Test

Dit is een popup

Nieuws

Aanslag Oslo misbruikt op Facebook

Enkele uren na de bomaanslag in Oslo werd de ramp al misbruikt op Facebook. Daders proberen je te lokken met een filmpje.

Volgens de blog Naked Security van beveiligingsbedrijf Sophos circuleert er op Facebook een boodschap met de naam [URL] [Video] OSLO Security Camera Captures Blast! [Video] OSLO Security Camera Captures Blast! Het bericht belooft beelden van de aanslag in Oslo.

Wie erop klikt, wordt naar een pagina omgeleid met een nagemaakte YouTube-videospeler. De gebruiker moet bevestigen dat hij of zij achttien jaar of ouder is door een enquête in te vullen. Daarna krijgen gebruikers een zogezegde IQ-test en wordt ze gevraagd om hun gsm-nummer in te geven. Wie dat doet, krijgt vier keer per week een bericht dat je als gebruiker twee dollar kost.

[related_article id=”161920″]

Het concept is niet nieuw, voor elke ramp of spectaculaire gebeurtenis is het vaak maar een kwestie van uren voordat deze wordt misbruikt op Facebook. Zo is het bijvoorbeeld evenmin uitgesloten dat er over de pas overleden zangeres Amy Winehouse een soortgelijke oplichtingspoging opduikt.

De daders in kwestie halen hun geld uit de goedgelovige slachtoffers die hun gsm-nummer opgeven. Al levert enquêtes en testjes invullen ook inkomsten op, waardoor de praktijk blijft bestaan. De gouden regel voor dergelijke ‘filmpjes’ is dan ook dat je er, ondanks de verleiding, niet op klikt.

Enkele uren na de bomaanslag in Oslo werd de ramp al misbruikt op Facebook. Daders proberen je te lokken met een filmpje.

Volgens de blog Naked Security van beveiligingsbedrijf Sophos circuleert er op Facebook een boodschap met de naam [URL] [Video] OSLO Security Camera Captures Blast! [Video] OSLO Security Camera Captures Blast! Het bericht belooft beelden van de aanslag in Oslo.

Wie erop klikt, wordt naar een pagina omgeleid met een nagemaakte YouTube-videospeler. De gebruiker moet bevestigen dat hij of zij achttien jaar of ouder is door een enquête in te vullen. Daarna krijgen gebruikers een zogezegde IQ-test en wordt ze gevraagd om hun gsm-nummer in te geven. Wie dat doet, krijgt vier keer per week een bericht dat je als gebruiker twee dollar kost.

[related_article id=”161920″]

Het concept is niet nieuw, voor elke ramp of spectaculaire gebeurtenis is het vaak maar een kwestie van uren voordat deze wordt misbruikt op Facebook. Zo is het bijvoorbeeld evenmin uitgesloten dat er over de pas overleden zangeres Amy Winehouse een soortgelijke oplichtingspoging opduikt.

De daders in kwestie halen hun geld uit de goedgelovige slachtoffers die hun gsm-nummer opgeven. Al levert enquêtes en testjes invullen ook inkomsten op, waardoor de praktijk blijft bestaan. De gouden regel voor dergelijke ‘filmpjes’ is dan ook dat je er, ondanks de verleiding, niet op klikt.

aanslagbeveiligingbombreivikenqu-tefilmpjenieuwsoplichtingoslosophos

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!