Test

Dit is een popup

Apple verdient amper aan iPad 2

Apple maakt nauwelijks winst op de iPad 2, die vanaf eind deze maand bij ons verkrijgbaar is.

De onderdelen alleen al kosten in de losse verkoop 233 euro. Voeg daar nog eens transport, verkoop, marketing en ontwikkeling en onderzoek bij, en het prijskaartje van 499 euro is niet meer veraf. Dat is puur strategie, zeggen specialisten.

Pas eind deze maand komt de iPad 2 bij ons op de markt, maar in de VS is de tabletcomputer al zo goed als uitverkocht. Ruim een half miljoen iPads vlogen er tijdens het lanceringsweekend de deur uit. Wie er eentje wilde, moest aanschuiven voor de Appleshop, wat de hype alleen maar nog groter maakte.

[related_article id=”158256″]

Scherpe prijs
Maar het succes van de iPad 2 is vooral te danken aan de scherpe prijs. 499 euro – in de VS kost hij merkwaardig genoeg precies 499 dollar – moet je voor het nieuwe hebbeding neertellen.

Opvallend: Apple maakt er nauwelijks winst op. Dat ontdekte de gespecialiseerde website iSupply. De losse onderdelen alleen al kosten 326 dollar (233 euro). Maar daar zitten transportkosten, assemblage, ontwikkeling en verkoop nog niet in. Tel dat allemaal op en je komt in de buurt van 499 euro, de prijs die je bij ons voor de tablet zult moeten neertellen.

"Die scherpe prijszetting is pure strategie", zegt Guy Kindermans van het ICT-vakblad Data News. "Normaal gezien prijzen ze hun producten altijd iets hoger dan de rest, alleen maar omdat het Apple is. Maar nu blijken ze toch voor een andere tactiek te kiezen: eerst de mensen lokken met concurrerende prijzen, daarna het grote geld verdienen via de content en de applicaties."

Gigantische kortingen
Al moeten we in geen geval denken dat Apple géén winst maakt op de iPad 2. "Normaal gezien gaan ze voor winsten van 50 procent en meer, nu zal het misschien iets minder zijn. Maar vergeet niet: ze kopen al die onderdelen in zulke grote hoeveelheden in, dat ze sowieso al gigantische kortingen krijgen. En dan hebben ze nog het voordeel dat ze hun eigen winkels hebben en dus geen winstmarge moeten afstaan aan een derde partij."

 

Apple maakt nauwelijks winst op de iPad 2, die vanaf eind deze maand bij ons verkrijgbaar is.

De onderdelen alleen al kosten in de losse verkoop 233 euro. Voeg daar nog eens transport, verkoop, marketing en ontwikkeling en onderzoek bij, en het prijskaartje van 499 euro is niet meer veraf. Dat is puur strategie, zeggen specialisten.

Pas eind deze maand komt de iPad 2 bij ons op de markt, maar in de VS is de tabletcomputer al zo goed als uitverkocht. Ruim een half miljoen iPads vlogen er tijdens het lanceringsweekend de deur uit. Wie er eentje wilde, moest aanschuiven voor de Appleshop, wat de hype alleen maar nog groter maakte.

[related_article id=”158256″]

Scherpe prijs
Maar het succes van de iPad 2 is vooral te danken aan de scherpe prijs. 499 euro – in de VS kost hij merkwaardig genoeg precies 499 dollar – moet je voor het nieuwe hebbeding neertellen.

Opvallend: Apple maakt er nauwelijks winst op. Dat ontdekte de gespecialiseerde website iSupply. De losse onderdelen alleen al kosten 326 dollar (233 euro). Maar daar zitten transportkosten, assemblage, ontwikkeling en verkoop nog niet in. Tel dat allemaal op en je komt in de buurt van 499 euro, de prijs die je bij ons voor de tablet zult moeten neertellen.

"Die scherpe prijszetting is pure strategie", zegt Guy Kindermans van het ICT-vakblad Data News. "Normaal gezien prijzen ze hun producten altijd iets hoger dan de rest, alleen maar omdat het Apple is. Maar nu blijken ze toch voor een andere tactiek te kiezen: eerst de mensen lokken met concurrerende prijzen, daarna het grote geld verdienen via de content en de applicaties."

Gigantische kortingen
Al moeten we in geen geval denken dat Apple géén winst maakt op de iPad 2. "Normaal gezien gaan ze voor winsten van 50 procent en meer, nu zal het misschien iets minder zijn. Maar vergeet niet: ze kopen al die onderdelen in zulke grote hoeveelheden in, dat ze sowieso al gigantische kortingen krijgen. En dan hebben ze nog het voordeel dat ze hun eigen winkels hebben en dus geen winstmarge moeten afstaan aan een derde partij."

 

appleappstorehardwareipadipad2nieuwsstrategie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!