Test

Dit is een popup

‘Ook banken discrimineren mensen zonder internet’

"Niet alleen de NMBS discrimineert mensen zonder internetaansluiting. Ook de banken doen dat." Dat zegt Kristof De Paepe, oprichter van Spaargids.be.

De Paepe heeft een dossier ingediend bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, dat zich vandaag over de zaak uitspreekt.

Hij klaagt aan dat nogal wat banken in hun spaartarieven een onderscheid tussen internet- en andere rekeningen maken. Wie zijn rekening via het internet opent, krijgt meer intrest dan wie er een aan een loket opent. De Paepe vindt dit al even discriminerend als de "persoonlijke assistentietoeslag" die de NMBS wil aanrekenen voor buitenlandse tickets die de reiziger aan het stationsloket koopt. "Ook klanten zonder internet hebben recht op een hoog rendement", stelt hij.

Zeven euro per maand
De Paepe heeft het uitgerekend: bij Dexia krijgen internetspaarders 87 euro per jaar meer dan wie geen internetrekening heeft. Bij BNP Paribas Fortis gaat het gemiddeld om 74 euro. Bij beiden gaat het dus om zo’n zeven euro opbrengst per maand minder. Bij de NMBS sprak het Centrum van discriminatie omdat de NMBS een openbare dienst verleent. Maar De Paepe wijst erop dat dit in zekere mate ook voor de banken geldt: "Zeker voor de banken die gered zijn met overheidsgeld. Elke Belg betaalt mee voor hun redding. Moeten die banken zich dan niet anders gaan opstellen tegenover de maatschappij?"

De banken zijn het daar uiteraard niet mee eens: "Een vreemde redenering", zegt Ulrike Pommée van Dexia. "Internetbankieren brengt niet alleen meer op voor de spaarder, het is nog makkelijker ook dan telkens weer naar het loket gaan voor een of andere transactie. De computer is niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Of gaan we nu ook schooldirecties die met hun leerlingen en hun ouders communiceren via mail beschuldigen van discriminatie, omdat ze geen briefjes meer meegeven?"

"Niet alleen de NMBS discrimineert mensen zonder internetaansluiting. Ook de banken doen dat." Dat zegt Kristof De Paepe, oprichter van Spaargids.be.

De Paepe heeft een dossier ingediend bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, dat zich vandaag over de zaak uitspreekt.

Hij klaagt aan dat nogal wat banken in hun spaartarieven een onderscheid tussen internet- en andere rekeningen maken. Wie zijn rekening via het internet opent, krijgt meer intrest dan wie er een aan een loket opent. De Paepe vindt dit al even discriminerend als de "persoonlijke assistentietoeslag" die de NMBS wil aanrekenen voor buitenlandse tickets die de reiziger aan het stationsloket koopt. "Ook klanten zonder internet hebben recht op een hoog rendement", stelt hij.

Zeven euro per maand
De Paepe heeft het uitgerekend: bij Dexia krijgen internetspaarders 87 euro per jaar meer dan wie geen internetrekening heeft. Bij BNP Paribas Fortis gaat het gemiddeld om 74 euro. Bij beiden gaat het dus om zo’n zeven euro opbrengst per maand minder. Bij de NMBS sprak het Centrum van discriminatie omdat de NMBS een openbare dienst verleent. Maar De Paepe wijst erop dat dit in zekere mate ook voor de banken geldt: "Zeker voor de banken die gered zijn met overheidsgeld. Elke Belg betaalt mee voor hun redding. Moeten die banken zich dan niet anders gaan opstellen tegenover de maatschappij?"

De banken zijn het daar uiteraard niet mee eens: "Een vreemde redenering", zegt Ulrike Pommée van Dexia. "Internetbankieren brengt niet alleen meer op voor de spaarder, het is nog makkelijker ook dan telkens weer naar het loket gaan voor een of andere transactie. De computer is niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Of gaan we nu ook schooldirecties die met hun leerlingen en hun ouders communiceren via mail beschuldigen van discriminatie, omdat ze geen briefjes meer meegeven?"

bankendiscriminatieinternetnieuwsspaarrekening

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!