Review: Mixed Martial Arts
Licentieloos
Helaas zit de UFC-licentie exclusief bij THQ, maar als je de bekende figuren kan missen, biedt Mixe Martial Arts een verrassend alternatief. Mixed Martial Arts (MMA) wordt al jaar en dag in een spel gegoten door THQ, met de alom bekende sterren uit het UFC-gebeuren. EA Sports MMA bevat hetzelfde spelprincipe, maar zonder de bekende gezichten en locaties uit de UFC-scene. Dit betekent niet dat je daarom meteen naar UFC: Undisputed moet grijpen, want deze titel maakt een verrassend sterk debuut. Dit merk je al meteen bij de bediening, die helemaal anders aanvoelt. EA wil met MMA de hoge leercurve zoals bij klassieke vechtgames naar beneden halen zonder dat er te veel aan diepgang moet worden ingeboet. EA Sports deelt MMA eigenlijk in drie categorieën in: rechtstaan, drukken en grond. De bediening heeft veel weg van Fight Night – ook van EA Sports. Alle vuistaanvallen doe je met de rechterjoystick, waarna je altijd kan wisselen naar trapaanvallen door de linkerschouderknop in de drukken. De rechterschouderknop dient om de hoogte te bepalen van je slagen en schoppen. De A-knop verbetert je positie, de B-knop countert een positieverbetering, terwijl de X-knop zorgt voor onderwerping. Zo simpel is het eigenlijk. Desondanks kan je met deze bediening elk gevecht tactisch begrijpen en meester zijn. Voor sommigen zal het misschien niet genoeg diepgang geven, maar het overgrote deel zal de verandering van de bediening vergeleken met UFC: Undisputed wel smaken. Het voordeel van EA Sports dat ze met de MMA-licentie werken, is de vrijheid dat je ermee hebt. Je moet je niet houden aan een beperkt aantal spelmodi; er zitten zelfs kooigevechten in die elk gevecht toch net dat tikkeltje interessanter maken. De hoofdmoot bestaat uiteraard uit de Career Mode waarin je onder de supervisie van MMA-legende Bas Rutten komt. Hij zal je doorheen het wereldje loodsen en wil van jou een MMA-ster maken. Hiervoor zal je veel moeten trainen om sterker te worden en gevechten moeten winnen om ervaringspunten te verdienen, om uiteindelijk online je mannetje te staan. MMA maakt gebruikt van het stamina-principe. Hoe meer slagen je achter elkaar uitdeelt, hoe sterker je fysiek achteruitgaat. Zo kan je als een dolle beginnen te meppen en schoppen, terwijl de tegenstander je met enkele rake klappen knock-out kan slaan. De goede balans vinden tussen slagen, positieverbetering en temporiseren zijn de sleutel tot succes. Grafisch gezien worden we helemaal op onze wenken bediend. Uiteraard missen we de bekende koppen, maar elke animatie wordt realistisch weergegeven en het geluid overtuigt ook. De commentaar wordt niet snel te herhalend, terwijl er soms zelfs live commentaar mogelijk is. Met regelmaat worden er enkele online matchen georganiseerd met voorgeselecteerde spelers. Die kan iedereen live bekijken terwijl de commentaar ook live wordt verzorgd. Een ontzettend leuk idee dat zeker in andere sportgames zijn intrede mag doen.
[related_article id=”160734″]
Licentieloos
Helaas zit de UFC-licentie exclusief bij THQ, maar als je de bekende figuren kan missen, biedt Mixe Martial Arts een verrassend alternatief. Mixed Martial Arts (MMA) wordt al jaar en dag in een spel gegoten door THQ, met de alom bekende sterren uit het UFC-gebeuren. EA Sports MMA bevat hetzelfde spelprincipe, maar zonder de bekende gezichten en locaties uit de UFC-scene. Dit betekent niet dat je daarom meteen naar UFC: Undisputed moet grijpen, want deze titel maakt een verrassend sterk debuut. Dit merk je al meteen bij de bediening, die helemaal anders aanvoelt. EA wil met MMA de hoge leercurve zoals bij klassieke vechtgames naar beneden halen zonder dat er te veel aan diepgang moet worden ingeboet. EA Sports deelt MMA eigenlijk in drie categorieën in: rechtstaan, drukken en grond. De bediening heeft veel weg van Fight Night – ook van EA Sports. Alle vuistaanvallen doe je met de rechterjoystick, waarna je altijd kan wisselen naar trapaanvallen door de linkerschouderknop in de drukken. De rechterschouderknop dient om de hoogte te bepalen van je slagen en schoppen. De A-knop verbetert je positie, de B-knop countert een positieverbetering, terwijl de X-knop zorgt voor onderwerping. Zo simpel is het eigenlijk. Desondanks kan je met deze bediening elk gevecht tactisch begrijpen en meester zijn. Voor sommigen zal het misschien niet genoeg diepgang geven, maar het overgrote deel zal de verandering van de bediening vergeleken met UFC: Undisputed wel smaken. Het voordeel van EA Sports dat ze met de MMA-licentie werken, is de vrijheid dat je ermee hebt. Je moet je niet houden aan een beperkt aantal spelmodi; er zitten zelfs kooigevechten in die elk gevecht toch net dat tikkeltje interessanter maken. De hoofdmoot bestaat uiteraard uit de Career Mode waarin je onder de supervisie van MMA-legende Bas Rutten komt. Hij zal je doorheen het wereldje loodsen en wil van jou een MMA-ster maken. Hiervoor zal je veel moeten trainen om sterker te worden en gevechten moeten winnen om ervaringspunten te verdienen, om uiteindelijk online je mannetje te staan. MMA maakt gebruikt van het stamina-principe. Hoe meer slagen je achter elkaar uitdeelt, hoe sterker je fysiek achteruitgaat. Zo kan je als een dolle beginnen te meppen en schoppen, terwijl de tegenstander je met enkele rake klappen knock-out kan slaan. De goede balans vinden tussen slagen, positieverbetering en temporiseren zijn de sleutel tot succes. Grafisch gezien worden we helemaal op onze wenken bediend. Uiteraard missen we de bekende koppen, maar elke animatie wordt realistisch weergegeven en het geluid overtuigt ook. De commentaar wordt niet snel te herhalend, terwijl er soms zelfs live commentaar mogelijk is. Met regelmaat worden er enkele online matchen georganiseerd met voorgeselecteerde spelers. Die kan iedereen live bekijken terwijl de commentaar ook live wordt verzorgd. Een ontzettend leuk idee dat zeker in andere sportgames zijn intrede mag doen.
[related_article id=”160734″]