Test

Dit is een popup

Boete voor Belgacom lager na beroep

Belgacom blijft ook in beroep veroordeeld voor een gebrek aan transparantie en informatie naar klanten toe. De boete van 800.000 euro voor een begane overtreding wordt wel verminderd.

Het bedrag dat de operator voor zijn overtredingen moet betalen zakt van 800.000 naar 500.000 euro. Belgacom werd door het BIPT beboet na de prijsstijging van de internettarieven in februari 2010. Daarbij werd Internet Light en Internet Go vervangen door Internet Comfort en Internet Favorite, samen met een prijsstijging van respectievelijk 0,95 euro en 1,15 euro per maand.

Maar het BIPT stelde vast dat Belgacom zijn klanten niet op de hoogte bracht van hun recht om hun contract zonder kosten op te zeggen op het moment dat de stijging werd meegedeeld. Daarbij gaf het bedrijf de indruk dat klanten moesten wachten tot na hun eerste nieuwe factuur om over te stappen, wat niet klopt. Sommige klanten werden zelfs helemaal niet ingelicht over de opstapmogelijkheid.

Hiervoor kreeg het bedrijf op 28 juni 2010 een administratieve boete van 800.000 euro, waartegen het in beroep ging. De rechtbank in beroep volgt het BIPT en schrapt de boete niet, maar vermindert deze wel naar 500.000 euro. Dit omdat het niet bewezen is dat de overtredingen met opzet gebeurden.

Belgacom blijft ook in beroep veroordeeld voor een gebrek aan transparantie en informatie naar klanten toe. De boete van 800.000 euro voor een begane overtreding wordt wel verminderd.

Het bedrag dat de operator voor zijn overtredingen moet betalen zakt van 800.000 naar 500.000 euro. Belgacom werd door het BIPT beboet na de prijsstijging van de internettarieven in februari 2010. Daarbij werd Internet Light en Internet Go vervangen door Internet Comfort en Internet Favorite, samen met een prijsstijging van respectievelijk 0,95 euro en 1,15 euro per maand.

Maar het BIPT stelde vast dat Belgacom zijn klanten niet op de hoogte bracht van hun recht om hun contract zonder kosten op te zeggen op het moment dat de stijging werd meegedeeld. Daarbij gaf het bedrijf de indruk dat klanten moesten wachten tot na hun eerste nieuwe factuur om over te stappen, wat niet klopt. Sommige klanten werden zelfs helemaal niet ingelicht over de opstapmogelijkheid.

Hiervoor kreeg het bedrijf op 28 juni 2010 een administratieve boete van 800.000 euro, waartegen het in beroep ging. De rechtbank in beroep volgt het BIPT en schrapt de boete niet, maar vermindert deze wel naar 500.000 euro. Dit omdat het niet bewezen is dat de overtredingen met opzet gebeurden.

beroepbiptboeteinternet comfortinternet favoriteinternetabonnementjuridischnieuwsprijsstijgingtelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!