Test

Dit is een popup

Nieuws

Kmo’s krijgen gratis website

Amper 49 procent van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen is aanwezig op het internet, zo blijkt uit een studie van Google. Dat moet veranderen volgens Google, Belgacom en Bpost.

De drie bedrijven hebben de handen in elkaar geslagen om Belgische kmo’s de mogelijkheid te geven om gratis een website in elkaar te boksen en die ook online te zetten. Als het bedrijf aan e-commerce wil gaan doen, voorziet Bpost goedkope levering van pakjes.

Het project heet ‘Uw zaak verdient online’ en werd vandaag voorgesteld in Brussel, maar alle informatie staat ook na te lezen op de website uwzaakverdientonline.be. In een filmpje legt minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne uit wat de bedoeling is.

[related_article id=”158901″]

Wat krijg je?
Wie wil intekenen moet aan een aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste is dat je een Belgische onderneming hebt. Je moet dus een ondernemingsnummer kunnen voorleggen. En je moet voor het einde van dit jaar intekenen.

Je krijgt met het project zes maanden een gratis website, hosting en creatie inbegrepen. Je krijgt een .be-domeinnaam voor een jaar en honderd euro adverteertegoed op Google AdWords. Bpost geeft de helft korting op de eerste e-commerceverzendingen.

De addertjes onder het gras
Maar er zijn ook addertjes onder het gras, want de dienst stopt ook met gratis zijn. Na een half jaar moet je zo al beginnen betalen voor SiteBuilder, de tool waarmee je de site maakt en aanpast. Dat kost je vier euro per maand, wat al bij al een heel redelijk bedrag is.

De domeinnaam is een ander verhaal. Wil je die behouden na een jaar, dan moet je 50 euro betalen per jaar. Dat is overdreven veel als je weet dat een domeinnaam bij een registratiedienst als Godaddy.com maar 12,43 euro per jaar kost.

Het grootste nadeel van de dienst is de onmogelijkheid om je site te migreren naar een andere dienst. Het contract verplicht je nergens toe en je mag opstappen wanneer je wil. Maar je mag je site niet behouden als je naar een andere webhoster wil. Wil je de website stopzetten of een andere tool gebruiken, dan wordt de website die met SiteBuilder is gemaakt inactief omdat veel van de templates onder de copyrightwetgeving vallen.

Maar, de nadelen in beschouwing genomen, lijkt dit een voordelige dienst voor kmo’s die nu nog niet op het internet aanwezig zijn. Veel heb je niet te verliezen.

 

Amper 49 procent van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen is aanwezig op het internet, zo blijkt uit een studie van Google. Dat moet veranderen volgens Google, Belgacom en Bpost.

De drie bedrijven hebben de handen in elkaar geslagen om Belgische kmo’s de mogelijkheid te geven om gratis een website in elkaar te boksen en die ook online te zetten. Als het bedrijf aan e-commerce wil gaan doen, voorziet Bpost goedkope levering van pakjes.

Het project heet ‘Uw zaak verdient online’ en werd vandaag voorgesteld in Brussel, maar alle informatie staat ook na te lezen op de website uwzaakverdientonline.be. In een filmpje legt minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne uit wat de bedoeling is.

[related_article id=”158901″]

Wat krijg je?
Wie wil intekenen moet aan een aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste is dat je een Belgische onderneming hebt. Je moet dus een ondernemingsnummer kunnen voorleggen. En je moet voor het einde van dit jaar intekenen.

Je krijgt met het project zes maanden een gratis website, hosting en creatie inbegrepen. Je krijgt een .be-domeinnaam voor een jaar en honderd euro adverteertegoed op Google AdWords. Bpost geeft de helft korting op de eerste e-commerceverzendingen.

De addertjes onder het gras
Maar er zijn ook addertjes onder het gras, want de dienst stopt ook met gratis zijn. Na een half jaar moet je zo al beginnen betalen voor SiteBuilder, de tool waarmee je de site maakt en aanpast. Dat kost je vier euro per maand, wat al bij al een heel redelijk bedrag is.

De domeinnaam is een ander verhaal. Wil je die behouden na een jaar, dan moet je 50 euro betalen per jaar. Dat is overdreven veel als je weet dat een domeinnaam bij een registratiedienst als Godaddy.com maar 12,43 euro per jaar kost.

Het grootste nadeel van de dienst is de onmogelijkheid om je site te migreren naar een andere dienst. Het contract verplicht je nergens toe en je mag opstappen wanneer je wil. Maar je mag je site niet behouden als je naar een andere webhoster wil. Wil je de website stopzetten of een andere tool gebruiken, dan wordt de website die met SiteBuilder is gemaakt inactief omdat veel van de templates onder de copyrightwetgeving vallen.

Maar, de nadelen in beschouwing genomen, lijkt dit een voordelige dienst voor kmo’s die nu nog niet op het internet aanwezig zijn. Veel heb je niet te verliezen.

 

belgacombpostgoogleinternetkmonieuwsvan quickenborne

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!