Nederland wil eCall sneller invoeren
Als het aan de ANWB en het ministerie van Infrastructuur en Milieu ligt, wordt de eCall niet in 2015, maar in 2013 ingevoerd.
Dit melden beide instanties vandaag, aldus de Automatisering Gids. Deze week woont de ANWB een bijeenkomst over de invoering van de eCall in Brussel bij. Daar zal de organisatie, namens Nederland, haar standpunten en wensen kenbaar maken.
Al twintig Europese lidstaten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uitgezonderd, tekenden een akkoord om het gebruik te verplichten. Maar er is nog niets besloten over vanaf wanneer dit moet gebeuren.
De eCall is een apparaatje dat in de auto geïnstalleerd wordt en automatisch de hulpdiensten belt bij een ongeval. Vooralsnog moeten alle nieuwe auto’s na 2015 hierover beschikken. Nederland wil dat dit sneller gebeurt, in 2013 al. Volgens de ANWB kan een invoering zelfs nog sneller.
2.500 levens redden
Omdat het eerste half uur na een ongeluk cruciaal is en de eCall gelijk belt en gegevens over de auto en zijn locatie doorgeeft aan de alarmcentrale, wordt er tijd gewonnen en kan het apparaat levens redden. Volgens de Europese Commissie elk jaar 2.500. Op dit moment zijn er jaarlijks 39.000 Europese verkeersdoden.
De eCall zou ongeveer honderd euro kosten. Ook voor oudere auto’s moet het mogelijk zijn om het gadget te laten installeren. Nu heeft 0,4 procent van alle Europese auto’s een eCall aan boord.
Als het aan de ANWB en het ministerie van Infrastructuur en Milieu ligt, wordt de eCall niet in 2015, maar in 2013 ingevoerd.
Dit melden beide instanties vandaag, aldus de Automatisering Gids. Deze week woont de ANWB een bijeenkomst over de invoering van de eCall in Brussel bij. Daar zal de organisatie, namens Nederland, haar standpunten en wensen kenbaar maken.
Al twintig Europese lidstaten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uitgezonderd, tekenden een akkoord om het gebruik te verplichten. Maar er is nog niets besloten over vanaf wanneer dit moet gebeuren.
De eCall is een apparaatje dat in de auto geïnstalleerd wordt en automatisch de hulpdiensten belt bij een ongeval. Vooralsnog moeten alle nieuwe auto’s na 2015 hierover beschikken. Nederland wil dat dit sneller gebeurt, in 2013 al. Volgens de ANWB kan een invoering zelfs nog sneller.
2.500 levens redden
Omdat het eerste half uur na een ongeluk cruciaal is en de eCall gelijk belt en gegevens over de auto en zijn locatie doorgeeft aan de alarmcentrale, wordt er tijd gewonnen en kan het apparaat levens redden. Volgens de Europese Commissie elk jaar 2.500. Op dit moment zijn er jaarlijks 39.000 Europese verkeersdoden.
De eCall zou ongeveer honderd euro kosten. Ook voor oudere auto’s moet het mogelijk zijn om het gadget te laten installeren. Nu heeft 0,4 procent van alle Europese auto’s een eCall aan boord.