Europese datawet zet Facebook op zijn plaats
Begin volgend jaar komt er een nieuwe Europese wet op databescherming. Die stelt paal en perk aan wat sociale netwerken zoals Facebook met gegevens van Europeanen mogen doen.
Europees commissaris voor Justitie Viviane Reding en de Duitse minister voor Consumentenbescherming Ilse Aigner bespreken deze week in Brussel hoe de nieuwe wet er zal uitzien. De bedoeling is om deze eind januari 2012 voor te stellen.
De nieuwe wetgeving is deels gericht aan sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Ze eist onder meer dat consumenten expliciet toestemming moeten geven voordat hun gegevens gebruikt mogen worden. Bovendien krijgen Europese consumenten het recht om hun data op elk moment te verwijderen, zeker als het om gegevens gaat die ze er zelf hebben opgezet.
[related_article id=”158578″]
Huidige regels zijn verouderd
De Europese wetgeving rond databescherming is aan vernieuwing toe. De huidige regels dateren uit 1995, toen twitteren iets was dat enkel vogels deden, een facebook een verzameling foto’s en namen van studenten was en de oprichters van Google nog op de universiteit zaten.
Tegelijk vinden Reding en Aigner dat bedrijven die zich tot Europese consumenten richten onderhevig zouden moeten zijn aan de EU-regels rond databescherming. Daarbij zeggen ze expliciet dat dit ook geldt voor sociale netwerken met leden binnen de Europese Unie, zelfs al gaat het om een buitenlands bedrijf waarvan de servers buiten de EU zijn gevestigd.
Facebook wordt niet expliciet genoemd, maar het is duidelijk dat Reding en Aigner de vrijheid van de grootste sociaalnetwerksite ter wereld aan banden willen leggen ten voordele van de Europese consument.
Momenteel kan je al een groot deel informatie verwijderen van je profiel, maar toch houdt de site op zijn (nu alleen Amerikaanse) servers vaak een back-up beschikbaar. Het zal nog moeten blijken of de Europese wet dit ook aanpakt of niet.
Begin volgend jaar komt er een nieuwe Europese wet op databescherming. Die stelt paal en perk aan wat sociale netwerken zoals Facebook met gegevens van Europeanen mogen doen.
Europees commissaris voor Justitie Viviane Reding en de Duitse minister voor Consumentenbescherming Ilse Aigner bespreken deze week in Brussel hoe de nieuwe wet er zal uitzien. De bedoeling is om deze eind januari 2012 voor te stellen.
De nieuwe wetgeving is deels gericht aan sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Ze eist onder meer dat consumenten expliciet toestemming moeten geven voordat hun gegevens gebruikt mogen worden. Bovendien krijgen Europese consumenten het recht om hun data op elk moment te verwijderen, zeker als het om gegevens gaat die ze er zelf hebben opgezet.
[related_article id=”158578″]
Huidige regels zijn verouderd
De Europese wetgeving rond databescherming is aan vernieuwing toe. De huidige regels dateren uit 1995, toen twitteren iets was dat enkel vogels deden, een facebook een verzameling foto’s en namen van studenten was en de oprichters van Google nog op de universiteit zaten.
Tegelijk vinden Reding en Aigner dat bedrijven die zich tot Europese consumenten richten onderhevig zouden moeten zijn aan de EU-regels rond databescherming. Daarbij zeggen ze expliciet dat dit ook geldt voor sociale netwerken met leden binnen de Europese Unie, zelfs al gaat het om een buitenlands bedrijf waarvan de servers buiten de EU zijn gevestigd.
Facebook wordt niet expliciet genoemd, maar het is duidelijk dat Reding en Aigner de vrijheid van de grootste sociaalnetwerksite ter wereld aan banden willen leggen ten voordele van de Europese consument.
Momenteel kan je al een groot deel informatie verwijderen van je profiel, maar toch houdt de site op zijn (nu alleen Amerikaanse) servers vaak een back-up beschikbaar. Het zal nog moeten blijken of de Europese wet dit ook aanpakt of niet.