Test

Dit is een popup

Vrouwen posten veel meer Facebookfoto’s

Vrouwen die veel foto’s op Facebook posten, hechten veel belang aan het uiterlijk van mensen. Dat hebben onderzoekers ontdekt.

De conclusie is het gevolg van uitvoerig psychologisch onderzoek aan de universiteit van Buffalo in de Verenigde Staten. De vorsers wilden weten of een stereotype in de offlinewereld ook online voortbestaat: mannen laten hun zelfbeeld afhangen van competitie en verwezenlijkingen, vrouwen van hun uiterlijk.

Hoe vragen om aandacht?
“De studie die wij gedaan hebben vond verschillen tussen de geslachten in de vraag naar aandacht”, zegt onderzoeker Michael Stefanone in een YouTubevideo. “We keken naar de tijd die online werd doorgebracht, de omvang van de sociale netwerken en het aantal gedeelde foto’s.”

“We ontdekten dat vrouwen langer online zijn, grotere netwerken hebben en vijf keer meer foto’s delen dan mannen.”

De vrouwen die hun eigenwaarde baseren op hun eigen voorkomen, zijn actiever in foto’s posten op Facebook. Vrouwen die hun eigenwaarde baseren op bijvoorbeeld hun eigen moraliteit of competentie spenderen minder tijd online.

Voor het onderzoek zijn 311 deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar ondervraagd. 49,8 procent van hen is vrouwelijk. De proefkonijnen moesten vragen beantwoorden over hun Facebookgedrag en vragen die peilden naar hun eigenwaarde.

Vrouwen die veel foto’s op Facebook posten, hechten veel belang aan het uiterlijk van mensen. Dat hebben onderzoekers ontdekt.

De conclusie is het gevolg van uitvoerig psychologisch onderzoek aan de universiteit van Buffalo in de Verenigde Staten. De vorsers wilden weten of een stereotype in de offlinewereld ook online voortbestaat: mannen laten hun zelfbeeld afhangen van competitie en verwezenlijkingen, vrouwen van hun uiterlijk.

Hoe vragen om aandacht?
“De studie die wij gedaan hebben vond verschillen tussen de geslachten in de vraag naar aandacht”, zegt onderzoeker Michael Stefanone in een YouTubevideo. “We keken naar de tijd die online werd doorgebracht, de omvang van de sociale netwerken en het aantal gedeelde foto’s.”

“We ontdekten dat vrouwen langer online zijn, grotere netwerken hebben en vijf keer meer foto’s delen dan mannen.”

De vrouwen die hun eigenwaarde baseren op hun eigen voorkomen, zijn actiever in foto’s posten op Facebook. Vrouwen die hun eigenwaarde baseren op bijvoorbeeld hun eigen moraliteit of competentie spenderen minder tijd online.

Voor het onderzoek zijn 311 deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar ondervraagd. 49,8 procent van hen is vrouwelijk. De proefkonijnen moesten vragen beantwoorden over hun Facebookgedrag en vragen die peilden naar hun eigenwaarde.

internetnieuwspsychologiesociaal

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!