Kroes wil glasvezelaanleg stimuleren
Neelie Kroes,vicepresident van de Europese Commissie, wil de tarieven voor gebruik van kopernetwerken verlagen. Dat moet grote telecomproviders stimuleren om te investeren in glasvezel. De bedrijven reageren lauw.
Grote telecombedrijven, vaak ex-monopolisten zoals Belgacom, France Telecom en Telefónica (Spanje), gebruiken hun kopernetwerk volop. Enerzijds voor hun eigen diensten, anderzijds kunnen alternatieve operatoren (concurrenten) ook van het netwerk gebruikmaken, tegen betaling.
Kroes wil nu dat de toegang voor die kleinere spelers goedkoper wordt. Dat moet de groten stimuleren om te investeren in een glasvezelnetwerk. Kort: minder inkomsten uit koper betekent sneller overstappen op nieuwe technologie. Technologie die op dit moment niet wordt gereguleerd.
Kroes deed haar uitspraken op de ETNO Financial Times 2011 CEO Summit.
Vrijstellingen
Operatoren die hun kopernetwerk vervangen door glasvezel, kunnen worden vrijgesteld van de lagere tarieven. Kroes schat dat er 270 miljard euro aan investeringen nodig is om de snelheden in delen van de VS en Azië te evenaren.
Zelf heeft de EU een fonds van 9,1 miljard euro om bepaalde projecten rond glasvezel te steunen. Bijvoorbeeld voor de uitrol in landelijke gebieden.
Minder inkomsten, minder investeringen
De telecombedrijven reageren, zoals verwacht, erg terughoudend op de extra reguleringsplannen van Kroes. In de Financial Times zeggen verschillende grote Europese spelers dat als de tarieven voor het kopernetwerk worden verlaagd, er waarschijnlijk veel minder zal worden geïnvesteerd in glasvezel, omdat er dan minder inkomsten zijn.
“We gaan geen geld investeren ten voordele van onze concurrenten, dat is zeer zeer duidelijk”, benadrukt César Alierta, voorzitter en algemeen directeur van Telefónica, in de Financial Times.
Andere bedrijven spreken in de krant van ‘über-regulatie’ en de nood om zowel in glasvezel als in snel mobiel internet (4G) te investeren. Tegelijk willen operatoren ook graag dat grote internetspelers zoals Google aan operatoren betalen voor vlotte toegang tot breedbandvretende diensten als YouTube. Dat doorsnee consumenten ook al betalen voor toegang tot die diensten lijken ze daarbij even te vergeten.
Neelie Kroes,vicepresident van de Europese Commissie, wil de tarieven voor gebruik van kopernetwerken verlagen. Dat moet grote telecomproviders stimuleren om te investeren in glasvezel. De bedrijven reageren lauw.
Grote telecombedrijven, vaak ex-monopolisten zoals Belgacom, France Telecom en Telefónica (Spanje), gebruiken hun kopernetwerk volop. Enerzijds voor hun eigen diensten, anderzijds kunnen alternatieve operatoren (concurrenten) ook van het netwerk gebruikmaken, tegen betaling.
Kroes wil nu dat de toegang voor die kleinere spelers goedkoper wordt. Dat moet de groten stimuleren om te investeren in een glasvezelnetwerk. Kort: minder inkomsten uit koper betekent sneller overstappen op nieuwe technologie. Technologie die op dit moment niet wordt gereguleerd.
Kroes deed haar uitspraken op de ETNO Financial Times 2011 CEO Summit.
Vrijstellingen
Operatoren die hun kopernetwerk vervangen door glasvezel, kunnen worden vrijgesteld van de lagere tarieven. Kroes schat dat er 270 miljard euro aan investeringen nodig is om de snelheden in delen van de VS en Azië te evenaren.
Zelf heeft de EU een fonds van 9,1 miljard euro om bepaalde projecten rond glasvezel te steunen. Bijvoorbeeld voor de uitrol in landelijke gebieden.
Minder inkomsten, minder investeringen
De telecombedrijven reageren, zoals verwacht, erg terughoudend op de extra reguleringsplannen van Kroes. In de Financial Times zeggen verschillende grote Europese spelers dat als de tarieven voor het kopernetwerk worden verlaagd, er waarschijnlijk veel minder zal worden geïnvesteerd in glasvezel, omdat er dan minder inkomsten zijn.
“We gaan geen geld investeren ten voordele van onze concurrenten, dat is zeer zeer duidelijk”, benadrukt César Alierta, voorzitter en algemeen directeur van Telefónica, in de Financial Times.
Andere bedrijven spreken in de krant van ‘über-regulatie’ en de nood om zowel in glasvezel als in snel mobiel internet (4G) te investeren. Tegelijk willen operatoren ook graag dat grote internetspelers zoals Google aan operatoren betalen voor vlotte toegang tot breedbandvretende diensten als YouTube. Dat doorsnee consumenten ook al betalen voor toegang tot die diensten lijken ze daarbij even te vergeten.