Test

Dit is een popup

Belgacom-Telenet: kijker verliest

Wie volgend seizoen voetbal op tv wil, moet zowel Belgacom als Telenet in huis halen. Hoog tijd dat telecombedrijven hun tv-activiteiten scheiden van hun netwerkinfrastructuur?

Als je een abonnement koopt bij Telenet en Belgacom, ben je volgens Test-Aankoop 75 euro* kwijt per maand. En je hangt weer een hele tijd vast aan twee dure televisiecontracten, die voor het grootste deel toch hetzelfde zijn.

Overstappen tussen Belgacom en Telenet is bovendien niet zo eenvoudig als wisselen van gsm-operator. Je verandert van infrastructuur en dus ook van settopbox. Wie nog een abonnement heeft lopen, mag daar nog eens annuleringskosten bijrekenen.

[related_article id=”158455″]

Een logische en vooral gebruiksvriendelijke oplossing zou zijn dat tv-aanbieders gescheiden worden van hun netwerk. Een netwerk van Belgacom en een van Telenet, waarop iedereen een televisieaanbod kan aanbieden.

Een netwerk met gescheiden infrastructuur en diensten zien we vandaag al op de markt voor internetproviders. Denk maar aan goedkope spelers als Dommel en EDPnet. Die mogen het netwerk van Belgacom gebruiken voor hun eigen internetaanbod. (Al kwam die openstelling er enkel omdat het moest van het BIPT.)

Door netwerk en dienst uit elkaar te trekken, kunnen alle tv-aanbieders zowel op het netwerk van Belgacom als dat van Telenet werken. Op die manier wissel je van tv-abonnement, maar hoeft niet heel de thuisinfrastructuur te veranderen. Als Telenet en Belgacom nu ook nog eens hun monopolie op hun digiboxen stoppen, is ook dat probleem van de baan. Het klinkt eenvoudig. En met meer keuzevrijheid volgt er ongetwijfeld een betere prijs.

Helaas valt daar nog een hele weg af te leggen, want operatoren zijn met zo’n initiatief niet gediend. Ze zouden zelfs dom zijn om hier aan mee te werken. Klanten opsluiten in de infrastructuur maakt alles immers veel makkelijker vanuit bedrijfsstandpunt.

Vergelijk het met Mac en pc. Op dit moment werken telecombedrijven net zoals Apple: de door hen gekozen hardware werkt samen met hun software op hun netwerk. Dat werkt vlot, maar de keuze is beperkt. In een alternatieve wereld zouden ze werken zoals een pc. Je kan met bijna eender welke settopbox bij eender welke aanbieder op eender welk netwerk terecht. Keuzevrijheid dus.

Maar zoiets vraagt dat elke tv-aanbieder zijn dienst compatibel maakt met beide netwerken en met elke decoder. Dat maakt het op technisch vlak een pak complexer, waardoor er moet worden geïnvesteerd. Bovendien krijgt de operator sowieso de schuld als het misgaat.

Kort samengevat: Telenet en Belgacom hebben er alle belang bij om hun netwerk enkel voor hun eigen diensten aan te bieden. Wie voetbal wil kijken, moet zich maar aanpassen aan de slecht gereguleerde markt.

*Dit opiniestuk werd geschreven vlak voor bekend raakte dat Belgacom zijn matchen gratis beschikbaar stelt voor de eigen klanten. Hierdoor ligt de eindprijs vermoedelijk iets lager dan 75 euro per maand.

Wie volgend seizoen voetbal op tv wil, moet zowel Belgacom als Telenet in huis halen. Hoog tijd dat telecombedrijven hun tv-activiteiten scheiden van hun netwerkinfrastructuur?

Als je een abonnement koopt bij Telenet en Belgacom, ben je volgens Test-Aankoop 75 euro* kwijt per maand. En je hangt weer een hele tijd vast aan twee dure televisiecontracten, die voor het grootste deel toch hetzelfde zijn.

Overstappen tussen Belgacom en Telenet is bovendien niet zo eenvoudig als wisselen van gsm-operator. Je verandert van infrastructuur en dus ook van settopbox. Wie nog een abonnement heeft lopen, mag daar nog eens annuleringskosten bijrekenen.

[related_article id=”158455″]

Een logische en vooral gebruiksvriendelijke oplossing zou zijn dat tv-aanbieders gescheiden worden van hun netwerk. Een netwerk van Belgacom en een van Telenet, waarop iedereen een televisieaanbod kan aanbieden.

Een netwerk met gescheiden infrastructuur en diensten zien we vandaag al op de markt voor internetproviders. Denk maar aan goedkope spelers als Dommel en EDPnet. Die mogen het netwerk van Belgacom gebruiken voor hun eigen internetaanbod. (Al kwam die openstelling er enkel omdat het moest van het BIPT.)

Door netwerk en dienst uit elkaar te trekken, kunnen alle tv-aanbieders zowel op het netwerk van Belgacom als dat van Telenet werken. Op die manier wissel je van tv-abonnement, maar hoeft niet heel de thuisinfrastructuur te veranderen. Als Telenet en Belgacom nu ook nog eens hun monopolie op hun digiboxen stoppen, is ook dat probleem van de baan. Het klinkt eenvoudig. En met meer keuzevrijheid volgt er ongetwijfeld een betere prijs.

Helaas valt daar nog een hele weg af te leggen, want operatoren zijn met zo’n initiatief niet gediend. Ze zouden zelfs dom zijn om hier aan mee te werken. Klanten opsluiten in de infrastructuur maakt alles immers veel makkelijker vanuit bedrijfsstandpunt.

Vergelijk het met Mac en pc. Op dit moment werken telecombedrijven net zoals Apple: de door hen gekozen hardware werkt samen met hun software op hun netwerk. Dat werkt vlot, maar de keuze is beperkt. In een alternatieve wereld zouden ze werken zoals een pc. Je kan met bijna eender welke settopbox bij eender welke aanbieder op eender welk netwerk terecht. Keuzevrijheid dus.

Maar zoiets vraagt dat elke tv-aanbieder zijn dienst compatibel maakt met beide netwerken en met elke decoder. Dat maakt het op technisch vlak een pak complexer, waardoor er moet worden geïnvesteerd. Bovendien krijgt de operator sowieso de schuld als het misgaat.

Kort samengevat: Telenet en Belgacom hebben er alle belang bij om hun netwerk enkel voor hun eigen diensten aan te bieden. Wie voetbal wil kijken, moet zich maar aanpassen aan de slecht gereguleerde markt.

*Dit opiniestuk werd geschreven vlak voor bekend raakte dat Belgacom zijn matchen gratis beschikbaar stelt voor de eigen klanten. Hierdoor ligt de eindprijs vermoedelijk iets lager dan 75 euro per maand.

belgacomdecoderinfrastructuurnetwerknieuwsregulatiesettopboxtelecomtelenettelevisievoetbal

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!