Test

Dit is een popup

Mail werkt niet meer

Op een van onze pc’s blijkt Outlook plots de POP3-server (in.telenet.be) niet meer te vinden. Aan onze provider kan het niet liggen, want met dezelfde instellingen werkt Outlook op een andere pc wel correct. Ik betwijfel zelfs of het aan Outlook ligt, want ik ondervind de problemen ook met Windows Mail en een herinstallatie van Office 2007 bracht niets op. Wat nu?
Antoon Verscheure

Probeer eerst het volgende: ga (via cmd) naar de opdrachtprompt en voer daar het commando telnet in.telenet.be 110 uit. Krijg je inderdaad antwoord (+OK pop […]) dan raden we je aan toch nog eens grondig alle instellingen in je mail clients na te kijken.

Heb je bijvoorbeeld per abuis geen verkeerd poortnummer ingesteld of aangegeven dat je een versleutelde verbinding wil opzetten (in Outlook vind je deze opties via EXTRA, OPTIES, E-MAILINSTELLINGEN, E-MAILACCOUNTS, WIJZIGEN, MEER INSTELLINGEN, GEAVANCEERD (de standaardpoort voor pop3 is 110)?

[related_article id=”158455″]

Krijg je geen antwoord, dan ligt het probleem mogelijk bij een firewall, een antivirusprogramma – dat je hebt ingesteld om binnenkomende mail te scannen – of een (externe) spamfilter. Ons advies: probeer het nogmaals nadat je zulke tools even hebt uitgeschakeld. Herstart bij voorkeur je pc (maar zorg wel dat ze na de herstart ook nog inactief zijn).

De kans is reëel dat het nu wel lukt en dan weet je meteen waar nog enig sleutelwerk is vereist. Het is ook niet uitgesloten dat je zo’n antivirustool of spamfilter intussen hebt verwijderd, maar dat er nog sporen zijn achtergebleven (in het register), waardoor de connectie met de pop3-server ontregeld blijft.

In dat geval herinstalleer je best het bewuste programma nogmaals en probeer je het deze keer netjes ‘volgens de regels’ te verwijderen. Desnoods roep je daarvoor de hulp in van een gratis tool als Revo Uninstaller.

Die kan namelijk ook opereren in een ‘gevorderde modus’, die grondiger werkt dan de standaardmethode van Windows: na de verwijdering worden namelijk ook het register en je schijf gescand naar eventuele restanten van de verwijderde toepassing. Die operatie is niet geheel zonder risico, maar de tool is wel zo wijs eerst een systeemherstelpunt te maken.

Op een van onze pc’s blijkt Outlook plots de POP3-server (in.telenet.be) niet meer te vinden. Aan onze provider kan het niet liggen, want met dezelfde instellingen werkt Outlook op een andere pc wel correct. Ik betwijfel zelfs of het aan Outlook ligt, want ik ondervind de problemen ook met Windows Mail en een herinstallatie van Office 2007 bracht niets op. Wat nu?
Antoon Verscheure

Probeer eerst het volgende: ga (via cmd) naar de opdrachtprompt en voer daar het commando telnet in.telenet.be 110 uit. Krijg je inderdaad antwoord (+OK pop […]) dan raden we je aan toch nog eens grondig alle instellingen in je mail clients na te kijken.

Heb je bijvoorbeeld per abuis geen verkeerd poortnummer ingesteld of aangegeven dat je een versleutelde verbinding wil opzetten (in Outlook vind je deze opties via EXTRA, OPTIES, E-MAILINSTELLINGEN, E-MAILACCOUNTS, WIJZIGEN, MEER INSTELLINGEN, GEAVANCEERD (de standaardpoort voor pop3 is 110)?

[related_article id=”158455″]

Krijg je geen antwoord, dan ligt het probleem mogelijk bij een firewall, een antivirusprogramma – dat je hebt ingesteld om binnenkomende mail te scannen – of een (externe) spamfilter. Ons advies: probeer het nogmaals nadat je zulke tools even hebt uitgeschakeld. Herstart bij voorkeur je pc (maar zorg wel dat ze na de herstart ook nog inactief zijn).

De kans is reëel dat het nu wel lukt en dan weet je meteen waar nog enig sleutelwerk is vereist. Het is ook niet uitgesloten dat je zo’n antivirustool of spamfilter intussen hebt verwijderd, maar dat er nog sporen zijn achtergebleven (in het register), waardoor de connectie met de pop3-server ontregeld blijft.

In dat geval herinstalleer je best het bewuste programma nogmaals en probeer je het deze keer netjes ‘volgens de regels’ te verwijderen. Desnoods roep je daarvoor de hulp in van een gratis tool als Revo Uninstaller.

Die kan namelijk ook opereren in een ‘gevorderde modus’, die grondiger werkt dan de standaardmethode van Windows: na de verwijdering worden namelijk ook het register en je schijf gescand naar eventuele restanten van de verwijderde toepassing. Die operatie is niet geheel zonder risico, maar de tool is wel zo wijs eerst een systeemherstelpunt te maken.

helpmailoutlookpop3telenetWindows

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!