Oppassen voor spam ‘van TNT Post’
Pas op als je denkt een mailtje te ontvangen van het Nederlandse TNT Post. Er circuleert een goed nagemaakte phishingmail.
Het gaat om een e-mail die zogezegd van de TNT Post-klantenservice afkomstig is. In het bericht staat dat er een zending werd geleverd toen de ontvanger niet thuis was. Om de zending op te vragen moet de ontvanger op een link klikken.
Wie echter goed kijkt, zal al snel doorhebben dat er iets niet klopt. De link in kwestie begint wel met ‘tntpost.nl’, maar leidt eigenlijk naar een totaal onbekend .com-domein. Ook is de e-mail niet afkomstig van een @tnt- of @tntpost.nl-adres, maar van zending.nl at xs4all.nl.
De e-mails circuleren in Nederland en België. Bij phishingberichten proberen criminelen zich voor te doen als een vertrouwde organisatie. Wie vervolgens naar een goed nagemaakte website doorklikt, wordt gevraagd om bepaalde gegevens in te geven (namen, contactgegevens, wachtwoord…), informatie die later door de daders kan worden misbruikt.
Spam verschijnt in alle talen en vormen, maar het is een uitzondering dat dergelijke berichten in perfect Nederlands opduiken. Vaak gaat het immers om een tekst die automatisch is vertaald. Wie echt een pakketje van TNT Post verwacht, moet zelf goed uitkijken om het valse bericht niet te verwarren met een echte mededeling.
TNT kent probleem
“We kennen dit en het is een mooi voorbeeld van een phishingmail”, zegt TNT Post-woordvoerder Toby Ellson. “Het bericht circuleert al een aantal weken en we doen er alles aan om het te stoppen.”
Intussen probeert het postbedrijf te achterhalen waar de valse berichten vandaan komen. “In principe versturen we dit soort berichten niet”, zegt Ellson, “Ze komen zowel bij klanten als niet-klanten aan.” De organisatie heeft via haar website en op Twitter al gewaarschuwd voor valse e-mails die zich voordoen als TNT Post.
Pas op als je denkt een mailtje te ontvangen van het Nederlandse TNT Post. Er circuleert een goed nagemaakte phishingmail.
Het gaat om een e-mail die zogezegd van de TNT Post-klantenservice afkomstig is. In het bericht staat dat er een zending werd geleverd toen de ontvanger niet thuis was. Om de zending op te vragen moet de ontvanger op een link klikken.
Wie echter goed kijkt, zal al snel doorhebben dat er iets niet klopt. De link in kwestie begint wel met ‘tntpost.nl’, maar leidt eigenlijk naar een totaal onbekend .com-domein. Ook is de e-mail niet afkomstig van een @tnt- of @tntpost.nl-adres, maar van zending.nl at xs4all.nl.
De e-mails circuleren in Nederland en België. Bij phishingberichten proberen criminelen zich voor te doen als een vertrouwde organisatie. Wie vervolgens naar een goed nagemaakte website doorklikt, wordt gevraagd om bepaalde gegevens in te geven (namen, contactgegevens, wachtwoord…), informatie die later door de daders kan worden misbruikt.
Spam verschijnt in alle talen en vormen, maar het is een uitzondering dat dergelijke berichten in perfect Nederlands opduiken. Vaak gaat het immers om een tekst die automatisch is vertaald. Wie echt een pakketje van TNT Post verwacht, moet zelf goed uitkijken om het valse bericht niet te verwarren met een echte mededeling.
TNT kent probleem
“We kennen dit en het is een mooi voorbeeld van een phishingmail”, zegt TNT Post-woordvoerder Toby Ellson. “Het bericht circuleert al een aantal weken en we doen er alles aan om het te stoppen.”
Intussen probeert het postbedrijf te achterhalen waar de valse berichten vandaan komen. “In principe versturen we dit soort berichten niet”, zegt Ellson, “Ze komen zowel bij klanten als niet-klanten aan.” De organisatie heeft via haar website en op Twitter al gewaarschuwd voor valse e-mails die zich voordoen als TNT Post.