Test

Dit is een popup

Netlog verliest strijd tegen Facebook

De Vlaamse internetpionier Netlog zit in slechte papieren. Facebook zuigt het publiek weg. Zelfs de jongeren, de kernmarkt van Netlog, verhuizen steeds meer naar de grote Amerikaanse concurrent.

Netlog startte in een vroegere vorm al in 1999 en overleefde al zijn concurrenten uit die tijd. Vooral door een sterke focus op plaatselijke, Europese markten. Op 30 oktober 2009, een jaar geleden, won Netlog nog de Deloitte Technology Fast 50 prijs, een onderscheiding voor het snelst groeiende technologiebedrijf in de Benelux.

Zoeken naar financiën
Maar in 2010 werd het erg moeilijk. Vorige week raakte bekend dat Netlog via ING op zoek is naar financiële partners. Volgens directeur Lorenz Bogaert verkeert het bedrijf absoluut niet in geldnood. "We hebben heel wat toekomstplannen, en we bekijken of we misschien extra financiering nodig hebben om die te realiseren. Dat is niet meer dan logisch. Het verwondert mij dat daar zoveel om te doen is."

Jongeren haken af
Maar het echte probleem van Netlog is niet financieel van aard. Dat blijkt uit de internationale bezoekerscijfers van de site en uit gesprekken met jongeren. Het grote struikelblok is dat steeds meer Netlog-gebruikers de site links laten liggen.

Comscore is een internationale marktonderzoeker die het aantal maandelijkse bezoekers meet op sociale netwerken, zoekmachines en andere sites. Op ons verzoek bekeek Comscore de cijfers van Netlog, en die zijn verontrustend.

Het afgelopen jaar is het aantal bezoekers sterk gedaald, van 25 miljoen bezoekers per maand in augustus 2009 naar 17 miljoen een jaar later. Dat is een heel ander cijfer dan de 70 miljoen ‘geregistreerde gebruikers’ waarmee Netlog graag schermt. Zelfs als Netlog dus inderdaad een half miljoen nieuwe registraties per maand blijft optekenen, zoals Lorenz Bogaert beweert, haakt momenteel maandelijks een nog veel groter aantal af.

Voor het volledige artikel kun je terecht op de site van De Standaard Online.

De Vlaamse internetpionier Netlog zit in slechte papieren. Facebook zuigt het publiek weg. Zelfs de jongeren, de kernmarkt van Netlog, verhuizen steeds meer naar de grote Amerikaanse concurrent.

Netlog startte in een vroegere vorm al in 1999 en overleefde al zijn concurrenten uit die tijd. Vooral door een sterke focus op plaatselijke, Europese markten. Op 30 oktober 2009, een jaar geleden, won Netlog nog de Deloitte Technology Fast 50 prijs, een onderscheiding voor het snelst groeiende technologiebedrijf in de Benelux.

Zoeken naar financiën
Maar in 2010 werd het erg moeilijk. Vorige week raakte bekend dat Netlog via ING op zoek is naar financiële partners. Volgens directeur Lorenz Bogaert verkeert het bedrijf absoluut niet in geldnood. "We hebben heel wat toekomstplannen, en we bekijken of we misschien extra financiering nodig hebben om die te realiseren. Dat is niet meer dan logisch. Het verwondert mij dat daar zoveel om te doen is."

Jongeren haken af
Maar het echte probleem van Netlog is niet financieel van aard. Dat blijkt uit de internationale bezoekerscijfers van de site en uit gesprekken met jongeren. Het grote struikelblok is dat steeds meer Netlog-gebruikers de site links laten liggen.

Comscore is een internationale marktonderzoeker die het aantal maandelijkse bezoekers meet op sociale netwerken, zoekmachines en andere sites. Op ons verzoek bekeek Comscore de cijfers van Netlog, en die zijn verontrustend.

Het afgelopen jaar is het aantal bezoekers sterk gedaald, van 25 miljoen bezoekers per maand in augustus 2009 naar 17 miljoen een jaar later. Dat is een heel ander cijfer dan de 70 miljoen ‘geregistreerde gebruikers’ waarmee Netlog graag schermt. Zelfs als Netlog dus inderdaad een half miljoen nieuwe registraties per maand blijft optekenen, zoals Lorenz Bogaert beweert, haakt momenteel maandelijks een nog veel groter aantal af.

Voor het volledige artikel kun je terecht op de site van De Standaard Online.

internetnetlognieuwssociaalsociaalnetwerk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!