Street View-vloot verzamelt geen wifidata meer
Google stopt met het in kaart brengen van wifinetwerken met zijn Street View-wagenpark. Het zal hier in de toekomst data van smartphones voor gebruiken.
Google kondigde in juli al aan dat de Street View-auto’s niet langer netwerkinformatie verzamelen. Een rapport van de Canadese privacycommissie bevestigt dit en voegt eraan toe dat de zoekgigant hier geen verdere plannen meer mee heeft.
Onbeveiligde netwerken
Volgens het onderzoek was de grootste privacy-inbreuk het werk van één Google-werknemer. Terwijl ze de wereld in kaart brachten, registreerden de Street View-wagens niet alleen de mac-adressen en SSID’s van wifinetwerken maar ook fragmenten van het dataverkeer van onbeveiligde netwerken.
[related_article id=”158662″]
Toen in april van dit jaar aan het licht kwam dat de Google met de Street View-auto’s draadloze netwerken in kaart bracht om zijn geolokalisatiedienst te verbeteren, ontstond er een golf van protest. Verschillende landen startten een onderzoek omdat Google hier geen toestemming voor had gevraagd.
Google Apps
Jennifer Stoddart, de auteur van het Canadese privacyrapport, schrijft dat Google informatie van gebruikers van zijn mobiele diensten zal gebruiken om de database van wifinetwerken uit te breiden. Dat maakt ze op uit gesprekken met de Google-top.
Gebruikers van Google Maps die hun locatie laten bepalen aan de hand van draadloze netwerken in de buurt (een optie in de instellingen), sturen nu al automatisch de gevonden hotspots door. Door dit te vergelijken met de Street View-data wil Google zijn netwerkdatabase verfijnen.
Android
“Androidgebruikers moeten hun toestemming geven om hun locatie te delen met ons. We houden hun locatie geheim, en gebruiken deze enkel voor de verbetering van onze database. We geven niets door aan derden”, verduidelijkt Google- woordvoerder Christine Chen aan CNet.
Google stopt met het in kaart brengen van wifinetwerken met zijn Street View-wagenpark. Het zal hier in de toekomst data van smartphones voor gebruiken.
Google kondigde in juli al aan dat de Street View-auto’s niet langer netwerkinformatie verzamelen. Een rapport van de Canadese privacycommissie bevestigt dit en voegt eraan toe dat de zoekgigant hier geen verdere plannen meer mee heeft.
Onbeveiligde netwerken
Volgens het onderzoek was de grootste privacy-inbreuk het werk van één Google-werknemer. Terwijl ze de wereld in kaart brachten, registreerden de Street View-wagens niet alleen de mac-adressen en SSID’s van wifinetwerken maar ook fragmenten van het dataverkeer van onbeveiligde netwerken.
[related_article id=”158662″]
Toen in april van dit jaar aan het licht kwam dat de Google met de Street View-auto’s draadloze netwerken in kaart bracht om zijn geolokalisatiedienst te verbeteren, ontstond er een golf van protest. Verschillende landen startten een onderzoek omdat Google hier geen toestemming voor had gevraagd.
Google Apps
Jennifer Stoddart, de auteur van het Canadese privacyrapport, schrijft dat Google informatie van gebruikers van zijn mobiele diensten zal gebruiken om de database van wifinetwerken uit te breiden. Dat maakt ze op uit gesprekken met de Google-top.
Gebruikers van Google Maps die hun locatie laten bepalen aan de hand van draadloze netwerken in de buurt (een optie in de instellingen), sturen nu al automatisch de gevonden hotspots door. Door dit te vergelijken met de Street View-data wil Google zijn netwerkdatabase verfijnen.
Android
“Androidgebruikers moeten hun toestemming geven om hun locatie te delen met ons. We houden hun locatie geheim, en gebruiken deze enkel voor de verbetering van onze database. We geven niets door aan derden”, verduidelijkt Google- woordvoerder Christine Chen aan CNet.