Test

Dit is een popup

Mini Coyote v2

Hard rijden is niet cool. Maar ik heb intussen al lang geleerd dat je niet hard hoeft te rijden om geflitst te worden. Eventjes niet opletten en je krijgt een fijne enveloppe in de bus, met de factuur van je fotosessie.

Om nodeloze flitsboetes te vermijden, kan je een beroep doen op de Mini Coyote. Dit is een legale radarverklikker, gebaseerd op een netwerk van gebruikers die elkaar waarschuwen voor flitslocaties. Met behulp van gps weet de Mini Coyote precies waar je met je stalen ros vertoeft. Een constante dataverbinding via het gsm-netwerk zorgt voor de toestroom van informatie.

Het principe werkt een beetje als een sociaal netwerk: je deelt informatie met andere gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe beter de informatie. Voor de Mini Coyote is die informatie heel specifiek: de locatie van mobiele flitseenheden. Zodra je er eentje nadert, krijg je een melding. Tenminste, als een andere Coyote-gebruiker dit gemeld heeft.

Als je de flitslocatie passeert, kan je de waarschuwing bevestigen, of doorgeven dat de arm der wet zijn camera intussen heeft opgeborgen. Die informatie wordt dan via het Coyote-netwerk naar alle andere gebruikers in je buurt gestuurd.

Op de baan
Na enkele honderden kilometers testwerk, weet ik nog steeds niet of ik de Mini Coyote V2 geweldig vind, of net niet. Het toestel oogt compact, en laat zich vrij makkelijk ergens in je dashboard wegmoffelen. Stickerliefhebbers horen wellicht graag dat je de Coyote ook aan de voorruit kan bevestigen. De Mini Coyote gebruiksklaar maken is erg simpel, via de website coyotesystems.be.

Daar vind je ook de nodige informatie, zij het niet altijd even overzichtelijk gepresenteerd. Vier maanden gratis updates zitten momenteel in het pakket; daarna kost het je 12 euro per maand om de Coyote te blijven gebruiken met de laatste updates van flitslocaties.

Dat is een flink bedrag, al blijft het tarief vast, of je nu in België rijdt of in de buurlanden. Inderdaad, in Nederland en Frankrijk schakelt de Mini Coyote naadloos over naar de flitsinformatie van dat land. Op mijn laatste trip naar Maastricht (zet de woorden ‘shoppen’, ‘Maastricht’ en ‘echtgenote’ gerust zelf in een zin) gaf de Coyote me nog net op tijd door dat er achter een bocht een flitspaal stond. Handig als je niet vertrouwd bent met de route.

Tijdens al die ritten komen wel de kleine mankementen bovendrijven. Zo is de bouwkwaliteit van de Mini Coyote niet meteen grensverleggend. Beetje het slachtoffer van zijn succes; de productie kan de vraag momenteel niet volgen. Verder heeft de V2 een irritante mevrouw aan boord die om de haverklap voor iets waarschuwt.

Gelukkig kun je in het menu duidelijk aangeven hoe je gewaarschuwd wil worden bij vaste radars, mobiele radars en verkeersopstoppingen. Ik gebruik na een tijdje enkel de lichtsignalen als waarschuwing; alleen bij mobiele radars mag de Mini Coyote nog moord en brand schreeuwen.

Verder zijn er hier en daar soms ‘valse positieven’, waarschuwingen voor ingebeelde flitspalen. Ze zijn er wel, maar liggen meestal op een weg net langs of onder jouw route. Er is dan niets te zien, maar de Coyote jaagt je wel ineens de stuipen op het lijf.

Maar beter te veel gewaarschuwd dan te weinig. Nog een laatste minpuntje: de batterij-indicatie leeft in een eigen dimensie en is niet te vertrouwen; zorg dus dat die 12volt-adapter steeds in de buurt is.

Het oordeel
De prijs ligt vrij hoog, en als je daar nog eens de maandelijkse updatekosten (12 euro) bijtelt, is deze Mini Coyote vooral een speeltje voor kilometervreters op autosnelwegen. Als je alleen maar in je eigen gemeente rondtuft, heeft het weinig zin. Controleer bij aankoop in de winkel trouwens meteen of je Mini Coyote probleemloos opstart.

Sommige exemplaren (zoals mijn testmodel) doen een beetje nukkig. Gelukkig is de Coyote-klantendienst begripvol en wisselen ze zonder pruttelen je defecte exemplaar om. De V2 is met zijn kleurenscherm wel hip, maar iets te schreeuwerig.

We hebben liever de sobere look van de V1: fantasieloos, maar met een duidelijke weergave van de noodzakelijke informatie.

Mini Coyote v2
Prijs:€ 199 (Mini Coyote V2) – € 149 (Mini Coyote V1) (november 2010)

PRO: helpt je legaal boetes te vermijden, groeiend en steeds betrouwbaarder netwerk.
CONTRA: bouwkwaliteit, vrij hoge maandelijkse abonnementsprijs.

