Moederschip van Branson is klaar
De Britse zakenmagnaat Richard Branson hoopt binnen een jaar zijn eerste ruimtevaartuig te lanceren, en zo het tijdperk van commercieel ruimtereizen te starten.
“Het moederschip is klaar”, liet Branson gisteren weten. “De rakettesten gaat enorm goed; ik denk dat we op schema zitten om het schip binnen twaalf maanden te lanceren. Dit zou het begin kunnen zijn van een heel nieuw tijdperk: dat van ruimtereizen.”
Suborbitaal beginnen
Zijn bedrijf, Virgin Atlantic, hoopt op een dag mensen de ruimte in te sturen en satellieten te lanceren voor een fractie van de prijs van overheidsprojecten. Het bedrijf wil tevens intercontinentale hogesnelheidsvluchten aanbieden. “Een uur om van Los Angeles naar Londen te vliegen is niet ondenkbaar”, zegt Branson. Hij voegt er meteen aan toe dat het waarschijnlijk nog jaren duurt eer Virgin zulke diensten aanbiedt.
Intussen heeft Virgin al zo’n 430 tickets voor ruimtereizen verkocht, voor een slordige 200.000 dollar per ticket. Dat brengt het totaal op zo’n 86 miljoen dollar.
“Het is niet goedkoop, een ruimtevaartbedrijf oprichten. Maar ik vind het geweldig dat mensen van over de hele wereld zich inschrijven”, kirt Branson. Het bedrijf wil toeristen eerst meenemen op suborbitale ruimtevluchten voordat het hoger mikt. Branson zei in het verleden dat hij op een dag een hotel in de ruimte hoopt te bouwen.
NASA-leemte
Bedrijven haasten zich om de leegte op te vullen die NASA achterlaat. De organisatie zette haar dertigjare shuttleprogramma in juli stop na de laatste Atlantismissie naar het ISS.
Eerder dit jaar verdeelde het Amerikaanse ruimteagentschap 270 miljoen onder vier bedrijven: Boeing, SpaceX, Sierra Nevada en Blue Origin. Het geld moest hen helpen in de wedstrijd om als eerste in het nieuwe ruimtereistijdperk aan te komen.
De Britse zakenmagnaat Richard Branson hoopt binnen een jaar zijn eerste ruimtevaartuig te lanceren, en zo het tijdperk van commercieel ruimtereizen te starten.
“Het moederschip is klaar”, liet Branson gisteren weten. “De rakettesten gaat enorm goed; ik denk dat we op schema zitten om het schip binnen twaalf maanden te lanceren. Dit zou het begin kunnen zijn van een heel nieuw tijdperk: dat van ruimtereizen.”
Suborbitaal beginnen
Zijn bedrijf, Virgin Atlantic, hoopt op een dag mensen de ruimte in te sturen en satellieten te lanceren voor een fractie van de prijs van overheidsprojecten. Het bedrijf wil tevens intercontinentale hogesnelheidsvluchten aanbieden. “Een uur om van Los Angeles naar Londen te vliegen is niet ondenkbaar”, zegt Branson. Hij voegt er meteen aan toe dat het waarschijnlijk nog jaren duurt eer Virgin zulke diensten aanbiedt.
Intussen heeft Virgin al zo’n 430 tickets voor ruimtereizen verkocht, voor een slordige 200.000 dollar per ticket. Dat brengt het totaal op zo’n 86 miljoen dollar.
“Het is niet goedkoop, een ruimtevaartbedrijf oprichten. Maar ik vind het geweldig dat mensen van over de hele wereld zich inschrijven”, kirt Branson. Het bedrijf wil toeristen eerst meenemen op suborbitale ruimtevluchten voordat het hoger mikt. Branson zei in het verleden dat hij op een dag een hotel in de ruimte hoopt te bouwen.
NASA-leemte
Bedrijven haasten zich om de leegte op te vullen die NASA achterlaat. De organisatie zette haar dertigjare shuttleprogramma in juli stop na de laatste Atlantismissie naar het ISS.
Eerder dit jaar verdeelde het Amerikaanse ruimteagentschap 270 miljoen onder vier bedrijven: Boeing, SpaceX, Sierra Nevada en Blue Origin. Het geld moest hen helpen in de wedstrijd om als eerste in het nieuwe ruimtereistijdperk aan te komen.