Apple wijzigt voorwaarden iPad-abonnementen
Onverwacht past Apple de voorwaarden aan voor abonnementen in applicaties voor iOS. De oude regels waren niet naar de zin van krantenuitgevers.
Apple blijft dertig procent van de inkomsten eisen, maar het abonnement in een applicatie voor iOS (dus voor de iPad, iPhone en iPod Touch) hoeft niet langer even goedkoop of goedkoper te zijn dan externe abonnementen.
Apple introduceerde in februari de mogelijkheid van abonnementen in applicaties. In praktijk betekent dat dat je vanuit een krantenapplicatie met één druk op de knop een editie of abonnement kunt aanschaffen.
[related_article id=”158256″]
Externe abonnementen
Daarvoor boden uitgevers hun bladen aan met een abonneeservice buiten de applicatie. Dat had onder meer als voordeel dat je met kortingscodes kon werken, of een digitaal abonnement gratis bij een papieren editie kon aanbieden.
Maar Apple eiste dat uitgevers voor de aankoopknop hetzelfde aanbod (of beter) lanceerden als wat ze buiten de applicatie aanbieden. Op zich geen groot probleem, ware het niet dat Apple dertig procent van de inkomsten voor zich nam. Dat terwijl een dergelijke knop veel prominenter in beeld komt dan een aanbod buiten de applicatie.
De nieuwe regels staan voortaan toe dat een uitgever zelf een goedkoper abonnement aanbiedt dan het aanbod in de applicatie (waar Apple dertig procent van krijgt).
“Applicaties kunnen goedgekeurd materiaal lezen of afspelen (specifiek magazines, kranten, boeken, audio, muziek en video) waarop buiten de applicatie een abonnement op werd genomen. Zolang er geen knop of externe link in de applicatie zit om de aankoop aan te schaffen.” Zo luidt de nieuwe regel van Apple zoals Macrumors hem opmerkte, maar waar de ‘even goedkoop als’-regel niet meer inzit.
Uitgevers tevreden
De beleidswijziging zal waarschijnlijk positief onthaald worden bij magazine- en krantenuitgevers die hun blad op de iPad uitbrengen. Bij de aankondiging in februari was er flink wat verontwaardiging over de beslissing.
Ook zei het Amerikaanse justitiedepartement dat het de maatregel zou bestuderen om te kijken of er antitrustwetten mee worden geschonden. Mogelijk heeft dat Apple gemotiveerd om de regel weer in te trekken.
Onverwacht past Apple de voorwaarden aan voor abonnementen in applicaties voor iOS. De oude regels waren niet naar de zin van krantenuitgevers.
Apple blijft dertig procent van de inkomsten eisen, maar het abonnement in een applicatie voor iOS (dus voor de iPad, iPhone en iPod Touch) hoeft niet langer even goedkoop of goedkoper te zijn dan externe abonnementen.
Apple introduceerde in februari de mogelijkheid van abonnementen in applicaties. In praktijk betekent dat dat je vanuit een krantenapplicatie met één druk op de knop een editie of abonnement kunt aanschaffen.
[related_article id=”158256″]
Externe abonnementen
Daarvoor boden uitgevers hun bladen aan met een abonneeservice buiten de applicatie. Dat had onder meer als voordeel dat je met kortingscodes kon werken, of een digitaal abonnement gratis bij een papieren editie kon aanbieden.
Maar Apple eiste dat uitgevers voor de aankoopknop hetzelfde aanbod (of beter) lanceerden als wat ze buiten de applicatie aanbieden. Op zich geen groot probleem, ware het niet dat Apple dertig procent van de inkomsten voor zich nam. Dat terwijl een dergelijke knop veel prominenter in beeld komt dan een aanbod buiten de applicatie.
De nieuwe regels staan voortaan toe dat een uitgever zelf een goedkoper abonnement aanbiedt dan het aanbod in de applicatie (waar Apple dertig procent van krijgt).
“Applicaties kunnen goedgekeurd materiaal lezen of afspelen (specifiek magazines, kranten, boeken, audio, muziek en video) waarop buiten de applicatie een abonnement op werd genomen. Zolang er geen knop of externe link in de applicatie zit om de aankoop aan te schaffen.” Zo luidt de nieuwe regel van Apple zoals Macrumors hem opmerkte, maar waar de ‘even goedkoop als’-regel niet meer inzit.
Uitgevers tevreden
De beleidswijziging zal waarschijnlijk positief onthaald worden bij magazine- en krantenuitgevers die hun blad op de iPad uitbrengen. Bij de aankondiging in februari was er flink wat verontwaardiging over de beslissing.
Ook zei het Amerikaanse justitiedepartement dat het de maatregel zou bestuderen om te kijken of er antitrustwetten mee worden geschonden. Mogelijk heeft dat Apple gemotiveerd om de regel weer in te trekken.