Benelux, laat wel weten dat zijn deur openstaat voor zenders en productiehuizen.

Inkomsten
De boodschap van Google is duidelijk. Jarenlang ontbrak de Belgische versie YouTube, tot dit najaar. Er werd een akkoord met auteursrechtenmaatschappij Sabam gesloten en nu gaat het bedrijf op zoek naar lokaal videomateriaal. Meer focus op Belgische gebruikers betekent immers ook meer focus op Belgische inkomsten, want voor niets gaat de zon op.

adverteerdersbelgi-businessgooglelokaalnieuwsvideovideokanaalyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!