Test

Dit is een popup

Steve Jobs regeert Apple met gevoel

Apple-topman Steve Jobs heeft uitleg gegeven bij een grote verandering aan de voorwaarden om voor de iPhone te ontwikkelen. Hij is boos op één bedrijf.

In april van dit jaar heeft Apple opeens de regels voor analysesoftware voor iPhone- en iPad-toepassingen strenger gemaakt. Die software wordt verpakt in apps en verzamelt gegevens over de toestellen waarop de apps draaien.

In een interview met All Things Digital heeft Jobs de beweegredenen achter de verandering uitgelegd. De beslissing was een rechtstreeks gevolg van de acties van één bedrijf, het Amerikaanse Flurry Analytics. Hun analysesoftware had gegevens van prototypes verzameld. En daar is Jobs heel boos om geworden.

[related_article id=”158256″]

“Op een dag lezen we in de krant dat een bedrijf genaamd Flurry een nieuwe iPhone en een nieuwe tablet heeft gedetecteerd op onze campus”, verklaart Steve Jobs. “En we dachten: what the hell?”

Het bestaan van Apple-tablets was dus uitgelekt door een extern bedrijf dat een verhoogde activiteit van de tablets had vastgesteld. Op een gegeven moment in januari waren er vijftig toestellen die de karakteristieken van een tablet hadden, zo merkte Flurry.

Jobs verliest kalmte
Tijdens het hele interview is Steve Jobs de flegmatische persoonlijkheid die iedereen kent van zijn grote presentaties. Wanneer het over Flurry gaat, windt hij zich zichtbaar op. Zijn toon en lichaamstaal tonen aan dat de boosheid op Flurry nog niet voorbij is.

“Ze lieten ontwikkelaars hun software verwerken in hun toepassingen. Die stuurt dan informatie over het toestel en de geografische locatie en andere info naar Flurry. Geen klant heeft dat ooit van ons gevraagd. Het overtreedt elke privacyregel in ons ontwikkelaarsbeleid. Het joeg ons in de gordijnen”, zegt Jobs.

“Toen zeiden we: ‘neen, dit laten we niet toe.’ Dit gaat in tegen ons privacybeleid en het maakt ons pisnijdig. Dat ze gegevens over onze nieuwe producten publiceren”, aldus Jobs.
 

Steve Jobs werd dus heel boos op één bedrijf en veranderde daarop zijn regels voor ontwikkelaars. Maar die veranderingen troffen ook andere ontwikkelaars. Ook diegenen die niets hadden misdaan en die rekenden op de analysemogelijkheden onder de vorige regels.

Open voor discussie
Tijdens het interview wijst een ontwikkelaar Jobs erop dat de afgeschafte gegevensanalyse nuttig kan zijn voor ontwikkelaars. Jobs antwoordt dat hij openstaat voor discussie zodra zijn boosheid weg is: "Er is geen excuus om de klant niet te vragen of er persoonlijke privégegevens naar een analysebedrijf worden verstuurd. En daarbij, als we gekalmeerd zijn van onze boosheid, willen we wel praten met analysebedrijven. Maar dat is niet vandaag.”

Jobs’ redenering doet denken aan Apples ban van Flash. Ook daar had Jobs een strijd uit te vechten met één bedrijf. Hij maakte daarop een wijziging aan de voorwaarden voor iPhone-toepassingen. Die wijziging trof niet alleen Adobe, maar ook andere ontwikkelaars ondervonden er hinder van. 
 

Apple-topman Steve Jobs heeft uitleg gegeven bij een grote verandering aan de voorwaarden om voor de iPhone te ontwikkelen. Hij is boos op één bedrijf.

In april van dit jaar heeft Apple opeens de regels voor analysesoftware voor iPhone- en iPad-toepassingen strenger gemaakt. Die software wordt verpakt in apps en verzamelt gegevens over de toestellen waarop de apps draaien.

In een interview met All Things Digital heeft Jobs de beweegredenen achter de verandering uitgelegd. De beslissing was een rechtstreeks gevolg van de acties van één bedrijf, het Amerikaanse Flurry Analytics. Hun analysesoftware had gegevens van prototypes verzameld. En daar is Jobs heel boos om geworden.

[related_article id=”158256″]

“Op een dag lezen we in de krant dat een bedrijf genaamd Flurry een nieuwe iPhone en een nieuwe tablet heeft gedetecteerd op onze campus”, verklaart Steve Jobs. “En we dachten: what the hell?”

Het bestaan van Apple-tablets was dus uitgelekt door een extern bedrijf dat een verhoogde activiteit van de tablets had vastgesteld. Op een gegeven moment in januari waren er vijftig toestellen die de karakteristieken van een tablet hadden, zo merkte Flurry.

Jobs verliest kalmte
Tijdens het hele interview is Steve Jobs de flegmatische persoonlijkheid die iedereen kent van zijn grote presentaties. Wanneer het over Flurry gaat, windt hij zich zichtbaar op. Zijn toon en lichaamstaal tonen aan dat de boosheid op Flurry nog niet voorbij is.

“Ze lieten ontwikkelaars hun software verwerken in hun toepassingen. Die stuurt dan informatie over het toestel en de geografische locatie en andere info naar Flurry. Geen klant heeft dat ooit van ons gevraagd. Het overtreedt elke privacyregel in ons ontwikkelaarsbeleid. Het joeg ons in de gordijnen”, zegt Jobs.

“Toen zeiden we: ‘neen, dit laten we niet toe.’ Dit gaat in tegen ons privacybeleid en het maakt ons pisnijdig. Dat ze gegevens over onze nieuwe producten publiceren”, aldus Jobs.
 

Steve Jobs werd dus heel boos op één bedrijf en veranderde daarop zijn regels voor ontwikkelaars. Maar die veranderingen troffen ook andere ontwikkelaars. Ook diegenen die niets hadden misdaan en die rekenden op de analysemogelijkheden onder de vorige regels.

Open voor discussie
Tijdens het interview wijst een ontwikkelaar Jobs erop dat de afgeschafte gegevensanalyse nuttig kan zijn voor ontwikkelaars. Jobs antwoordt dat hij openstaat voor discussie zodra zijn boosheid weg is: "Er is geen excuus om de klant niet te vragen of er persoonlijke privégegevens naar een analysebedrijf worden verstuurd. En daarbij, als we gekalmeerd zijn van onze boosheid, willen we wel praten met analysebedrijven. Maar dat is niet vandaag.”

Jobs’ redenering doet denken aan Apples ban van Flash. Ook daar had Jobs een strijd uit te vechten met één bedrijf. Hij maakte daarop een wijziging aan de voorwaarden voor iPhone-toepassingen. Die wijziging trof niet alleen Adobe, maar ook andere ontwikkelaars ondervonden er hinder van. 
 

applebusinessipadipodjobsnieuwssteve

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!