Test

Dit is een popup

Nieuws

Nederlander wil met KLM de ruimte in

Een Formule 1-tycoon wil samen met KLM een ruimtevaartuig bouwen waarmee je binnen twee uur naar elke plek op aarde kunt reizen.

Als het aan de 42-jarige Michiel Mol ligt, softwaretycoon en mede-eigenaar van het Force India F1-team, reizen we binnenkort binnen twee uur naar elke stad op aarde. “Van Londen naar Sydney in een uur en 45 minuten: dat is de toekomst. Het is ook de reden waarom KLM partner werd in ons bedrijf, Space Expedition Curaçao.”

Vijftien tot twintig jaar wachten
Deze week maken ze de eerste Britse passagier bekend die een ticket van 69.370 euro kocht om mee te mogen vliegen met een vroege versie van het vliegtuig. Het bedrijf wil binnen vijftien tot twintig jaar commerciële vluchten gaan aanbieden.

“KLM begon honderd jaar geleden zelf met toeristische vluchten boven Amsterdam, en nu hebben we een immense luchtvaartindustrie”, voegt Mol toe.

Peter Hartman, topman bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, is alvast erg enthousiast. “KLM steunt dit innovatieve project volledig. Het doel van het SXC-programma is om ruimtevluchten – de toekomst van reizen – toegankelijk te maken op een verantwoorde en duurzame manier. Dat kunnen we alleen doen door nieuwe technologieën te ontwikkelen en te promoten.”

Naar voorbeeld van Richard Branson
Tot dusver hebben zeven mensen betaald voor commerciële ruimtevluchten; ieder legde bijna 23 miljoen euro neer om mee te vliegen met Russische raketten. Sir Richard Branson wil de eerste particuliere ruimtetouroperator worden. Bij hem boek je je zitje voor net geen 150.000 euro.

Mol wil begin 2014 hetzelfde doen en zegt dat hij al 35 tickets heeft verkocht voor 69.370 euro per stuk. De vluchten vertrekken vanaf het Caraïbische eiland Curaçao. Er wordt echter nog druk onderhandeld over regelgeving en toestemmingen.

Mols eerste ruimteschip, de Lynx, werd ontwikkeld door het Californische bedrijf XCOR Aerospace. Het wordt volgend jaar in de lente voorgesteld en zal uitpakken met enkele technologische hoogstandjes. “Het is de eerste keer dat een ruimteschip vier vluchten per dag kan maken en vijfduizend vluchten met één motor”, zegt hij.

Duizelingwekkende snelheden
Passagiers, die zichzelf astronauten mogen noemen wanneer ze zich op honderd kilometer hoogte bevinden, worden onderworpen aan fysieke tests die volgens Mol niet anders zijn dan die voor een steward of een stewardess. De eerste generatie van het ruimteschip zal 3.540 kilometer per uur vliegen, maar de tweede generatie reist al met 22.130 kilometer per uur; genoeg om rond de aarde te vliegen in minder dan twee uur.

Hoewel Mol toegeeft dat het nog wel een tijdje zal duren, zegt hij dat het niet veel uitmaakt waar je naartoe wil. “Je hebt tien minuten nodig om in de ruimte te komen en ongeveer een halfuur om te vertragen en te landen. De rest van de tijd vlieg je tussen 19.000 en 22.000 kilometer per uur.”

Een vlucht van Londen naar Barcelona zou nog wel een uur duren, terwijl Londen-Tokio anderhalf uur duurt en Londen-Sydney een uur en 45 minuten. Dat is verschrikkelijk snel. Of Mol die verwachtingen ook kan waarmaken, weten we binnen enkele jaren.

Een Formule 1-tycoon wil samen met KLM een ruimtevaartuig bouwen waarmee je binnen twee uur naar elke plek op aarde kunt reizen.

Als het aan de 42-jarige Michiel Mol ligt, softwaretycoon en mede-eigenaar van het Force India F1-team, reizen we binnenkort binnen twee uur naar elke stad op aarde. “Van Londen naar Sydney in een uur en 45 minuten: dat is de toekomst. Het is ook de reden waarom KLM partner werd in ons bedrijf, Space Expedition Curaçao.”

Vijftien tot twintig jaar wachten
Deze week maken ze de eerste Britse passagier bekend die een ticket van 69.370 euro kocht om mee te mogen vliegen met een vroege versie van het vliegtuig. Het bedrijf wil binnen vijftien tot twintig jaar commerciële vluchten gaan aanbieden.

“KLM begon honderd jaar geleden zelf met toeristische vluchten boven Amsterdam, en nu hebben we een immense luchtvaartindustrie”, voegt Mol toe.

Peter Hartman, topman bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, is alvast erg enthousiast. “KLM steunt dit innovatieve project volledig. Het doel van het SXC-programma is om ruimtevluchten – de toekomst van reizen – toegankelijk te maken op een verantwoorde en duurzame manier. Dat kunnen we alleen doen door nieuwe technologieën te ontwikkelen en te promoten.”

Naar voorbeeld van Richard Branson
Tot dusver hebben zeven mensen betaald voor commerciële ruimtevluchten; ieder legde bijna 23 miljoen euro neer om mee te vliegen met Russische raketten. Sir Richard Branson wil de eerste particuliere ruimtetouroperator worden. Bij hem boek je je zitje voor net geen 150.000 euro.

Mol wil begin 2014 hetzelfde doen en zegt dat hij al 35 tickets heeft verkocht voor 69.370 euro per stuk. De vluchten vertrekken vanaf het Caraïbische eiland Curaçao. Er wordt echter nog druk onderhandeld over regelgeving en toestemmingen.

Mols eerste ruimteschip, de Lynx, werd ontwikkeld door het Californische bedrijf XCOR Aerospace. Het wordt volgend jaar in de lente voorgesteld en zal uitpakken met enkele technologische hoogstandjes. “Het is de eerste keer dat een ruimteschip vier vluchten per dag kan maken en vijfduizend vluchten met één motor”, zegt hij.

Duizelingwekkende snelheden
Passagiers, die zichzelf astronauten mogen noemen wanneer ze zich op honderd kilometer hoogte bevinden, worden onderworpen aan fysieke tests die volgens Mol niet anders zijn dan die voor een steward of een stewardess. De eerste generatie van het ruimteschip zal 3.540 kilometer per uur vliegen, maar de tweede generatie reist al met 22.130 kilometer per uur; genoeg om rond de aarde te vliegen in minder dan twee uur.

Hoewel Mol toegeeft dat het nog wel een tijdje zal duren, zegt hij dat het niet veel uitmaakt waar je naartoe wil. “Je hebt tien minuten nodig om in de ruimte te komen en ongeveer een halfuur om te vertragen en te landen. De rest van de tijd vlieg je tussen 19.000 en 22.000 kilometer per uur.”

Een vlucht van Londen naar Barcelona zou nog wel een uur duren, terwijl Londen-Tokio anderhalf uur duurt en Londen-Sydney een uur en 45 minuten. Dat is verschrikkelijk snel. Of Mol die verwachtingen ook kan waarmaken, weten we binnen enkele jaren.

bransonklmmichiel molnieuwsruimteruimteschipvliegen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!