Wat is de Nederlandse interneteconomie waard?
De economische bijdrage van het internet in Nederland is niet te onderschatten. Volgens Google gaat het om 24 miljard euro, goed voor 110.000 banen.
Google liet de impact van het internet op de Nederlandse economie berekenen. Het bestelde daarvoor een studie bij The Boston Consulting Group (BCG). De resultaten daarvan zijn gisteren bekendgemaakt.
Situatie van twee jaar geleden
Voor de studie baseert BCG zich op gegevens van 2009. Met 24 miljard was het internet in Nederland toen goed voor 4,3 procent van het bruto binnenlands product. De helft van dat bedrag kwam uit online-consumptie. 7,2 miljard euro is afkomstig van internetgerelateerde investeringen, overheidsbestedingen waren goed voor 4,6 miljard euro en de netto-export bedroeg 0,5 miljard euro. De cijfers zijn berekend op de uitgaven aan eindproducten en diensten.
[related_article id=”158901″]
In totaal gaf de Nederlandse burger in 2009 9,4 miljard euro uit op internet. Dat is 1.500 euro per op internet aangesloten huishouden. Al wijzen BCG en Google ook op andere extra voordelen. Zo worden er voor meer dan 8 miljard euro producten offline gekocht nadat de klant op internet informatie opzocht of prijzen vergeleek. Ten opzichte van andere landen geeft de Nederlander wel minder geld uit op internet.
Bedrijven blijven achter
Op vlak van infrastructuur zit Nederland bij de wereldtop. Zo is de netwerksnelheid in het hele land van goede kwaliteit. Al maken bedrijven daar niet allemaal optimaal gebruik van. Slechts 37 procent van hen koopt online en slechts 22 procent verkoopt zijn producten en diensten (al dan niet deels) online. Dat is minder ten opzichte van andere landen met een vergelijkbare infrastructuur.
Tot slot verzamelt het rapport een aantal cijfers van internettend Nederland. Zo zitten er negen miljoen Nederlanders op Hyves en gebruikt achttien procent van de Nederlanders met een internetaansluiting Twitter. In Groot-Brittannië is dit slechts elf procent. 65 procent van internettend Nederland bankiert online, en belastingaangifte wordt in negentig procent van de gevallen online gedaan.
Aandeel zal toenemen
In de komende jaren verwachten BCG en Google dat het aandeel van de interneteconomie nog zal toenemen. In 2015 zal dit volgens hen groeien tot 41 miljard euro, op dat moment goed voor 5,9 procent van het BBP. In optimale omstandigheden kan dat zelfs tot 47 miljard euro (6,8 procent van het BBP) oplopen. Die stijging zal dan vooral te danken zijn aan een grotere online-consumptie.
De economische bijdrage van het internet in Nederland is niet te onderschatten. Volgens Google gaat het om 24 miljard euro, goed voor 110.000 banen.
Google liet de impact van het internet op de Nederlandse economie berekenen. Het bestelde daarvoor een studie bij The Boston Consulting Group (BCG). De resultaten daarvan zijn gisteren bekendgemaakt.
Situatie van twee jaar geleden
Voor de studie baseert BCG zich op gegevens van 2009. Met 24 miljard was het internet in Nederland toen goed voor 4,3 procent van het bruto binnenlands product. De helft van dat bedrag kwam uit online-consumptie. 7,2 miljard euro is afkomstig van internetgerelateerde investeringen, overheidsbestedingen waren goed voor 4,6 miljard euro en de netto-export bedroeg 0,5 miljard euro. De cijfers zijn berekend op de uitgaven aan eindproducten en diensten.
[related_article id=”158901″]
In totaal gaf de Nederlandse burger in 2009 9,4 miljard euro uit op internet. Dat is 1.500 euro per op internet aangesloten huishouden. Al wijzen BCG en Google ook op andere extra voordelen. Zo worden er voor meer dan 8 miljard euro producten offline gekocht nadat de klant op internet informatie opzocht of prijzen vergeleek. Ten opzichte van andere landen geeft de Nederlander wel minder geld uit op internet.
Bedrijven blijven achter
Op vlak van infrastructuur zit Nederland bij de wereldtop. Zo is de netwerksnelheid in het hele land van goede kwaliteit. Al maken bedrijven daar niet allemaal optimaal gebruik van. Slechts 37 procent van hen koopt online en slechts 22 procent verkoopt zijn producten en diensten (al dan niet deels) online. Dat is minder ten opzichte van andere landen met een vergelijkbare infrastructuur.
Tot slot verzamelt het rapport een aantal cijfers van internettend Nederland. Zo zitten er negen miljoen Nederlanders op Hyves en gebruikt achttien procent van de Nederlanders met een internetaansluiting Twitter. In Groot-Brittannië is dit slechts elf procent. 65 procent van internettend Nederland bankiert online, en belastingaangifte wordt in negentig procent van de gevallen online gedaan.
Aandeel zal toenemen
In de komende jaren verwachten BCG en Google dat het aandeel van de interneteconomie nog zal toenemen. In 2015 zal dit volgens hen groeien tot 41 miljard euro, op dat moment goed voor 5,9 procent van het BBP. In optimale omstandigheden kan dat zelfs tot 47 miljard euro (6,8 procent van het BBP) oplopen. Die stijging zal dan vooral te danken zijn aan een grotere online-consumptie.