Eerste bemande vlucht met multikopter
Vliegende uitvindingen genoeg de laatste jaren. Maar heb je er al een gezien die een mens kan dragen?
De Duitsers Thomas Senkel, Stephan Wolf en Alexander Zosel vormen samen het E-volo-team. Ze hebben de laatste jaren aan een gigantische multikopter gewerkt die bovendien mensen kan dragen. Enkele dagen geleden steeg de helikopter op, mét piloot. Er zijn niet erg veel details bekend over het gevaarte, maar voor zover we kunnen zien wordt alles aangedreven door batterijen.
Erg simpele materialen
De testhelikopter lijkt een studie van het minimalisme. Het landingsgestel lijkt een gerecycleerde yogabal, en het chassis bestaat uit niet meer dan vier aan elkaar gelaste aluminiumbuizen. Het gevaarte wordt de lucht in getild door vier motoren in elk kwadrant. Inderdaad, de piloot wordt omgeven door zestien rotorbladen.
Eerder dit jaar bouwde een Chinese man een octokopter, maar de kans is groot dat dit vliegtuig ooit iemand doodt. Het E-voloteam gaat beslist meer voor veiligheid; ze hebben zelfs ontwerp- en bouwkundestudies.
Het goede nieuws is dat E-volo het prototype wil blijven verbeteren om het tuig uiteindelijk aan het grote publiek te verkopen. Het slechte nieuws, voor Amerikanen althans, is dat de Federal Aviation Administration geen fan is van elektrische vliegende machines. Hopelijk kan het team het gewicht van de helikopter laag houden, zodat het een ultralightcertificaat kan bemachtigen.
Vliegende uitvindingen genoeg de laatste jaren. Maar heb je er al een gezien die een mens kan dragen?
De Duitsers Thomas Senkel, Stephan Wolf en Alexander Zosel vormen samen het E-volo-team. Ze hebben de laatste jaren aan een gigantische multikopter gewerkt die bovendien mensen kan dragen. Enkele dagen geleden steeg de helikopter op, mét piloot. Er zijn niet erg veel details bekend over het gevaarte, maar voor zover we kunnen zien wordt alles aangedreven door batterijen.
Erg simpele materialen
De testhelikopter lijkt een studie van het minimalisme. Het landingsgestel lijkt een gerecycleerde yogabal, en het chassis bestaat uit niet meer dan vier aan elkaar gelaste aluminiumbuizen. Het gevaarte wordt de lucht in getild door vier motoren in elk kwadrant. Inderdaad, de piloot wordt omgeven door zestien rotorbladen.
Eerder dit jaar bouwde een Chinese man een octokopter, maar de kans is groot dat dit vliegtuig ooit iemand doodt. Het E-voloteam gaat beslist meer voor veiligheid; ze hebben zelfs ontwerp- en bouwkundestudies.
Het goede nieuws is dat E-volo het prototype wil blijven verbeteren om het tuig uiteindelijk aan het grote publiek te verkopen. Het slechte nieuws, voor Amerikanen althans, is dat de Federal Aviation Administration geen fan is van elektrische vliegende machines. Hopelijk kan het team het gewicht van de helikopter laag houden, zodat het een ultralightcertificaat kan bemachtigen.