Eerste optreden Cook rustiger dan Jobs
Het kon ook haast niet anders dan dat de keynote van vandaag door de kersverse Appletopman Tim Cook werd gegeven. Niet in het grote Moscone Center, zoals meestal voor belangrijke aankondigingen, maar wel in een aula bij Apple zelf.
En niet dat Cook het podium opeiste, want heel regelmatig liet hij andere topmensen opdraven. Commentatoren lijken eensgezind dat de stijl van Cook rustig en ontspannen was, subtieler dan Jobs. Maar er was ook onvermijdelijk teleurstelling, omdat Apple geen iPhone 5 voorstelde.
Pronken met successen
Eén ding heeft Cook overgenomen van zijn voorganger Steve Jobs: elke keynote moet beginnen met het opsommen van de successen van Apple. In dit geval pronkte Cook maar al te graag met de 100.000 bezoekers die de nieuwste Apple Store in Shanghai in één weekend trok.
[related_article id=”158256″]
Pronken deed Cook ook met de verkoop van Lion, de nieuwe versie van Mac OS X die in de zomer verscheen. "Het duurde Windows 7 twintig weken om tien procent van de Windows-installbase te bereiken. Lion had er twee weken voor nodig", merkte de topman fijntjes op. Hij claimde verder een marktaandeel van 23 procent voor de Mac, al specificeerde Cook niet echt over welke markt het gaat. Vermoedelijk de Verenigde Staten, aangezien zo"n aandeel volgens marktonderzoekers niet in Europa of wereldwijd wordt gehaald.
Op de dag dat Microsoft besloot zijn Zune-muziekspeler te schrappen en alles in te zetten op WP7-telefoons als mediaspeler, benadrukte Cook dat Apple nog heel veel iPods verkoopt: 45 miljoen in het voorbije jaar, waarvan de helft aan nieuwe klanten.
De iPhone zou wereldwijd vijf procent van de mobiele telefoonmarkt hebben, wat een spectaculair getal is. Maar het kan meer worden, meent de topman: "Over een tijd worden alle gsm"s smartphones, en dan willen we er meer van verkopen." Over tablets: "Iedereen probeert te concurreren, maar driekwart van alle verkochte tablets zijn iPads".
iOS 5
Scott Forstall, de verantwoordelijke voor iOS binnen Apple, belichtte de nieuwigheden in iOS 5. Een uitgebreide behandeling van wat nieuw en belangrijk is, lees je op ZDNet zodra iOS 5 verschijnt – wat normaliter op 12 oktober gebeurt. De update zal beschikbaar zijn voor de iPhone 4, iPhone 3GS, iPad en iPad 2, en iPod Touch van de derde en vierde generatie.
De hoogtepunten van iOS 5 waren eigenlijk al bekend: Twitterintegratie, een meldingensysteem dat sterk geïnspireerd lijkt door Android, de mogelijkheid om met een gelockte telefoon foto"s te nemen (iets wat WP7 al kon), en de sterke koppeling met iCloud. Er is ook geen computer en USB-kabel meer nodig om een iPhone of iPad te activeren of te back-uppen.
De meeste zaken werden al onthuld op de WWDC-conferentie in juli. Toch waren er een paar verrassingen. Zoals de Cards-app, waarbij je een foto naar Apple kunt doorsturen en zij die zullen afdrukken op een postkaart en opsturen. De prijs: 2,99 dollar in de VS, 4,99 euro daarbuiten. Of Find My Friends, een app waarmee je tijdelijk je locatie deelt met vrienden zodat ze je kunnen terugvinden, bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat.
Eind oktober lanceert Apple ook iTunes Match, de eerder voorgestelde cloud-muziekdienst. Maar voorlopig geldt die datum enkel voor de VS en is er geen informatie bekend over een Europese lancering. Zoals bekend brengt iTunes Match jouw muziekcollectie naar een online opslagplaats – maar alleen door onbekende nummers te uploaden, voor liedjes die Apple in zijn iTunes-bibliotheek heeft staan hoeft dat niet. Je kunt je muziek dan naar andere toestellen streamen of downloaden.
Apple-marketeer Phil Schiller kroop ook op het podium, in het bijzonder om de updates aan de iPod-familie voor te stellen. Die blijven eerder bescheiden: zo krijgt de Nano een fitnessapp en een horloge met zestien wijzerplaten. Hiermee wil Apple inspelen op populaire accessoires om de iPod Nano tot polshorloge om te bouwen.
De iPod Touch is nu ook in het wit verkrijgbaar, maar verder verandert er weinig aan dat topmodel. Het lijkt er ook op dat de Classic-versie geschrapt wordt, afgaande op de presentatie van marketingbaas Phil Schiller.