Hard rijden is niet cool. Maar ik heb intussen al lang geleerd dat je niet hard hoeft te rijden om geflitst te worden. Eventjes niet opletten en je krijgt een fijne enveloppe in de bus, met de factuur van je fotosessie.

Om nodeloze flitsboetes te vermijden, kan je een beroep doen op de Mini Coyote. Dit is een legale radarverklikker, gebaseerd op een netwerk van gebruikers die elkaar waarschuwen voor flitslocaties. Met behulp van gps weet de Mini Coyote precies waar je met je stalen ros vertoeft. Een constante dataverbinding via het gsm-netwerk zorgt voor de toestroom van informatie.

Het principe werkt een beetje als een sociaal netwerk: je deelt informatie met andere gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe beter de informatie. Voor de Mini Coyote is die informatie heel specifiek: de locatie van mobiele flitseenheden. Zodra je er eentje nadert, krijg je een melding. Tenminste, als een andere Coyote-gebruiker dit gemeld heeft.

Als je de flitslocatie passeert, kan je de waarschuwing bevestigen, of doorgeven dat de arm der wet zijn camera intussen heeft opgeborgen. Die informatie wordt dan via het Coyote-netwerk naar alle andere gebruikers in je buurt gestuurd.

Op de baan
Na enkele honderden kilometers testwerk, weet ik nog steeds niet of ik de Mini Coyote V2 geweldig vind, of net niet. Het toestel oogt compact, en laat zich vrij makkelijk ergens in je dashboard wegmoffelen. Stickerliefhebbers horen wellicht graag dat je de Coyote ook aan de voorruit kan bevestigen. De Mini Coyote gebruiksklaar maken is erg simpel, via de website coyotesystems.be.

Daar vind je ook de nodige informatie, zij het niet altijd even overzichtelijk gepresenteerd. Vier maanden gratis updates zitten momenteel in het pakket; daarna kost het je 12 euro per maand om de Coyote te blijven gebruiken met de laatste updates van flitslocaties.

Dat is een flink bedrag, al blijft het tarief vast, of je nu in België rijdt of in de buurlanden. Inderdaad, in Nederland en Frankrijk schakelt de Mini Coyote naadloos over naar de flitsinformatie van dat land. Op mijn laatste trip naar Maastricht (zet de woorden ‘shoppen’, ‘Maastricht’ en ‘echtgenote’ gerust zelf in een zin) gaf de Coyote me nog net op tijd door dat er achter een bocht een flitspaal stond. Handig als je niet vertrouwd bent met de route.

Tijdens al die ritten komen wel de kleine mankementen bovendrijven. Zo is de bouwkwaliteit van de Mini Coyote niet meteen grensverleggend. Beetje het slachtoffer van zijn succes; de productie kan de vraag momenteel niet volgen. Verder heeft de V2 een irritante mevrouw aan boord die om de haverklap voor iets waarschuwt.

Gelukkig kun je in het menu duidelijk aangeven hoe je gewaarschuwd wil worden bij vaste radars, mobiele radars en verkeersopstoppingen. Ik gebruik na een tijdje enkel de lichtsignalen als waarschuwing; alleen bij mobiele radars mag de Mini Coyote nog moord en brand schreeuwen.

Verder zijn er hier en daar soms ‘valse positieven’, waarschuwingen voor ingebeelde flitspalen. Ze zijn er wel, maar liggen meestal op een weg net langs of onder jouw route. Er is dan niets te zien, maar de Coyote jaagt je wel ineens de stuipen op het lijf.

Maar beter te veel gewaarschuwd dan te weinig. Nog een laatste minpuntje: de batterij-indicatie leeft in een eigen dimensie en is niet te vertrouwen; zorg dus dat die 12volt-adapter steeds in de buurt is.

Het oordeel
De prijs ligt vrij hoog, en als je daar nog eens de maandelijkse updatekosten (12 euro) bijtelt, is deze Mini Coyote vooral een speeltje voor kilometervreters op autosnelwegen. Als je alleen maar in je eigen gemeente rondtuft, heeft het weinig zin. Controleer bij aankoop in de winkel trouwens meteen of je Mini Coyote probleemloos opstart.

Sommige exemplaren (zoals mijn testmodel) doen een beetje nukkig. Gelukkig is de Coyote-klantendienst begripvol en wisselen ze zonder pruttelen je defecte exemplaar om. De V2 is met zijn kleurenscherm wel hip, maar iets te schreeuwerig.

We hebben liever de sobere look van de V1: fantasieloos, maar met een duidelijke weergave van de noodzakelijke informatie.

Mini Coyote v2
Prijs:€ 199 (Mini Coyote V2) – € 149 (Mini Coyote V1) (november 2010)

PRO: helpt je legaal boetes te vermijden, groeiend en steeds betrouwbaarder netwerk.
CONTRA: bouwkwaliteit, vrij hoge maandelijkse abonnementsprijs.

coyoteflitspaalminiradarverklikkerreviewsv2

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!