Vliegtuig vliegt op algen
In Berlijn wordt volgende week voor het eerst een vliegtuig gedemonstreerd dat vliegt op benzine die is gemaakt van algen.
Het project gaat uit van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS, het moederbedrijf van Airbus. De technisch directeur van het concern, Jean J. Botti, kondigt de vlucht aan in de Duitse krant Welt Kompakt.
“We willen bijdragen aan een paradigmaverschuiving in de luchtvaartindustrie. Momenteel moeten we een alternatief vinden voor kerosine.”
Zuiniger
Het toestel dat de vlucht zal maken is een tweemotorige Diamond DA 42 e. Omdat de algenbrandstof meer energie bevat, verbruikt het vliegtuig anderhalve liter minder brandstof per uur dan bij de klassieke kerosine.
Volgens Botti is de energie-intensiteit van algen ideaal. Bovendien groeien ze in vuil water of rioleringen en kunnen ze geproduceerd worden zonder dat landbouwgrond moet worden bezet.
Naar een groene luchtvaartsector
De technisch directeur zegt dat hij rond 2050 een halvering van de CO2-uitstoot en het lawaai wil. “Maar uiteindelijk moet het zover komen dat de luchtvaartindustrie geen rol meer speelt in de klimaatverandering”, zegt hij tegen Welt Kompakt.
Wel is hij realistisch. Zo zegt Botti dat er nog veel inspanningen nodig zijn voordat algenbrandstof kan concurreren met de huidige middelen. “Als tien procent van onze vloot in 2040 op biobrandstof vliegt, zou ik al heel blij zijn.”
Ook wordt er gewerkt aan een hybride helikopter die deels op elektriciteit werkt.
In Berlijn wordt volgende week voor het eerst een vliegtuig gedemonstreerd dat vliegt op benzine die is gemaakt van algen.
Het project gaat uit van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS, het moederbedrijf van Airbus. De technisch directeur van het concern, Jean J. Botti, kondigt de vlucht aan in de Duitse krant Welt Kompakt.
“We willen bijdragen aan een paradigmaverschuiving in de luchtvaartindustrie. Momenteel moeten we een alternatief vinden voor kerosine.”
Zuiniger
Het toestel dat de vlucht zal maken is een tweemotorige Diamond DA 42 e. Omdat de algenbrandstof meer energie bevat, verbruikt het vliegtuig anderhalve liter minder brandstof per uur dan bij de klassieke kerosine.
Volgens Botti is de energie-intensiteit van algen ideaal. Bovendien groeien ze in vuil water of rioleringen en kunnen ze geproduceerd worden zonder dat landbouwgrond moet worden bezet.
Naar een groene luchtvaartsector
De technisch directeur zegt dat hij rond 2050 een halvering van de CO2-uitstoot en het lawaai wil. “Maar uiteindelijk moet het zover komen dat de luchtvaartindustrie geen rol meer speelt in de klimaatverandering”, zegt hij tegen Welt Kompakt.
Wel is hij realistisch. Zo zegt Botti dat er nog veel inspanningen nodig zijn voordat algenbrandstof kan concurreren met de huidige middelen. “Als tien procent van onze vloot in 2040 op biobrandstof vliegt, zou ik al heel blij zijn.”
Ook wordt er gewerkt aan een hybride helikopter die deels op elektriciteit werkt.