Het kon ook haast niet anders dan dat de keynote van vandaag door de kersverse Appletopman Tim Cook werd gegeven. Niet in het grote Moscone Center, zoals meestal voor belangrijke aankondigingen, maar wel in een aula bij Apple zelf.
En niet dat Cook het podium opeiste, want heel regelmatig liet hij andere topmensen opdraven. Commentatoren lijken eensgezind dat de stijl van Cook rustig en ontspannen was, subtieler dan Jobs. Maar er was ook onvermijdelijk teleurstelling, omdat Apple geen iPhone 5 voorstelde.
Pronken met successen
Eén ding heeft Cook overgenomen van zijn voorganger Steve Jobs: elke keynote moet beginnen met het opsommen van de successen van Apple. In dit geval pronkte Cook maar al te graag met de 100.000 bezoekers die de nieuwste Apple Store in Shanghai in één weekend trok.
[related_article id=”158256″]
Pronken deed Cook ook met de verkoop van Lion, de nieuwe versie van Mac OS X die in de zomer verscheen. "Het duurde Windows 7 twintig weken om tien procent van de Windows-installbase te bereiken. Lion had er twee weken voor nodig", merkte de topman fijntjes op. Hij claimde verder een marktaandeel van 23 procent voor de Mac, al specificeerde Cook niet echt over welke markt het gaat. Vermoedelijk de Verenigde Staten, aangezien zo"n aandeel volgens marktonderzoekers niet in Europa of wereldwijd wordt gehaald.
Op de dag dat Microsoft besloot zijn Zune-muziekspeler te schrappen en alles in te zetten op WP7-telefoons als mediaspeler, benadrukte Cook dat Apple nog heel veel iPods verkoopt: 45 miljoen in het voorbije jaar, waarvan de helft aan nieuwe klanten.
De iPhone zou wereldwijd vijf procent van de mobiele telefoonmarkt hebben, wat een spectaculair getal is. Maar het kan meer worden, meent de topman: "Over een tijd worden alle gsm"s smartphones, en dan willen we er meer van verkopen." Over tablets: "Iedereen probeert te concurreren, maar driekwart van alle verkochte tablets zijn iPads".
iOS 5
Scott Forstall, de verantwoordelijke voor iOS binnen Apple, belichtte de nieuwigheden in iOS 5. Een uitgebreide behandeling van wat nieuw en belangrijk is, lees je op ZDNet zodra iOS 5 verschijnt – wat normaliter op 12 oktober gebeurt. De update zal beschikbaar zijn voor de iPhone 4, iPhone 3GS, iPad en iPad 2, en iPod Touch van de derde en vierde generatie.
De hoogtepunten van iOS 5 waren eigenlijk al bekend: Twitterintegratie, een meldingensysteem dat sterk geïnspireerd lijkt door Android, de mogelijkheid om met een gelockte telefoon foto"s te nemen (iets wat WP7 al kon), en de sterke koppeling met iCloud. Er is ook geen computer en USB-kabel meer nodig om een iPhone of iPad te activeren of te back-uppen.
De meeste zaken werden al onthuld op de WWDC-conferentie in juli. Toch waren er een paar verrassingen. Zoals de Cards-app, waarbij je een foto naar Apple kunt doorsturen en zij die zullen afdrukken op een postkaart en opsturen. De prijs: 2,99 dollar in de VS, 4,99 euro daarbuiten. Of Find My Friends, een app waarmee je tijdelijk je locatie deelt met vrienden zodat ze je kunnen terugvinden, bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat.
Eind oktober lanceert Apple ook iTunes Match, de eerder voorgestelde cloud-muziekdienst. Maar voorlopig geldt die datum enkel voor de VS en is er geen informatie bekend over een Europese lancering. Zoals bekend brengt iTunes Match jouw muziekcollectie naar een online opslagplaats – maar alleen door onbekende nummers te uploaden, voor liedjes die Apple in zijn iTunes-bibliotheek heeft staan hoeft dat niet. Je kunt je muziek dan naar andere toestellen streamen of downloaden.
Apple-marketeer Phil Schiller kroop ook op het podium, in het bijzonder om de updates aan de iPod-familie voor te stellen. Die blijven eerder bescheiden: zo krijgt de Nano een fitnessapp en een horloge met zestien wijzerplaten. Hiermee wil Apple inspelen op populaire accessoires om de iPod Nano tot polshorloge om te bouwen.
De iPod Touch is nu ook in het wit verkrijgbaar, maar verder verandert er weinig aan dat topmodel. Het lijkt er ook op dat de Classic-versie geschrapt wordt, afgaande op de presentatie van marketingbaas Phil Schiller.